دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 320063

ویروس کرونا یا کووید 19 به مدت دو سال است که همه جوانب زندگی بشر را تحت شعاع خود قرار داده است. برقراری روابط جنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و زوجین باید در این دوران، قواعد و مقررات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: روابط زناشویی در دوران کرونا تابعی از همان قواعد و مقررات رعایت اصول بهداشتی و ایمنی است که برای تمام فعالیت های اجتماعی در نظر گرفته می شود، یعنی اگر ما مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستیم یا تصور می کنیم که علایم داریم باید همان طور که یک سری محدودیت های فیزیکی و قرنطینه را اعمال می کنیم، همبستر شدن و روابط زناشویی مان را هم تعطیل کنیم زیرا عمدتا محل تجمع ویروس در مخاط حلق و بینی است و امکان دارد در حین روابط زناشویی و معاشقه ویروس از فرد مبتلا به همسرش انتقال یابد بنابراین باید موارد بهداشتی در این موارد کاملا رعایت شود.

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد کرونا ویروس

وی افزود: ویروس کرونا از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فردی به فرد دیگر گسترش می یابد بنابراین به دلیل معاشقه و نزدیکی بدنی دو نفر با هم، این ویروس از طریق انتقال تنفسی قطرات از فرد مبتلا یا ناقل به فرد دیگر منتقل می شود از اینرو ضرورت دارد زوجین در موارد ابتلا یا مشکوک به ابتلا از انجام رابطه جنسی خودداری کنند.

وی اظهارداشت: اگرچنانچه یکی از زوجین با علایم ویروس کرونا مانند تب، سردرد و ... مواجه است، باید دوره 2 هفته ای استراحت و قرنطینه را پشت سر بگذارند و ترجیحا در این مدت نباید رابطه زناشویی داشته باشد و باید از برقراری روابط جنسی پرهیز کند.

قربانی بیان کرد: حتی اگر کسی با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه و سرفه نیز مواجه است باید سعی کند در روابط جنسی از بوسیدن و معاشقه تا حد امکان خودداری و رابطه جنسی را تا زمان اطمینان از عدم ابتلا به کرونا متوقف کند.

وی به احتمال ابتلا زوجین به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: احتمال ابتلا یکی زوجین به ویروس کرونا از شریک جنسی ناقل به این ویروس، بستگی به قابل انتقال بودن ویروس دارد. اگر یکی از زوجین ناقل به این ویروس باشد احتمال ابتلای همسرش نیز به علت هم نفسی در حین معاشقه و به دلیل انتشار ویروس در فضای خانه زیاد است اما اگر در ناقل بودن یکی از زوجین شک و شبهه ای وجود داشته باشد، احتمال ابتلا بسیار کم است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: اگرزوجین هیچ علایمی نداشته باشند و هیچگونه شک و شبهه ای در خصوص وجود بیماری کووید در آنها دیده نشود، برقراری ارتباط جنسی و زناشویی برای آنها هیچ محدودیتی ندارد و می توانند مانند گذشته روابط زناشویی خودشان را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha