سندرم بینایی کامپیوتر (CVS) که به آن فشار چشم دیجیتال نیز گفته می شود. این بیماری شامل گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی است که ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه ، تبلت ، تلفن همراه و سایر وسایل دیجیتال می باشد. این مشکلات طی چند دهه گذشته با رشد چشمگیر تکنولوژی در حال افزایش بوده است. بسیاری از افراد در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه یا دستگاه های دیجیتال ، برخی علائم مانند : خشکی چشم، خستگی و قرمزی چشم را تجربه خواهند کرد. بزرگسالان شاغل تنها افراد مبتلا نیستند.

سندروم بینایی کامپیوتر و تاثیر آن بر چشم

سلامت نیوز: سندرم بینایی کامپیوتر (CVS) که به آن فشار چشم دیجیتال نیز گفته می شود. این بیماری شامل گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی است که ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه ، تبلت ، تلفن همراه و سایر وسایل دیجیتال می باشد. این مشکلات طی چند دهه گذشته با رشد چشمگیر تکنولوژی در حال افزایش بوده است. بسیاری از افراد در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه یا دستگاه های دیجیتال ، برخی علائم مانند : خشکی چشم، خستگی و قرمزی چشم را تجربه خواهند کرد. بزرگسالان شاغل تنها افراد مبتلا نیستند.

کودکانی که در طول روز در مدرسه از تبلت یا رایانه استفاده می کنند نیز ممکن است دچار این مشکل شوند. سندروم بینایی کامپیوتر یک مشکل رایج بین بزرگسالان و کودکان است. البته اکثرا افرادی را درگیر می کند که در طول روز بیشتر از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند. براساس موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده ، سندرم بینایی کامپیوتر حدود 90٪ افرادی را درگیر می کند که روزانه به مدت سه ساعت یا بیشتر وقت خود را با کامپیوتر می گذرانند .

سندروم بینایی کامپیوتر چیست؟

سندروم بینایی کامپیوتر چه علائمی دارد ؟

این مشکل می تواند علائم زیادی ایجاد کند، از جمله :

  • تاری دید
  • دو بینی موقتی
  • خشکی چشم
  • خستگی چشم
  • خارش چشم
  • قرمزی و التهاب در چشم
  • سردرد
  • درد گردن و شانه

بیشتر این علائم کوتاه مدت (موقتی) هستند. با استفاده کمتر از رایانه یا دستگاه های دیجیتال ، معمولاً این علائم کمتر می شوند یا به طور کل از بین می روند. اما اگر استفاده از رایانه و وسایل دیجیتال را کمتر نکنیم علائم ممکن است به مدت طولانی تری ادامه یابند.

علت به وجود آمدن سندروم بینایی کامیپوتر چیست ؟

به دلایل زیادی ، معمولاً خواندن متن روی صفحه رایانه یا دستگاه دیجیتالی برای چشم دشوارتر از خواندن متن چاپی است. به همین دلیل است که چند ساعت کار مداوم با رایانه احتمال ایجاد علائم این سندروم را به دنبال دارد. در حالی که خواندن کتاب باعث ایجاد این نشانه ها نمی شود. چندین عامل که به ایجاد خستگی چشم کمک می کند ، شامل : تابش نور خیره کننده صفحه رایانه، نور کم محیط، وضعیت نامناسب بدن هنگام استفاده از کامپیوتر، مشاهده رایانه در فاصله و زاویه اشتباه، مشکلات بینایی اصلاح نشده.

افراد معمولاً هنگام استفاده از رایانه کمتر از هنگام خواندن متن چاپی پلک می زنند. این خود نیز می تواند باعث خشکی چشم شود.  ترکیبی از عواملی که در بالا ذکر شد خود می تواند به ایجاد سندروم بینایی کامپیوتر در افراد کمک کند.

درد گردن و شانه نیز یکی از نشانه های سندروم بینایی کامپیوتر می باشد.

سندروم بینایی کامپیوتر چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود ؟

سندروم بینایی کامپیوتر (CVS) از طریق معاینه چشم توسط چشم پزشک قابل تشخیص است. پزشک سابقه بیمار، علائم، شرایط از قبل موجود و شرایط احتمالی تشخیص داده نشده را هنگام انجام آزمایش های زیر در نظر می گیرد. پزشک برای تشخیص این مشکل از برخی آزمایش ها مانند :

  • بررسی علائم بیمار، و وجود هر گونه مشکلات عمومی، بهداشتی، داروهای مصرفی یا عوامل محیطی که می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.
  • اندازه گیری قدرت بینایی : پزشک کیفیت بینایی فعلی شما را اندازه می گیرد.
  • آزمایش چگونگی تمرکز ، حرکت و همکاری چشم ها: هدف از این آزمایش به دست آوردن یک تصویر واضح و روشن از آنچه مشاهده می شود است. چشم ها باید به طور موثری تغییر جهت دهند ، و هماهنگ کار کنند. این آزمایش به دنبال مشکلاتی خواهد بود که چشم را از تمرکز موثر باز می دارد. با انجام این آزمایشات پزشک می تواند برنامه درمانی مناسب جهت تسکین علائم شما تجویز کند.

وضعیت مناسب بدن در هنگام کار با رایانه

درمان سندروم بینایی کامپیوتر چیست؟

با استفاده از این روش های ساده می توانید اثرات سندروم بینایی کامپیوتر را کاهش دهید یا به طور کامل از بین ببرید :

  1. صفحه رایانه خود را در فاصله مناسب تنظیم کنید

صفحه رایانه خود را در فاصله 50 تا 70 سانتی متری از چشم قرار دهید. خیلی نزدیک نشستن به صفحه دیجیتال می تواند خطر خستگی چشم را افزایش دهد. صفحه را کمی زیر سطح چشم ، حدود 10 تا 12 سانتی متری قرار دهید. بالای صفحه رایانه را حدود 10 تا 20 درجه به عقب متمایل کنید. مطمئن شوید که نیاز نیست گردن خود را به سمت بالا یا پایین خم کنید تا صفحه را ببینید. همچنین می توانید با افزایش کنتراست ، روشنایی و اندازه قلم بر روی دستگاه ، متن و تصاویر را بارزتر و خواناتر کنید.

  1. مرتب پلک بزنید

پلک زدن با پخش رطوبت و مخاط در سراسر چشم از خشک شدن چشم جلوگیری می کند. اگر به اندازه کافی مرتب پلک نزنید ، این عامل می تواند باعث ایجاد رطوبت و تحریک چشم شود. نگاه به رایانه یا صفحه دیجیتال ممکن است باعث شود شما کمتر از حد معمول پلک بزنید. به یاد داشته باشید که از قانون 20/20/20 استفاده کنید. یعنی هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی ( 6 متر ) نگاه کنید.

  1. نور صفحه مانیتور را کاهش دهید

تابش نور روی صفحه زمانی اتفاق می افتد که نور از صفحه نمایش شما منعکس شود. این نور منعکس شده اغلب از وسایل روشنایی بالای سر مانند چراغ یا پنجره های مجاور ناشی می شود. سعی کنید تابش خیره کننده را کاهش دهید یا از بین ببرید. یکی از راه های کاهش نور صفحه مانیتور استفاده از صفحه نمایش شیشه ای آنتی گلیر است. این فیلترها میزان نور منعکس شده از صفحه را کاهش می دهند. تم صفحه هایکون تراست باشد. ترجیحا بک گراند ( پس زمینه ) صفحه مشکی باشد. حتما حالت مطالعه یا ( Reading Mode ) در گوشی های هوشمند فعال باشد.

  1. از عینک مناسب استفاده کنید

اگر از عینک استفاده می کنید سالانه برای معاینه چشمتان به چشم پزشک مراجعه کنید. با معاینه سالانه از درستی شماره چشم خود اطمینان حاصل کنید. زیرا اگر شماره چشم شما درست نباشد این مشکل می تواند تمرکز صحیح چشم شما را دشوار کند. در نتیجه خطر ابتلا به خستگی چشم و سردرد را افزایش می دهد.

عینک یا لنزهای تماسی که برای استفاده عمومی تجویز می شوند ممکن است برای کار با رایانه کافی نباشند. ممکن است به لنزهایی که برای پاسخگویی به خواسته های بصری منحصر به فرد مشاهده رایانه تجویز می شوند نیاز باشد.

طراحی های خاص لنزها ، قدرت ، رنگ و پوشش لنزها ممکن است در به حداکثر رساندن توانایی ها و راحتی بصری موثر باشند. ترجیحا از عینک هایی که طول موج آبی را کنترل یا قطع می کنند استفاده کنید. که اصطلاحا به آن ها لنزهای Blue Control می گویند.

 

قطره های اشک مصنوعی به افزایش رطوبت چشم کمک می کنند.

  1. حالت بدن خود را به صورت صحیح تنظیم کنید

وضعیت نامناسب بدن می تواند خطر خستگی چشم را افزایش دهد. به همین دلیل مهم است که فضای کار خود را به گونه ای طراحی کنید که حالت خوبی را هنگام نشستن جلوی رایانه ایجاد کند. مطمئن شوید که صندلی شما راحت است. یک صندلی راحت با پشتیبانی از گردن و پشت در جلوگیری از کشیدگی گردن و شانه به شما کمک می کند. زیرا کشیدگی گردن و شانه نیز معمولاً با سندروم بینایی کامپیوتر مرتبط است.

  1. استراحت منظم داشته باشید

    یک عامل خطر عمده برای این سندروم استفاده مداوم از صفحه دیجیتال است.
  2. از قطره های چشمی اشک مصنوعی استفاده کنید

این قطره های روان کننده برای مرطوب نگه داشتن چشم شما طراحی شده است. شما می توانید قطره های اشک مصنوعی را بدون نسخه خریداری کنید. استفاده از آن ها ممکن است به کاهش علائم خشکی چشم کمک کند. اگر بعد از استفاده از قطره ها مشکل خشکی چشمانتان بر طرف نشد به چشم پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha