سه شنبه هفته گذشته فرزند شهیدی در کهگیلویه و بویراحمد از غصه بیکاری، مشکلات مالی و‌ بی‌توجهی‌ها خود را آتش زد و بعد از دو روز جدال با مرگ و تحمل رنج و درد ناشی از خودسوزی، روز پنجشنبه ۲۹ مهر در بیمارستان سوختگی امیرالمومنین شیراز جان سپرد تا یک نفر دیگر به لیست افرادی که از خودکشی برای بیان اعتراضات خود به وضعیت معیشتی موجود استفاده‌ می‌کنند، افزوده شود.

زبانه‌های یک خودسوزی اعتراضی

سلامت نیوز: سه شنبه هفته گذشته فرزند شهیدی در کهگیلویه و بویراحمد از غصه بیکاری، مشکلات مالی و‌ بی‌توجهی‌ها خود را آتش زد و بعد از دو روز جدال با مرگ و تحمل رنج و درد ناشی از خودسوزی، روز پنجشنبه ۲۹ مهر در بیمارستان سوختگی امیرالمومنین شیراز جان سپرد تا یک نفر دیگر به لیست افرادی که از خودکشی برای بیان اعتراضات خود به وضعیت معیشتی موجود استفاده‌ می‌کنند، افزوده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،لازم به ذکر است در ماه‌‌های اخیر، گزارش‌‌هایی در مورد خودکشی سه معلم، همسر یک کارگر شهرداری دهدشت و یک کارگر در شهرستان کنگان منتشر شده است. دلیل همه این خودکشی‌ها، مشکلات معیشتی اعلام شده است.


ماجرای خودکشی فرزند شهید چه بود؟
روح الله پرازیده که ساکن یکی از روستاهای منطقه محروم «زیلایی» استان کهگیلویه و بویراحمد و پدر ۳ فرزند بود، صبح روز سه‌شنبه، به دنبال ایام طولانی بیکاری و مشکلات معیشتی ابتدا به استانداری کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده و خواستار حل مشکل بیکاری خود شده بود که مسئولان استانداری بدون اقدامی برای حل این مشکل، او را به اداره کل بنیاد شهید استان ارجاع داده بودند.


این فرزند شهید سپس به اداره کل بنیاد شهید استان مراجعه کرده و قصد پرت کردن خود از پشت بام این اداره را داشت که ماموران اداره مانع از این اقدام او شده و او را از ساختمان بیرون کردند. نیم ساعت بعد، وی در مقابل ورودی این اداره و در انظار عمومی، روی خود بنزین ریخت و خود را به آتش کشید.
پیکر سوخته این فرزند شهید به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد، اما شدت سوختگی در حدی بود که کاری از دست پزشکان این بیمارستان برنمی‌آمد به بیمارستان امیرالمومنین شیراز منتقل شد تا درمان تخصصی‌تری به او ارائه شود.

اما با وجود ارائه خدمات درمانی قابل قبول از آنجا که این فرزند شهید ۹۰درصد دچار سوختگی شده بود و حتی راه‌های تنفسی او نیر دچار آسیب شده بود، وی بالاخره، عصر روز پنجشنبه، بعد از تحمل رنج فراوان درگذشت و سه فرزند یتیم و خانواده‌ای  گرفتار مشکلات معیشتی از خود برجای گذاشت. او روز جمعه با حضور گروه بزرگی از مقام‌‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاک سپرده شد.


برکناری ۴ مقام مسئول کهگیلویه و بویراحمد
خودکشی منجر به فوت این فرزند شهید موجی از واکنش‌ها و انتقادات را برانگیخت.جوری که مسئولان نیز ناچار شدند برای نشان دادن‌ بی‌گناهی و رفع مسئولیت از خود با موج همراه شوند و با پیام‌های جداگانه ضمن دلجویی از خانواده متوفی موضوع را پیگیری و دستوراتی را نیز صادر کنند.


بعد از وقوع این حادثه دردناک مسئولان نهادهای دخیل به تکاپو افتادند تا با معرفی مقصر یا مقصرانی، از خود سلب مسئولیت کنند، غافل از این که در بروز کاستی‌ها و مشکلات معمولا مشکل از  «فرد» نیست، از «سیستم» است.


به دنبال این حادثه ‌رئیس بنیاد شهید، ضمن دستور به اعزام مدیرکل حوزه ریاست و مدیرکل بازرسی بنیاد شهید به عنوان نمایندگان ویژه اعزامی به یاسوج خواستار گزارشی درباره جزییات وقوع این حادثه شد.


گزارش‌هایی که نمایندگان ویژه اعزامی به ‌رئیس بنیاد شهید ارائه دادند، احکام برکناری مدیرکل و معاون تعاون و امور اجتماعی و همچنین یکی از مددکاران بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد و دستور معرفی این متخلفان به هیات تخلفات اداری صادر شد، علاوه بر این، سیدامیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی؛ ‌رئیس بنیاد شهید، از استاندار کهگیلویه و بویراحمد  خواست که مشاور امور ایثارگران استانداری به علت‌ بی‌توجهی به رفع مشکل این فرزند شهید عزل شود که در پی این درخواست، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری و همچنین مشاور ایثارگران استانداری به دلیل سهل‌انگاری‌هایی که منجر به جان باختن این فرزند شهید شد از سمت خود عزل شدند.


انتقاد به تبعیض و مشکلات معیشتی مردم
آیت‌الله سیدشرف‌الدینی ملک حسینی، نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری نیز به خودکشی این فرزند شهید واکنش نشان داد و در پیامی با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده  و انتقاد از سوءمدیریت مسئولان در توجه به مشکلات معیشتی مردم و اقشار نیازمند نوشت:«حادثه تلخ و دردآور برای فقید روح‌الله پرازیده احساسات مردم استان را جریحه‌دار کرد.»


این حادثه و حوادث مشابه که علل متعدد و گوناگونی دارد هر چه باشد باید مایه بیداری مسئولان و متصدیان امر شود. هر کس در جامعه مسئولیتی را می‌پذیرد باید به قدر جایگاه خود در رخدادها خود را سهیم بداند و از فرافکنی پرهیز کند، بیکاری، فقر، به‌هم‌ریختگی مناسبات اجتماعی، عدم آموزش صحیح در تعدیل عاطفه‌های انسانی و عوامل دیگر همه را به رفع این نگونبختی‌ها فرا‌ می‌خواند.


ماجرای خودکشی فرزند شهید پرازیده به خطبه‌های نماز جماعت نیز راه پیدا کرد. امام جمعه قلعه رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد علت اصلی خودسوزی‌ها را تبعیض و استخدام‌های قومی قبیله‌ای دانست.حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در خطبه‌های نماز جمعه شهر قلعه‌رئیسی با انتقاد از خودسوزی یک جوان در جلوی بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:«نهادهای فرهنگی در این استان ناکارآمدند.

برنامه‌های صوری و کاغذی و‌ بی‌محتوا و صرفا گزارش‌دهی بلای نهادهای فرهنگی شده است و واقعیت این است که آنچه در کف خیابان‌ها و مناطق مشهود است ضعف باورهای دینی و اعتقادی بعضی از نسل جوان است. علت اصلی خودکشی‌ها و خودسوزی‌ها ضعف باورهای دینی و اعتقادی و تبعیض و‌ بی‌عدالتی و استخدام‌های قومی و قبیله‌ای و ناامیدی است».


واکنش کاربران فضای مجازی به مرگ پرازیده

فقط مسئولان یا امامان جمعه نبودند که به خودکشی فرزند شهیدی در بویراحمد واکنش نشان دادند.  بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از  مسئولان حوزه معیشت درگذشت تلخ روح‌الله پرازیده را مصداق‌ بی‌کفایتی برخی مدیرانی دانستند که نه به دلیل شایستگی بلکه به سبب روابط دوستانه بر صندلی‌های مدیریت تکیه زده‌اند.


 در صفحات برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، عکس این فرزند شهید پرازیده به همراه یکی از فرزندانش، با روبان سیاه مشاهده‌ می‌شد. این کاربران، درگذشت این فرزند شهید را با قید این جمله «مرگ مظلومانه؛ سندی که در تاریخ این کشور‌ می‌ماند» به مردم  به ویژه به اقشار نیازمند تسلیت گفته بودند.


سید احمد عوض‌پور یکی از فرزندان ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز خطاب به استاندار این استان در انتقاد به خودسوزی یک فرزند شهید نوشت:«جناب استاندار به‌جای نشست با سیاسیون و منفعت‌طلبان، درد دل فرزند شهید را می‌شنیدی بهتر نبود؟ امروز فرزند شهید پرازیده در مقابل بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد خود را به آتش کشید تا علیه بی‌عدالتی بایستد. جناب استاندار حضور کوتاه مدت شما دراین استان چه می‌گوید؟ نشست با سیاسیون بهتر بود یا نشست با فرزند بی‌تاب یک شهید؟! می‌دانم که امروز دل رهبری با شنیدن این خبر آزرده گردید و قلب دشمنان و معاندان نظام شاد.


جناب استاندار این انقلاب خون‌بهای سنگینی است که شما و دیگر مسئولین به آن بدهکارید.اگر اتفاقی برای این فرزندمان بیفتد و در این دنیا نتوانیم حقمان را بگیریم در روز قیامت و در بلندای کوه‌های سربه فلک کشیده فکه و دو کوهه همراه با شهدایمان جلو شما خواهیم ایستاد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha