یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره تبعات و عوارض خوددرمانی گفت: افراد داروها را بدون نسخه پزشک مصرف نکنند بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها به هیچ وجه بدون نسخه پزشک نباید دارو بخورند. در کرونا ثابت شد کسانی که خودسرانه در منزل به دارو درمانی پرداختند و یا از دارو های گیاهی استفاده کردند بعد از چند روز با حال بد به بیمارستان آمدند و در نهایت فوت کردند، توصیه ما این است که از این کار خودداری کنند.

مسمومیت ویتامینی در روزهای کرونایی

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره تبعات و عوارض خوددرمانی گفت: افراد داروها را بدون نسخه پزشک مصرف نکنند بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها به هیچ وجه بدون نسخه پزشک نباید دارو بخورند. در کرونا ثابت شد کسانی که خودسرانه در منزل به دارو درمانی پرداختند و یا از دارو های گیاهی استفاده کردند بعد از چند روز با حال بد به بیمارستان آمدند و در نهایت فوت کردند، توصیه ما این است که از این کار خودداری کنند.

وقتی سر خود دارو مصرف می کنیم از عوارض دارو ها خبر نداریم

افراد داروها را بدون نسخه پزشک مصرف نکنند

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که در دوران کرونا بسیاری از مردم به خود درمانی روی آوردند، از جمله عوارض مصرف خودسرانه دارو و مکمل چیست؟ اظهار داشت: بسیاری از افرادی که بیماری آنها پیشرفت می کند و حتی در مورد کرونا به مرگ می انجامد به دلیل خوددرمانی آنها است. دارو مثل شمشیر دو لبه است، هم می برد و هم خوب می کند. وقتی سر خود دارو مصرف می کنیم از عوارض دارو ها خبر نداریم. ممکن است دارو یکی از مشکلات ما را خوب کند اما بر سیستم عصبی، کلیه، کبد و مغز ما و جایی دیگر اثر منفی داشته باشد. وقتی سر خود خوددرمانی می کنیم دارو باعث افزایش مقاومت بدن ما می شود و وقتی در مواقع ضروری به تاثیر دارو نیاز داریم دارو اثر نمی کند، از این رو دارو ها را حتما باید با تجویز پزشک مصرف کرد. داروهای گیاهی هم دارای عوارض بسیار زیادی هستند، شاید یک داروی گیاهی نفخ شکم ما را کم کند اما عوارض آن روی کبد و کلیه است. از این رو توصیه می کنم افراد داروها را بدون نسخه پزشک مصرف نکنند بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها به هیچ وجه بدون نسخه پزشک نباید دارو بخورند. در کرونا ثابت شد کسانی که خودسرانه در منزل به دارو درمانی پرداختند و یا از دارو های گیاهی استفاده کردند بعد از چند روز با حال بد به بیمارستان آمدند و در نهایت فوت کردند، توصیه ما این است که از این کار خودداری کنند.

بسیاری از درمانگرهای طب سنتی سواد ابتدایی هم ندارند

وی در مورد اینکه بسیاری در کرونا از طب سنتی استفاده کردند و تبلیغ زیادی بر استفاده از طب سنتی شد این موضوع در مورد آنها چطور است؟ تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افرادی که در بیماری های مختلف بخصوص سرطان یا بیماری قند یا کسانی که بیماری های مزمن ایمنی دارند به افرادی مراجعه کرده اند که پزشک نیستند و داروهایی را می گیرند که هیچ اثر خوبی بر بیماری ندارد و مضر محض است، نه تنها اثر خوبی در بیماری خود نمی گیرند بلکه این درمان باعث پیشرفت بیماری آنها می شود. ما مواردی را داشتیم که بیمار در مراحل درمان خود مثلا در شیمی درمانی به این افراد مراجعه کرده اند و متاسفانه منجر به قطع داروی اصلی و پیشرفت بیماری شده است. بسیاری از این درمانگرها سواد ابتدایی هم ندارند و شروع به درمان های اینچنینی کرده اند و در اکثر شهرستان های کوچک و روستاها بسیاری از این افراد به درمان بیماران مشغولند.

دکتر خسرونیا در پاسخ به این سوال که آیا نیاز نیست وزارت بهداشت تمهیداتی در نظر بگیرد و یا دستور العمل هایی اعمال شود؟ گفت: چنین درمان گرهایی خارج از ضوابط وزارت بهداشت کار می کنند، چون پزشک نیستند زیر نظر نظام پزشکی نیست. ما تخصص طب سنتی داریم که برخی از اطبا در آن شاخه ادامه تحصیل داده اند که این افراد بعضا از نام این پزشکان سو استفاده می کنند و به اسم طب اسلامی و طب ایرانی و طب سنتی معرفی می شوند و موجب مرگ بسیاری از هم وطنان ما شده است.

در این روزهای کرونایی بسیاری با مسمومیت ویتامینی به ما مراجعه می کنند

متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از افرادی که به سفر خارجی می روند به جای آوردن سوغاتی دارو می آورند

این متخصص داخلی درباره اینکه مصرف مکمل ها نیز می تواند تا این حد ایجاد خطر کند؟ افزود: در این روز های کرونایی بسیاری با مسمومیت ویتامینی به ما مراجعه می کنند یعنی مقدار زیادی ویتامین دی و سی مصرف می کنند و متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از افرادی که به سفر خارجی می روند به جای آوردن سوغاتی؛ دارو می آورند. برخی از بیماران ما در زمان مراجعه کیسه ای از داروهای گران قیمت دارند و کلیه و کبد سالمندان ما کارایی کافی ندارد و این دارو ها موجب مسمومیت می شود. توصیه من این است که هر آنچه که به عنوان دارو مصرف می شود تحت توصیه پزشک باشد و حتی اگر آب خوردن را بیش از حد معمول بخوریم اذیتمان می کند. ویتامین ها و مکمل ها هم به همین صورت است و مصرف بیش از اندازه باعث ناراحتی است.

متاسفانه به علت گرانی مواد غذایی تغذیه سالم از سفره ما ایرانی ها حذف شده است

هم خوردن داروی زیاد و هم نخوردن مواد غذایی باعث ایجاد بیماری می شود

دکتر خسرونیا در مورد اینکه وقتی آزمایش ها نشان می دهد میزان ویتامین بدن کم است پزشکان دارو تجویز می کنند آیا بهتر نیست از طریق تغذیه این کمبود را جبران کرد؟ گفت: چرا، چون تمام مواد غذایی به طور طبیعی در دسترس است و باید به طور طبیعی مصرف شود ولی پیرزن و پیرمرد سالخورده ای که نمی تواند از خانه اش بیرون بیاید چطور از نور خورشید استفاده کند؟ متاسفانه به علت گرانی مواد غذایی بسیاری از این مواد از سفره ما ایرانی ها حذف شده است بنابراین پزشک مجبور است آهن و املاح دیگری را به عنوان قرص تجویز کند. بله اگر در دسترس باشد و همه مردم بتوانند مصرف کنند دیگر نیازی به دارو نیست. متاسفانه هم خوردن داروی زیاد و هم نخوردن مواد غذایی موجب ایجاد بیماری هایی می شود که سو تغذیه اولین مورد است بعد از بین رفتن کبد است که موجب خون ریزی های مکرر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha