دکتر مجید صادقی، روانشناس درباره اختلالات روانی ناشی از کرونا و راه های درمان می گوید: کرونا تنها بیماری ریه نیست مغز هم درگیر می شود و ممکن است تا مدتی کارکرد مغز را مختل کند. اختلال حافظه، خواب، کابوس، خستگی و افسردگی که به دلیل اثر ویروس روی مغز اتفاق می افتد؛ اثری کاملا جدی و فیزیکی است و برای ترمیم مجدد مغز به نیاز است.

اضطراب و افسردگی در دوره کرونا افزایش قابل توجهی داشته است/ کرونا ممکن است تا مدتی کارکرد مغز را مختل کند

سلامت نیوز: دکتر مجید صادقی، روانشناس درباره اختلالات روانی ناشی از کرونا و راه های درمان می گوید: کرونا تنها بیماری ریه نیست مغز هم درگیر می شود و ممکن است تا مدتی کارکرد مغز را مختل کند. اختلال حافظه، خواب، کابوس، خستگی و افسردگی که به دلیل اثر ویروس روی مغز اتفاق می افتد؛ اثری کاملا جدی و فیزیکی است و برای ترمیم مجدد مغز به نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر صادقی را می خوانید:

_ مهمترین اختلالات روانی که بعد از کرونا در جامعه به جا می ماند چیست و چه توصیه ای می توان به افراد داشت؟

اختلالات روانی در دوره کرونا نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است

بررسی ها و آمار ها نشان می دهد اختلالات روانی در دوره کرونا نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و بیشتر اختلالاتی که مشاهده می شود حالات اضطرابی و افسردگی است که در این دوران افزایش قابل توجهی داشته است. طبق بررسی هایی که در همه جای دنیا انجام شده به دلیل شرایط خاص رخ داده در دوران اپیدمی کرونا اختلالات روانپزشکی ۵ تا ۱۰ درصد رشد داشته است. به همین ترتیب ما انتظار داریم افراد بیشتری درگیر مسائل مربوط به کرونا شده باشند، این مساله به ویژه در افرادی که دچار بیماری کرونا شده اند و بیماری آنها شدید بوده و در بیمارستان و آی سی یو بستری بودند بیشتر دیده می شود، بخصوص افرادی که یک یا چند نفر از عزیزان خود را بر اثر کرونا از دست داده اند و این افراد نسبت به اختلالات روانی در دوران کرونا از میزان آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند. توجه به حالات روانی افراد بسیار مهم است، اضطراب و افسردگی شایع است، استرس بعد از سانحه در این افراد بیشتر است و توجه ویژه می خواهند. مراجعه به خدمات سلامت روان و مراجعه به همکاران روانپزشک و در صورتی که به درمان بیشتری نیاز باشد خدمات روان درمانی برای این افراد می تواند بسیار کمک کننده باشد. با توجه به تداوم بیماری آمار نسبت به گذشته افزایش دارد و توجه ویژه ای می خواهد.

_ شاید بسیاری از افراد از شدت بیماری خود خبر ندارند، چطور می توان تشخیص داد که این افراد دچار اشکالات روانی شده اند؟ آیا حتما باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند یا یک سری توصیه های کاربردی که افراد برای رفع مشکل خود به کار ببرند را می توان مطرح کرد؟

اکثر افراد آگاه هستند و می دانند که دچار مشکل شده اند. می بینیم که به وضوح علایم را دارند و فقط نمی دانند باید چه کار بکنند، وقتی عملکرد افراد مختل می شود خانواده متوجه می شوند که فرد، دیگر فرد سابق نیست و خانواده اش می بینند که او دیگر نمی تواند کارهایش را انجام بدهد و ارتباط او با دیگران دچار اختلال می شود. موارد شدیدتر در حد بیماری خواهد بود و حتما باید مراجعه داشته باشند و تحت درمان جدی و دارویی قرار بگیرند، موارد خفیف تر همراهی و مشترک بودن افراد خانواده و دوستان و همدردی آنها و کمک های عملی به افراد در جهت اینکه بتوانند به این استرس وارد شده کمک کنند. شرایط کرونا جوری است که اجازه برگذاری مراسم ختم و مراسم سوم و هفتم و چهلم را نمی دهد ولی این مراسم برای بهداشت روان افراد مفید است و دنبال هم جمع می شوند و با هم همدردی می کنند و تخلیه می شوند و برای سلامتیشان مفید است ولی در دوران کرونا این امر ممکن نیست. می توان از فضای مجازی استفاده کرد و برای همدردی کارهای عملی انجام داد؛ مثلا خرید هایش را انجام بدهند یا برایش غذا درست کنند این کارها در این دوره برای افرادی که دچار مشکل شده اند بسیار بسیار مفید است.

_ گفته می شود بیماران و کسانی که به نوع شدید کرونا مبتلا شده بودند در ادامه و بعد از بهبودی از اختلالات و بیماری های روانی به عنوان عوارض رنج می برند علت چیست؟

کرونا ممکن است تا مدتی کارکرد مغز را مختل کند

دوران قرنطینه و گوشه گیری و کناره گیری بر سلامت افراد تاثیر زیادی دارد

یکی اثر مستقیم ویروس بر روی بدن و مغز است. کرونا تنها بیماری ریه نیست مغز هم درگیر می شود و ممکن است تا مدتی کارکرد مغز را مختل کند. اختلال حافظه، خواب، کابوس، خستگی و افسردگی که به دلیل اثر ویروس روی مغز اتفاق می افتد؛ اثری کاملا جدی و فیزیکی است و برای ترمیم مجدد مغز به نیاز است. دیگری اضطراب نسبت به اینکه افراد دوباره کرونا بگیرند، واکسیناسیون بسیار موثر است ولی درصد کمی از افراد احتمالا مجددا مبتلا شوند و نگرانی از ابتلا مجدد وجود دارد. دوران قرنطینه و گوشه گیری و کناره گیری بر سلامت افراد تاثیر زیادی دارد و اثر می گذارد. آی سی یو خود خاطره تلخی است که تا مدت ها بر روان افراد تاثیر می گذارد.

_ کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا دچار افسردگی شده اند به مصرف دارو نیاز دارند؟

معمولا این عوارض به مرور زمان برطرف می شود. اکثر افراد به درمان های دارویی نیاز ندارند و استراحت و تغذیه خوب بخصوص مصرف مکمل های لازم کم کم مغز را ترمیم می کند و به حالت اولیه بر می گرداند و فرد نیاز به دروه ای درمان دارویی نیاز دارد. البته شاید این دوره تا چند ماه طول بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha