یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 319564

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها به نوع زندگی و غذا خوردن ما برمی‌گردد.

چه مواد غذایی باعث ریزش مو می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکین کرفت، ریزش مو دلایل مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها موارد ارثی است، اما در این بین برخی غذاها و خوراکی‌ها هستند که خوردن آن‌ها تاثیر مستقیم روی ریزش موی انسان دارد. در ادامه این گزارش به خوراکی هایی اشاره شده است که اگر از خوردن آن‌ها صرف نظر شود قطعا می‌تواند از ریزش غیر ارثی مو جلوگیری کند.

مواد غذایی که باعث ریزش مو می شود

شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده

گنجاندن بیش از حد مواد غذایی شیرین در رژیم غذایی بر وزن و سلامت مو تأثیر می گذارد.

مطالعه ای که در مورد تغذیه زنان مبتلا به مشکلات ریزش مو در دوره یائسگی انجام شد، نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات های ساده ممکن است به ریزش مو منجر شوند؛ محققان دریافتند که غذای مملو از قند ساده تولید سبوم را افزایش می دهد.

سبوم یک ماده روغنی است که از غدد چربی متصل به فولیکول های مو ترشح می شود. در حالی که ترشح سبوم به حفظ رطوبت مو کمک می کند، ترشح بیش از حد سبوم می تواند منجر به ریزش مو شود.

علاوه بر این، غذاهای شیرین ممکن است منجر به گردش خون ضعیف شود. فولیکول های مو مواد مغذی را از طریق خون دریافت می کنند. گردش خون ضعیف فولیکول های مو را از مواد مغذی که برای تقویت مو نیاز دارند محروم می کند. مشکلات مرتبط دیگری نیز وجود دارد؛ محتوای قند بالا می‌تواند باعث ترشح انسولین بیشتر در لوزالمعده شود که بر رگ‌های خونی پوست سر تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به ریزش مو می‌شود.

بیشتر بدانید :7 راهکار طلایی برای کاهش ریزش مو

قند همچنین ممکن است باعث افزایش تستوسترون در خون شود و باعث ریزش بیشتر مو شود.

غذاهای قندی که برای جلوگیری از ریزش مو باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از: آب نبات، کیک و کلوچه

برای حفظ سلامت موهای خود لازم نیست خود را از شیرینی محروم کنید. در اینجا چند جایگزین وجود دارد که آسیبی به موهایتان نمی رسانند:

  • یک شیرین کننده طبیعی مانند انگور و عسل
  • غلات کامل
  • میوه ها و سبزیجات تازه

ماهی

ماهی منبع عالی پروتئین است. محتوای امگا 3 موجود در ماهی باعث تقویت مو نیز می شود؛ اما ماهی های خاصی وجود دارند که حاوی مقادیر بالایی از جیوه هستند. مصرف چنین ماهی هایی برای سلامت مو مضر است و می تواند منجر به ریزش مو شود. یک گزارش نشان داد که دو زن با خوردن ماهی با سطح جیوه بالا، سطح بالایی از ریزش مو را تجربه کردند و پس از کاهش مصرف ماهی های غنی از جیوه، ریزش مو به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

تحقیقات نشان می دهد که جیوه با سایر مواد معدنی موجود در بدن، به ویژه با روی، واکنش نشان می دهد. هنگامی که ماهی با محتوای جیوه بیش از حد مصرف می کنید، بدن شما با کمبود روی مواجه می شود. از آنجایی که روی در رشد مو ضروری است، کمبود آن منجر به ریزش مو و مشکلات مربوط به مو می شود.

ماهی های دریایی بزرگ در مقایسه با ماهی های کوچک سطوح جیوه بالاتری دارند؛ ماهی هایی که سرشار از جیوه هستند عبارتند از:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • باراموندی
  • ماهی خاردار
  • شاه ماهی خال مخالی
  • ماهی تن

ماهی جایگزین

اینها شامل ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی کاد است.

بیشتر بدانید : بهترین مواد غذایی طبیعی برای توقف ریزش موهای سر

الکل

الکل نه ارزش غذایی دارد و نه تاثیر مثبتی روی مو می گذارد. الکل یک عامل کم آب کننده بدن است و مصرف منظم آن موهای شما را به شدت خشک می کند. موهای خشک شکننده هستند و به راحتی می ریزند.

نوشیدنی های جایگزین

به نوشیدنی های الکلی نه بگویید. می‌توانید هر یک از این جایگزین‌های سالم زیر را انتخاب کنید:

  • آب میوه تازه
  • آب سبزیجات
  • چای سبز
  • آب نارگیل

غذای ناسالم

در حالی که غذای ناسالم اغلب به عنوان غذایی "خوشمزه و خوش طعم" برچسب گذاری می شود، آیا می دانستید که هیچ فایده ای برای موهای شما ندارد؟

فولیکول های مو به غدد سبوم کوچکی که چربی ترشح می کنند متصل می شوند؛این روغن برای حفظ رطوبت طبیعی مو ضروری است. هنگامی که در خوردن غذاهای ناسالم چرب زیاده روی می کنید، غدد سبوم نیز چرب می شوند و روی موها را با یک لایه چربی اضافی می پوشانند. این امر رشد طبیعی مو را دشوار می کند.

یک تحقیق انجام شده به این نتیجه رسید که غذاهای ناسالم تأثیر منفی بر سلامت مو دارند زیرا غدد چربی را بیش از حد فعال می کنند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

  • سیب زمینی سرخ کرده
  • همبرگر
  • پیتزا

غذاهای جایگزین

  • میوه های تازه
  • سبزیجات تازه
  • آب میوه های تازه

بیشتر بدانید : کدام نوع ریزش مو طبیعی است؟

سفیده تخم مرغ خام

تخم مرغ سرشار از پروتئین و بیوتین است. هر دوی این مواد برای سلامت مو ضروری هستند. بیوتین جزء اصلی پروتئین مو، کراتین است که بلوک ساختمانی مو است. کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود؛ با این حال، وقتی سفیده تخم مرغ خام مصرف شود، بدن شما ممکن است کمبود بیوتین را تجربه کند. به غیر از بیوتین، سفیده تخم مرغ خام نیز حاوی ماده ای به نام آویدین است که جذب روده ای بیوتین را کاهش می دهد.

غذاهای جایگزین سفیده تخم مرغ خام

به جای آن تخم مرغ پخته را در رژیم غذایی خود بگنجانید. وقتی آویدین پخته می شود از بیوتین جدا می شود و جذب در روده را آسان می کند. شما می توانید تقریباً ده میکروگرم بیوتین را از یک تخم مرغ پخته دریافت کنید.

غذاهای رژیمی

رژیم غذایی هولناک یا انتخاب رژیم غذایی کم پروتئین بدون مشورت با یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی می تواند اثرات نامطلوبی برای بدن و همچنین موهای شما داشته باشد. در حالی که بسیاری از افراد رژیم غذایی را برای کاهش وزن سریع انتخاب می کنند، این فرآیند ممکن است مواد مغذی ضروری را نیز حذف کند. ممکن است در نهایت مواد مغذی کافی مانند روی، پروتئین، کلسیم یا اسیدهای چرب را مصرف نکنید که می تواند منجر به ریزش مو شود.

به عنوان مثال، کلسیم یک جزء ضروری است که مو و استخوان های شما را تقویت می کند. حذف محصولات لبنی مانند شیر و پنیر از رژیم غذایی می تواند منجر به کمبود کلسیم شود. به طور مشابه، آهن و روی نقش مهمی در تولید کراتین، جزء اصلی مو دارند.حذف این مواد مغذی از رژیم غذایی می تواند منجر به افزایش ریزش مو شود.

همچنین، از آنجایی که پروتئین به ساخت موهای شما کمک می کند، رژیم غذایی کم پروتئین به این معنی است که شما در معرض خطر ریزش مو هستید.

انتخاب های جایگزین غذاهای رژیمی

همیشه یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل همه گروه های غذایی باشد. قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی از یک متخصص کمک بگیرید. از غذاهایی مانند گوشت بدون چربی، اسفناج، توفو، عدس و غیره استفاده کنید، زیرا همگی منابع پروتئینی عالی هستند.

نوشابه رژیمی و نوشابه های گازدار

نوشابه های رژیمی حاوی یک شیرین کننده مصنوعی به نام آسپارتام هستند. مصرف زیاد نوشابه رژیمی می تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، نوشیدنی های گازدار با انسولین در بدن تعامل می کنند تا کمتر به قند واکنش نشان دهند. بنابراین گردش خون ضعیف می شود و فولیکول های مو از مواد مغذی مورد نیاز برای قوی تر کردن مو محروم می شوند؛ در نتیجه دچار ریزش بیش از حد مو می شوید.

نوشیدنی های جایگزین نوشابه های رژیمی

  • آب گازدار با یک تکه لیمو یا میوه مورد علاقه شما
  • آب نارگیل
  • چای گیاهی
  • آب میوه های تازه

محصولات لبنی

لبنیات همیشه به عنوان یک ماده غذایی مغذی برای حفظ سلامت مو در نظر گرفته می شود اما آیا می دانید لبنیات مقداری چربی در خود دارد که باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن شما می شود؟ وقتی سطح تستوسترون بالایی در بدن تجربه می کنید، می تواند منجر به ریزش مو شود.

اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس یا شوره سر هستید، محصولات لبنی نیز مشکل ریزش مو را افزایش می دهند. لبنیات را در حد اعتدال مصرف کنید و اگر همچنان مشکل ریزش مو دارید با یک متخصص مشورت کنید.

بزرگسالان باید 3 وعده از محصولات لبنی در روز مصرف کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیر
  • پنیر سخت
  • پنیر کوتاژ
  • ماست

آجیل

احتمالاً از خود می پرسید که آجیل چگونه به موهای شما آسیب می رساند. به هر حال، آنها سرشار از پروتئین و چربی های سالم هستند که موهای شما به هر حال به آن نیاز دارند.

برخی از افراد به شدت به آجیل حساسیت دارند و به محض مصرف آجیل واکنش نشان می دهند. برخی از افراد فقط حساسیت خفیفی به آجیل دارند. معنی آن این است که آنها نسبت به این آجیل ها واکنش نسبتاً تاخیری نشان می دهند. اغلب این واکنش غذایی این به عقب رفتن خط مو و ریزش شدید آن تبدیل می شود. بنابراین، احتمالاً ایده خوبی است که برای چنین آلرژی آزمایش بدهید.

اکثر آجیل ها همچنین حاوی سلنیوم هستند که اگرچه مقدار کمی از آن مورد نیاز است، اما در صورت مصرف زیاد می تواند به یکی از دلایل اصلی ریزش مو تبدیل شود. یکی از آجیل هایی که باید از آن آگاه باشید، که حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است، آجیل برزیلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha