درست در روزهایی که موافقان و مخالفان واکسن برای هم استدلال پهن می‌کنند، آمار تلفات روزانه کرونا هم یکی در میان بالا و پایین می‌شود که البته بی‌ربط با روزهای تعطیل نیست. از سوی دیگر هم همچنان محموله‌های بزرگ واکسن به کشور می‌رسد تا این سوال همچنان در ذهن مردم بماند که چرا در چند ماه اول سال و قبل از مردادماه که دولت جدید اداره امور را در دست گرفت، واردات واکسن و روند واکسیناسیون به درستی انجام نمی‌شود.

تکمیل واکسن 40درصد ایرانیان

سلامت نیوز: درست در روزهایی که موافقان و مخالفان واکسن برای هم استدلال پهن می‌کنند، آمار تلفات روزانه کرونا هم یکی در میان بالا و پایین می‌شود که البته بی‌ربط با روزهای تعطیل نیست. از سوی دیگر هم همچنان محموله‌های بزرگ واکسن به کشور می‌رسد تا این سوال همچنان در ذهن مردم بماند که چرا در چند ماه اول سال و قبل از مردادماه که دولت جدید اداره امور را در دست گرفت، واردات واکسن و روند واکسیناسیون به درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما غیر از این موارد در نظر بگیرید که افزایش شهرهای قرمز کشور و دورقمی شدن آن در مدت کوتاهی بعد از پیک پنجم کرونا، هراس‌ها از بابت موج ششم کووید19 در کشور را دامن زده است. این در حالی است که وزیر بهداشت و درمان هم اعتقاد دارد که افراد واکسینه‌شده کمتر از دیگران با مشکلات شدید بیماری کرونا مواجه می‌شوند.

صبح دیروز محموله 6میلیون دوزی واکسن کرونا وارد کشور شد. این محموله جدید هم ازسوی سازمان هلال‌احمر به کشور رسیده است تا موجب شود مجموع واکسن‌های وارداتی ازسوی هلال‌احمر به کشور به تعداد ۹۴میلیون و ۳۹۰هزار دوز واکسن سینوفارم برسد. وزیر بهداشت و درمان هم که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون حاضر شده بود، به‌طور مفصل نکاتی درباره وضعیت بیماری کرونا، بازگشایی‌ها، روند تامین و تولید واکسن و غیره صحبت کرد.

دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه با واکسیناسیون بالا در دو ماه اخیر توانستیم دفاع بدن مردم را در برابر ویروس بالا ببریم، گفت: متاسفانه در مردادماه روزانه بالای ۷۰۰نفر مرگ و حدود8‌هزار بستری در آی‌سی‌یو و حدود ۵۰هزار مبتلا داشتیم و تمام تخت‌های بیمارستانی پر بودند. وی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون تا مردادماه حدود پنج‌میلیون دوز بود، تاکید کرد: کرونا از کشوری به کشور دیگر می‌رود و در محیط وجود دارد که تنها راه مهم، افزایش دفاع بدن است.

ما در مجلس هم به نمایندگان ملت گفتیم که تلاش می‌کنیم هرگونه که ممکن باشد با کرونا مقابله کنیم و قول دادیم تا دهه‌فجر، واکسیناسیون را کامل کنیم. کار شبانه‌روزی انجام شد و ریاست جمهوری و سایر همکاران، بانک مرکزی، هلال‌احمر و... کار مهمی انجام دادند و حجم زیادی از واکسن وارد کشور شد.


وزیر بهداشت درباره علت عدم دسترسی به واکسن در نیمه ابتدایی سال و دسترسی بالا به واکسن پس از شهریور، اظهار کرد: از گذشته بی‌اطلاع هستم ولی از وقتی مسوولیت به عهده گرفتم تلاش همگانی انجام شد؛ البته در هفته اول قبول مسوولیت خیلی واکسن نداشتیم ولی پس از آن با تلاش همگی به‌ویژه رییس‌جمهور حجم زیادی از واکسن وارد شد؛ البته بحث انجام واکسیناسیون نیز اهمیت بالایی دارد. اگر قرار بود با امکاناتی که خود وزارت بهداشت داشت واکسیناسیون انجام دهیم کار سخت بود. می‌دانید که امروز ما در حال رسیدن به مرز ۸۰میلیون هستیم. یعنی در عرض دوماه‌ونیم ۷۵میلیون دوز واکسن تزریق شده است. به گفته وزیر بهداشت امروز ۷۶درصد مردم یک دوز و ۴۰درصد دو دوز واکسن زده‌اند.
 
واکسن و این همه شایعه
 وزیر بهداشت در ادامه این برنامه تلویزیونی درباره شایعات پیرامون واکسن کرونا هم گفت: آن‌هایی که واکسن می‌زنند عوارض نادر بسیار کمی داشتند و مرگ ناشی از تزریق واکسن هم نداشتیم. پس از دوماه از تزریق دو دوز واکسن ایمنی ایجاد می‌شود. او درباره نامه‌ای که اخیرا پیرامون میزان کارایی و اثربخشی یکی از واکسن‌های وارداتی منتشر شد، بیان کرد: آن مطالعه یک مطالعه اولیه بود و این نتایج نباید فعلا منتشر می‌شد تا نتایج تکمیل شود. به مردم اطمینان می‌دهیم واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم جزو بهترین واکسن‌هاست. واکسن وارداتی از چین از نوع تولید پکن است.
 
چرا واکسن وارد شد؟
 وزیر بهداشت در مورد دلیل واردات واکسن علی‌رغم تعدد پروژه‌های واکسن‌های داخلی، گفت: در شرایط کنونی، زمان برای ما بسیار مهم است و فرصت تامین شدن ۱۶۰میلیون دوز واکسن را در داخل نداریم، درحالی‌که حتی یک ساعت هم برای ما ارزش دارد و تمرکز اصلی ما نجات تک‌تک هموطنان از مرگ است. باید توجه داشت واکسن‌های داخلی دو مرحله آزمایشگاهی و صنعتی دارند؛ نمی‌توانیم صبر کنیم و زمان را از دست بدهیم تا واکسن‌های داخلی به تعداد موردنیاز ما برسد. به گفته عین‌اللهی، واکسن‌های داخلی تاکنون به ۱۴میلیون دوز رسیده‌اند و اگر تولید داخل به مقدار قابل‌قبولی برسد از واردات خارجی کم می‌شود اما فعلا نمی‌توان زمان را از دست داد.
 
سخنی با مخالفان واکسن
 وزیر بهداشت و درمان در سخنان خود به افرادی که مخالفان واکسن هستند هم اشاره کرد. عین‌اللهی دراین‌باره گفت: در شرایطی که مساله اجتماعی مطرح باشد نمی‌توان با واکسن برخورد اختیاری داشت. به‌طور مثال اگر یک فرد مبتلابه کرونا وارد هواپیما شود می‌تواند تمام افراد پرواز را مبتلا کند و حتی اجتماع نیز فرد ناقل بیماری را نمی‌پذیرد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی عادی‌انگاری بسیار خطرناک است، زیرا هنوز به هدف نهایی مواجهه با کرونا نرسیده‌ایم و تنها ۴۰درصد افراد دو دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین باید تا رسیدن به هدف اصلی، صبوری و مداومت بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ادامه دهیم.
  شرح نقشه: درحال‌حاضر ۱۶شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷شهر در وضعیت زرد و ۸۶شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کاهش قابل‌توجه آمار
 وزارت بهداشت و درمان ظهر دیروز اعلام کرد که در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه 2آبان، 171بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان ویروس منحوس در کشور به 125هزار و 223نفر برسد. همچنین در این فاصله زمانی 9هزار و 174نفر نیز شناسایی شدند که 1237نفر از آن‌ها در مراکز درمانی کشور بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کرونایی در ایران به پنج‌میلیون و 860هزار و 844نفر رسید. از سوی دیگر، چهار هزار و ۲۹۴نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha