دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: بیماران تالاسمی که از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند، سالانه به ۵۰۰ هزار واحد خون نیاز دارند.

بیماران تالاسمی سالانه به ۵۰۰ هزار واحد خون نیاز دارند

سلامت نیوز: دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: بیماران تالاسمی که از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند، سالانه به ۵۰۰ هزار واحد خون نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز، یونس عرب روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی و اصلی خون در کشور هستند و در برخی استان ها نظیر استان های جنوبی و شمالی کشور به دلیل وجود بیشتر این افراد نیاز بیشتری هم به تامین خون مورد نیاز آنها است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش میزان استقبال برای اهدای خون بودیم و وضعیت اهدای خون تقریبا در این مدت ناپایدار بود و همچنین در این مدت با دعوت از اهداکنندگان خون و برگزاری کمپین های مختلف اهداکنندگان خون برای مراجعه به مراکز انتقال خون تشویق شدند و مردم نوعدوست ما هم مانند همیشه برای اهدای خون اقدام کردند.

عرب خاطر نشان کرد: با همه تلاش و زحمتی که سازمان انتقال خون و ادارات آن در استان ها انجام می دهند باز هم در دوران کرونا، گاهی در برخی از استان های کشور بخصوص استان های تالاسمی خیز مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و استان های شمالی شاهد ناپایداری وضعیت اهدای خون و ذخیره خون هستیم.

وی افزود: بنابر این با توجه به کاهش میزان استقبال برای اهدای خون در شرایط کرونایی، از مردم نوع دوست و همیشه در صحنه می خواهیم مانند همیشه همکاری لازم را با مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران تاکید کرد: برخی رفتارها مانند انجام حجامت موجب می شود که افرادی که این نوع رفتارها را دارند برای مدت کوتاهی از اهدای خون معاف شوند، اما توجه داشته باشند، بعد از گذشت این مدت می توانند با اهدای خون نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.

وی گفت: همچنین بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اما در بحث اهدای خون استقبال خوبی ندارند و میزان اهدای خون توسط بانوان بسیار اندک است و همچنین جوانان از بهترین اقشار جامعه هستند که می توانند با اهدای خون یاری گر انتقال خون و بیماران باشند و به همین دلیل هم از بانوان و جوانان می خواهیم در مبحث اهدای خون فعال تر باشند و با اهدای خون نجات دهند ه جان بیماران باشند.

دبیر انجمن تالاسمی ایران تصریح کرد: گرچه در برخی زمان ها به دلایل مختلف مانند شیوع کرونا، سردی ها و تعطیلی های مدارس و دانشگاه ها شاهد کاهش میزن استقبال برای اهدای خون هستیم و سطح ذخایرخون هم کاهش می یابد، اما با تلاش سازمان انتقال خون این کمبود ها جبران می شود و خون مورد نیاز عزیزان تالاسمی تامین شده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در کشور ۲۳ هزار مبتلا به تالاسمی داریم که از این تعداد فقط حدود چهار هزار نفر خون کمتری استفاده می کنند و باقی افراد از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند.

عرب تاکید کرد: به دلیل نیاز همیشگی عزیزان تالاسمی به خون از همه اهدا کنندگان خون می خواهیم که اهدای خون را به زمان های خاصی مانند مناسبت ها موکل نکنند و همیشه  برای اهدای خون اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، در ایران بیش از ۲۳ هزار فرد مبتلا به تالاسمی وجود دارند و سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر به این رقم اضافه می شود. اینها کودکانی هستند که با تالاسمی متولد می شوند.  

تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و هموگلوبین غیرموثر در بدن تولید می‌شود که به علت معیوب بودن، قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست و در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha