مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری هم‌تراز کشورهای پیشرفته جهان و در زمینه دانش و فناوری درمان ناباروری از قطب‌های منطقه‌ است اما خدمات اصلی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد.

خدمات اصلی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد

سلامت نیوز:مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری هم‌تراز کشورهای پیشرفته جهان و در زمینه دانش و فناوری درمان ناباروری از قطب‌های منطقه‌ است اما خدمات اصلی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر علی صادقی‌تبار حمایت  از هزینه‌ های درمان ناباروری را ضروری دانست و افزود: با توجه به وارداتی بودن تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش‌های کمک‌ باروری، هزینه درمان ناباروری برای بسیاری از زوج‌های نابارور سنگین و کمرشکن است.


وی افزود: بیش از یک دهه است که با برگزاری همایش هایی مانند «بیمه و ناباروری»، جلسات تخصصی با مسوولان و نشست‌های خبری تلاش کرده‌ایم تا اهمیت و ضرورت این موضوع را یادآور شویم. به‌تازگی تصویب شده که بیمه‌ های پایه خدمات درمان ناباروری را پوشش دهند، البته هنوز اجرایی نشده است و امیدواریم به‌زودی این وعده تحقق یابد.


وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، لازم است که مراکز خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد هم به این عرصه وارد شوند و از زوج‌های نابارور حمایت کنند.


صادقی‌تبار یادآور شد: مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا نیز در این زمینه دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است. برای نمونه، در سال گذشته توانستیم با همکاری سازمان بیمه نیروهای مسلح خدمات درمان ناباروری، یعنی آی یو آی، آی وی اف و انتقال جنین را با پوشش بیمه نیروهای مسلح در مرکز ارایه دهیم و زوج هایی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند، می‌توانند به‌طور رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.


وی به وام کمک هزینه درمان ناباروری اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرصت برخورداری از وام کمک‌ هزینه درمان ناباروری برای مراجعان مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا فراهم شده است. افزون بر این، هر ساله به مناسبت‌ های مختلف از جمله هفته ملی جمعیت، برخی خدمات به‌طور رایگان به زوج‌های نابارور ارایه می‌شود.


زوج‌های نابارور با استرس‌ها و فشارهای روانی زیادی مواجه می‌شوند
وی با تاکید بر حمایت‌های اجتماعی از زوج‌های نابارور گفت: حمایت منحصر به حمایت مالی و بیمه‌ای نیست. زوج‌های نابارور با استرس‌ها و فشارهای روانی زیادی مواجه می‌شوند.


صادقی تبار افزود: بخش بزرگی از این فشارها ناشی از برچسب «نازایی» از سوی اطرافیان و جامعه است. هنوز در فرهنگ ما ناباروری نوعی نقصان و ضعف قلمداد می‌شود و باعث می‌شود زوج‌های نابارور برای گریز از این برچسب، مشکل خود را پنهان نگه دارند و به‌جای برخورداری از حمایت عاطفی اطرافیان، مساله ناباروری خود را کتمان کنند.


وی ادامه داد: بسیاری از مراجعانی که از شهرهای دیگر به این مرکز مراجعه می‌کنند، با وجود داشتن اقوام و دوستان نزدیک در تهران، ترجیح می‌دهند طی درمان به منزل آنها نروند، زیرا دوست ندارند آنها متوجه ناباروری‌شان بشوند. در حالی که اگر بیماری دیگری داشتند، مثلاً بیماری قلبی یا دیابت به‌راحتی کمک، حمایت و همدلی اقوام و دوستان را می‌پذیرفتند.


وی یادآور شد: لازم است این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که ناباروری یک بیماری و مشکل سلامت، همانند دیگر بیماری‌ها است و نباید با برچسب و قضاوت‌های آزاردهنده از سوی اطرافیان همراه باشد. زوج نابارور به همدلی و حمایت نیاز دارند، نه قضاوت، ترحم یا سرزنش. باید فضایی در جامعه فراهم شود که زوج نابارور بتوانند با آسودگی و بدون ترس از برچسب خوردن، درباره مشکل‌ آنها صحبت کنند و با آسودگی مسیر درمان را طی کنند.
صادقی تبار تصریح کرد: گاهی شاهد هستیم که زوج‌های شاغل، نمی‌توانند برای درمان از محل کار خود مرخصی بگیرند زیرا نمی‌توانند علت مرخصی خود را مطرح کنند و از مرخصی استعلاجی‌ استفاده کنند، چون می‌ترسند در محیط کار همه متوجه شوند که این زوج نابارور است  و در معرض حرف‌ها، رفتارها و واکنش‌های آزاردهنده قرار بگیرند.


وی خاطرنشان کرد: زوج‌های نابارور هم به حمایت مسوولان و سیاست‌گذاران نیاز دارند و هم به حمایت جامعه و اطرافیان اما نقش اصلی در تحقق این حمایت‌ها را رسانه‌ها ایفا می‌کنند. رسانه‌ها آینه جامعه‌ هستند و رسالت اصلی‌ آ«ها بازتاب دادن کمبودها، خواست‌ها و مشکلات جامعه است.


شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد
وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود، شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می ‌شود. بنابراین، از هر پنج زوجی که در سنین باروری قرار دارند، یک زوج به نوعی با مشکل ناباروری مواجه می‌شود.
صادقی تبار افزود: این آمار نشان‌دهنده گستردگی شیوع ناباروری در کشور است و بنابراین، هم نظام سلامت و هم رسانه‌ها باید به این موضوع توجه بیشتری مبذول کنند.


وی ادامه داد: از سوی دیگر، با در نظر داشتن سیاست‌های جمعیتی کشور و تأکید رهبر معظم انقلاب بر ترویج فرزندآوری و جلوگیری از وقوع بحران سالمندی جمعیت در دهه‌های آتی، اهمیت توجه به زوج‌های نابارور دوچندان می‌شود زیرا ما با سرمایه بالقوه جمعیتی مواجه‌ایم که با حمایت‌های درمانی می‌تواند بالفعل شود.


برگزاری پویش «ناباروری و فرهنگ عمومی»
وی در ادامه از آغاز برگزاری پویش ناباروری و فرهنگ عمومی در این مرکز با هدف ارتقای آگاهی عمومی درباره ناباروری، اصلاح باورهای نادرست درخصوص ناباروری و فرهنگ‌ سازی در زمینه مواجهه درست با زوج‌های نابارور خبر داد و گفت: این پویش که از هشتم تا ۱۴ آبان برگزار می شود روز نخست تقویم این پویش که به مدت یک هفته برگزار می‌شود، با شعار «از زوج‌های نابارور حمایت کنیم» نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha