طی یک سال گذشته و در پی معرفی انواع واکسن های کرونا، یکی از مهمترین مباحث جانبی مرتبط با این موضوع، تزریق این واکسن در زنان باردار و تاثیرات احتمالی آن بود. یافته های جدید نشان می دهد این موضوع به ویژه در سه ماهه نخست بارداری بی خطر است.

تزریق واکسن کرونا در ابتدای بارداری خطری ندارد

سلامت نیوز: طی یک سال گذشته و در پی معرفی انواع واکسن های کرونا، یکی از مهمترین مباحث جانبی مرتبط با این موضوع، تزریق این واکسن در زنان باردار و تاثیرات احتمالی آن بود. یافته های جدید نشان می دهد این موضوع به ویژه در سه ماهه نخست بارداری بی خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد هیچ رابطه ای بین خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری و دریافت واکسن های کرونا همچون فایزر، مدرنا و آسترازنکا وجود ندارد.

طی این مطالعات، پژوهشگران، چندین مرکز بهداشتی در نروژ را مورد بررسی قرار داده و شرایط زنان باردار و به ویژه کسانی که طی سه ماهه نخست بارداری با سقط جنین مواجه شده اند را مطالعه کردند. در این تحقیق به طور خاص به بررسی ارتباط تزریق واکسن کرونا و سقط جنین توجه شد.
در گزارش نهایی مطالعات فوق عنوان شده است که هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خطر سقط جنین  پس از واکسیناسیون کرونا به دست نیامده است.
گفتنی است در این در این مطالعه ۱۳ هزار و ۹۶۵ زن باردار مورد بررسی قرار گرفته و طی این بازه زمانی، ۴۵۲۱ نفر با سقط جنین مواجه شدند که تنها ۵ درصد آن ها واکسن کرونا را در سه ماهه نخست بارداری خود تزریق کرده بودند. لازم به ذکر است که موارد سقط جنین در این گروه از زنان ارتباطی با تزریق واکسن نداشته و به دلایل دیگری رخ داده بود.

این موضوع در حالی عنوان می شود که هنوز سیاست یکسانی در این رابطه در سطح جهان وجود نداشته و برخی کشورها مانند نروژ، واکسیناسیون در سه ماهه اول بارداری را توصیه نکرده و در برخی کشورها مانند کانادا به عکس، دوره کامل واکسیناسیون به زنان باردار ارائه می شود.

نتایج این مطالعه در همه انواع واکسن های کرونا، و در دوز نخست و دوم، مشابه بود. در این پژوهش به طور خاص تاکید شده است که زنان باردار مبتلا به کرونا در معرض خطر عوارض جانبی منفی این بیماری هستند و واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در دوران بارداری توصیه می شود.

نتایج یک مطالعه جدید نیز  که در اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد نشان می دهد خطر زایمان زودرس در افراد بارداری که به ویروس کرونا مبتلا شده اند بیش از سایرین است. تحقیقات همچنین نشان داده است که عفونت ناشی از کرونا، خطر پیامدهای منفی را برای افراد باردار و نوزادان آنها افزایش می دهد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره در مجله پزشکی New England Journal of Medicine منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha