چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 319766

گذر پنج پیک کرونا از کشور و کسب تجربه‌های فراوان از آنها، بهترین آموزگار برای پیشگیری از تکرار مشکلات در مواجهه با پیک‌های بعدی آن و غافلگیر نشدن است؛ درسی که باید آموخت و به کار برد تا کمتر شاهد نشستن داغی بر دلها بود.

چگونه خیز ششم کرونا را دور بزنیم؟

سلامت نیوز:گذر پنج پیک کرونا از کشور و کسب تجربه‌های فراوان از آنها، بهترین آموزگار برای پیشگیری از تکرار مشکلات در مواجهه با پیک‌های بعدی آن و غافلگیر نشدن است؛ درسی که باید آموخت و به کار برد تا کمتر شاهد نشستن داغی بر دلها بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، هشدار آمدن پیک ششم کرونا از شهریور ماه و هنگامی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیده بودیم شروع شد؛ هشدارهایی مبنی بر اینکه در صورت سهل انگاری و عادی انگاری اتفاق های ناگوارتری رخ خواهد داد و آمار بستری و فوت در اثر ابتلا به کرونا دوچندان خواهد شد.


این هشدارها در کنار امتناع برخی افراد از تزریق واکسن، واکنش رییس جمهوری را هم برانگیخت و اول آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه نباید غافلگیری در موج پنجم کرونا تکرار شود متذکر شد: در مسیر مقابله با کرونا، مساله اقناع افکار عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: همه کسانی که تریبون در اختیار دارند به ویژه رسانه ملی باید وضع موجود کشور را به ویژه در مقایسه با کشورهای دیگر تشریح و عملکردها و کیفیت مقابله با این بیماری را تبیین کنند.


وی یادآور شد: همچنین ضرورت دارد بررسی‌های انجام شده در زمینه تاثیر واکسیناسیون عمومی بر سلامتی و ابتلای احتمالی افراد به شکل دقیق برای افکار عمومی توضیح داده شود تا کسانی که به هر دلیل تاکنون از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند، به انجام واکسیناسیون ترغیب شوند.
رییس جمهوری همچنین به لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله موفق با موج احتمالی ششم بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم تا در برابر موج احتمالی بیماری مواجهه انفعالی نداشته باشیم.


پیک های قبلی کرونا را چگونه بدرقه کردیم؟
در مورد پیک های کرونا همین بس که هر یک با شدت و حدت خودنمایی کردند اما مواردی همچون واکسیناسیون، تعطیلی سراسری و رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله موانعی بودند که در پایان این پیک ها را بدرقه کردند.
ویروسی که در پیک اول که از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ شروع و خاتمه یافت در مقابل استفاده خوب مردم از ماسک و رعایت شیوه های بهداشتی شکست خورد و اندکی عقب نشینی کرد.


اما همین امر سبب شد تا به گمان از بین رفتن کرونا، فضاهای عمومی باز و قرنطینه پایان یابد و زندگی به روال عادی بازگردد که به ناگهان پیک دوم در خردادماه ۹۹ مردم را محاصره کرد و دوباره موارد ابتلا و بستری دوچندان شد اما همچنان میزان فوتی ها دو رقمی بود که زنگ هشدار مسوولان به صدا درآمد که اگر مراقب نباشیم با ورود به فصل سرما پیک سوم خطرناک تر  بروز و ظهور می کند.  


با تمام هشدارها، پیک سوم در آبان ۹۹ همزمان با تغییر رنگ برگ ها با سرعت سرایت بالا بازگشت و آمار فوتی ها را سه رقمی کرد؛ پیکی که باعث شدت گرفتن رعایت شیوه نامه بهداشتی و تعطیلی دوهفته ای شهرها و اماکن عمومی شد و اندک اندک در حال عبور از آن بودیم که پیک چهارم با ویروس انگلیسی از فروردین ماه وارد کشور شد.


ویروسی با قدرت سرایت و انتشار به مراتب بسیار بالاتر از پیک های قبلی بار دیگر آمار فوتی ها را سه رقمی و مبتلایان بخصوص در میان اعضای خانواده را دو چندان کرد و رنگ شهرها را به قرمزی کشاند. دست و پنجه نرم کردن در مقابل ویروس انگلیسی طولی نیانجامید که نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری ها و فوتی ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی های روزانه بر اثر کرونا عنوان می کنند.


چنانچه بر اساس آمار ستاد مقابله با کرونا، تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.


موضوعی که سبب شد واکسیناسیون علیه کرونا شدت بگیرد و با عملکرد شبانه روزی وزارت بهداشت در واکسیناسیون، تا کنون ۵۱ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۹۱ نفر دُز اول، ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۰ نفر دُز دوم و ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۲ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۷۱ دُز رسید و تغییر رنگ شهرها از قرمز به آبی و زرد و کاهش آمار بستری و فوتی بر اثر ابتلا به کرونا از به قله پیک پنجم رسیدن حکایت دارد.


چه کنیم تا پیک ششم ما را غافلگیر نکند؟
این پرسش که چه کنیم تا پیک ششم ما را غافلگیر نکند؟ موضوعی است که دکتر حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با رسانه ها، درباره آن اظهار داشت: طرح‌های مقابله با کرونا با بهره‌گیری از تجربیات حدود دو سال گذشته در حال اجراست که واکسیناسیون از پایه‌های کار در کنار رعایت شیوه نامه‌ها است.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار در خصوص آغاز پیک ششم کرونا گفت: شدت پیک جدید به رعایت شیوه نامه‌ها از سوی مردم بستگی دارد.
قناعتی تاکید کرد: مردم باید توجه کنند که طبق تجاربی که در پیک‌های قبلی داشتیم، ابتدا آمار ابتلا افزایش می‌یابد، سپس تعداد بستری‌ها و در نهایت مرگ و میر اوج می‌گیرد و برای مقابله با آن همگی باید کمک کنند.


وی ابراز امیدواری کرد که با واکسیناسیون علیه کرونا، آمار مرگ و میر در پیک ششم در مقایسه با سایر پیک‌های قبلی کاهش یابد.
حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه چه عواملی ما را از پیک ششم کرونا دور نگه می‌دارد توضیح داد: واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انجام تست‌های غربالگری و بیماریابی به موقع سه پایه اساسی است که ما را از پیک ششم بیماری کرونا دور نگه می دارد.


وی افزود: موضوعات اول و دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است که در اجرایی شدن آنها هم مسئولان و هم مردم نقش دارند. افزایش تست های غربالگری بیماری کرونا هم می تواند در قالب هوشمندسازی در آینده به نحو مطلوب به اجرا درآید.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: هرچند واکسیناسیون با سرعت زیاد در حال انجام است، اما در کنار آن مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.


جماعتی تصریح کرد: اصول بهداشتی از سوی اصناف و همچنین در مراکز پر ازدحام و شلوغ از جمله حمل و نقل عمومی باید به دقت رعایت شود. اما اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند و تست های غربالگری از بیماران انجام نشود، لغو دورکاری می تواند به ایجاد موج ششم کمک کند.
جمع بندی هشدارهای مسوولان نشان می دهد بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ، خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس یا فروکش شدت و حدت کرونا نخواهد بود و باید منتظر شکل گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک بود؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد.


ضمن اینکه تجربه نشان داده طولانی شدن دوره فعالیت هر پیک به نوعی به شدت گرفتن فعالیت ویروس در پیک بعدی کمک خواهد کرد و هزینه مدیریت آن را برای کادر بهداشت و درمان سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان و اوج گیری واکسیناسیون نه تنها کرونا را در میدان تاخت و تاز شکست می دهد بلکه امیدی دوباره در دل کادر درمان خسته ایجاد می کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha