آلزایمر یک بیماری پیچیده چندعاملی است که هنوز عوامل اصلی آن مشخص نشده ‌اند اما می ‌توان گفت عوامل ژنتیک و جهش‌ های ژنتیکی در ایجاد این بیماری مؤثر هستند.

چرا مغز آلزایمری می شود؟

سلامت نیوز: آلزایمر یک بیماری پیچیده چندعاملی است که هنوز عوامل اصلی آن مشخص نشده ‌اند اما می ‌توان گفت عوامل ژنتیک و جهش‌ های ژنتیکی در ایجاد این بیماری مؤثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بیماری آلزایمر نزدیک به ۱۵ سال از آغاز شروع خود بدون نشانه است و پس‌ از آن کم‌ کم علائمی از بیماری ظهور می ‌کنند. در این بیماری ابتدا بیمار سخنانی که چند لحظه پیش بیان کرده و یا سؤالی را پرسیده، فراموش می ‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. او وسایلش را گم می‌ کند و به یاد نمی‌آورد که آن ها را کجا گذاشته و یا در خرید، محاسبه و پرداخت پول دچار مشکل می ‌شود.

به ‌تدریج بیماری پیشرفت کرده و فرد بیمار در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آن ‌ها دچار مشکل می‌ شود. مشکل مسیر یابی و پیدا نکردن راه منزل از نشانه ‌های دیگر بیماری است. با شدت یافتن بیماری، فرد در تشخیص اتاق ‌خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم دچار مشکل می‌ شود.

اختلال در حافظه و آسیب درروند تفکر سبب ایجاد مشکلاتی در عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و ممکن است فرد دچار افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری شود. از آن‌ جهت که این بیماران در تکلم و پیدا کردن کلمات مناسب دچار ضعف می‌ شوند، کمتر حرف زده و گوشه ‌گیر و ساکت می ‌شوند.

توهم و هذیان از دیگر مشکلاتی است که در این ‌گونه افراد بروز می ‌کند. در مواردی که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد، فرد برای انجام کارهای اولیه شخصی خود نیز نیاز به کمک داشته و ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را هم از دست دهد. هر چه پیشرفت بیماری بیشتر باشد ناتوانی‌ های فرد بیشتر خواهد شد به ‌طوری ‌که توانایی‌ های حرکتی ‌اش نیز تحت تأثیر قرار می ‌گیرند.

خوشبختانه طی سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در کنترل و درمان این عارضه به دست آمده است. محققان آمریکایی دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در تحقیقات اخیر خود موفق به کشف یک ژن مرتبط با سیستم ایمنی بدن شدند که با میزان بالایی از پلاک آمیلوئید، از نشانه ‌های بیماری آلزایمر، مرتبط است.

مطالعات یک گروه از پژوهشگران بین‌المللی دانشگاه توبینگن آلمان و دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز نشان می ‌دهد که نوعی پروتئین به نام آمیلویید بتا می ‌تواند از طریق خون وارد مغز شده و عامل ایجاد آلزایمر شود.

دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا نیز در تحقیقات جدید خود دریافتند، افرادی که دارای ویروس تب‌ خال هستند، دو برابر بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به آلزایمر را دارند چرا که ویروس‌ ها به‌ طور بالقوه در ایجاد اختلال پیشرفت مغزی نقش دارند.

پژوهش‌ های جدید دیگری نیز نشان می‌دهد که مغز انسان قابلیت جبران آسیب‌ های ناشی از آلزایمر را دارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی فعالیت‌ های مغزی گروهی از داوطلبین دریافتند که مغز افرادی که در آستانه ابتلا به آلزایمر هستند به نسبت دیگران فعالیت بیشتری انجام می‌ دهد. به گزارش سیناپرس،  پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد نیز طی بررسی های خود دریافتند که میان ابتلا به آلزایمر و نحوه زندگی و رفتار عصبی دوران جوانی و میان ‌سالی افراد، ارتباط مستقیمی وجود دارد و این موضوع بر اهمیت گذراندن زندگی بدون استرس و تنش در دوران جوانی دلالت دارد.


درمان

در حال حاضر روش درمانی مؤثری برای بیماری آلزایمر کشف نشده است و بیشتر شامل درمان ‌های علامتی، درمان اختلالات رفتاری و داروهای کاهنده سیر پیشرفت بیماری است؛ اما اگر بیماری زود تشخیص داده شود این روش‌ های درمانی مؤثرتر خواهند بود.

پژوهشگران دانشگاه نیوجرسی امریکا روشی جدید کشف کردند که در آن تنها با شنیدن صدای فرد از طریق تلفن می ‌توان این بیماری را تشخیص داد. دانشمندان دانشگاه بوخوم آلمان نیز در مطالعات خود دریافتند که امکان تشخیص آلزایمر به‌ طور بالقوه در مراحل اولیه حتی تا  ۱۵ سال پیش از شروع و پیشرفت این بیماری، وجود دارد. در این روش از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر پیش از شروع روند زوال عقل استفاده‌ شده و پروتئین پیتید آمیلوئید بتا که مشخصه بروز این بیماری است توسط این آزمایش سنجیده می ‌شود.

خبر خوب این که به نظر می رسد تلاش های محققان در گوشه و کنار جهان به زودی به ثمر نشسته و امکان کنترل و درمان آلزایمر فراهم شود زیرا  پزشکان چینی از موسسه بهداشتی و زیست داروئی گوانژو داروی جدیدی برای مداوای آلزایمر ساخته ‌اند که AD16 نامیده می ‌شود و آزمایش‌ های اولیه آن روی موش ‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام‌ شده و هم اکنون در حال انجام آزمایش‌ های بالینی روی انسان است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر آن پژوهشگران آمریکایی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که استفاده از انسولین تزریقی در حفره‌ های بینی می‌ تواند به درمان بیماری ‌های آلزایمر و زوال عقل که بر عملکرد حافظه تأثیر می‌ گذارند، کمک کند. پژوهشگران کانادایی نیز در آزمایش ‌های جدید خود دریافتند که داروی بیماری صرع می‌تواند در درمان بیماری آلزایمر مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha