دکتر محمد حسین فلاح سخنگو و معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی صبح امروز در خصوص صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی و زمان توزیع این واکسن توضیحاتی ارائه داد.

واکسن رازی هفته آخر آبان ماه در مراکز واکسیناسیون کشور توزیع می‌شود

سلامت نیوز: دکتر محمد حسین فلاح سخنگو و معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی صبح امروز در خصوص صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی و زمان توزیع این واکسن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، وی در گفت‌وگوی تلفنی با «برنامه سلام تهران» گفت: روز گذشته و بعد از یک سال و نیم تلاش، مجوز مصرف اضطراری رازی صادر شد و طراحی واکسن به طوریست که با دو دوز تزریق عضلانی در روز صفر و ۲۱ ایمنی مورد نظر ایجاد می شود.

فلاح درباره ایده استنشاقی کردن این واکسن، گفت: با توجه به اینکه مهمترین راه انتقال ویروس از طریق تنفس است و اگر ایمنی موضعی در حفره تنفسی ایجاد شود می‌توان جلوی انتقال و تکثیر ویروس را گرفت و روند انتقال را به حداقل رساند از این طریق دوز سوم به صورت استنشاقی تزریق می‌شود و ایمنی در ناحیه فوقانی تنفسی ایجاد می‌کند و بعد از ۲ دوز تزریق عضلانی، دوز سوم مصرف می شود تا بتواند میزان تکثیر را به حداقل برساند و به کنترل بیماری کمک کند.

سخنگو و معاون تحقیقات فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درخصوص صدور دیرهنگام مجوز واکسن رازی گفت: زمان‌بر بودن فرآیند بررسی مطالعات پیش بالینی ما در سال گذشته، موجب تاخیر در ارائه کار ما شد و با توجه به اینکه واکسن رازی جزو اولین مراکز تحقیقاتی و تولیدی بود که مطالعات پیش‌بالینی را انجام داد و مستندات را به غذا و دارو ارسال کرد به دلایل مختلف روند بررسی مطالعات پیش بالینی و صدور مجوز بالینی طول کشید.

وی افزود: ما اواخر مرداد سال گذشته مستندات را ارائه دادیم و تقریبا ۷ ماه این فرایند زمان برد تا  مجوز مصرف اضطراری صادر شود و  اگر زمان بررسی ها کوتاه تر می‌شد واکسن زودتر تولید می شد.

وی تصریح کرد : تولید صنعتی ما مرداد ماه به نتیجه رسید و با ۴هزار دوز شروع کردیم و در اواخر شهریور نزدیک به دو میلیون دوز رسید و در حال حاضر هم ۵ میلیون دوز آماده داریم که اگر در آن مقطع بررسی‌ها زودتر صورت می‌گرفت و صدور مجوز بالینی زمان بر نبود واکسن ما ابتدای شهریور سال جاری در اختیار مردم قرار می گرفت.

سخنگو و معاون تحقیقات فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی در خصوص فرآیند تست و عوارض این واکسن، گفت: ابتدا در مطالعات پیش بالینی و حیوانات،  واکسن تست شد بعد در فاز ۱ و ۲ و ۳ در انسان بررسی شد و خوشبختانه عارضه جدی چه در مطالعات پیش بالینی و چه در فاز ۱ و ۲ و ۳ که تا امروز نزدیک به ۲۰ هزار تزریق داشتیم که ۱۰ هزار نفر واکسن رازی دریافت کردند با عارضه بدی که مشکل ایجاد کند مواجه نشدیم.

وی با بیان اینکه تا کنون عارضه مرگ هم نداشتیم ، اظهار کرد: تا این لحظه  مشکل خاصی در بین داوطلبین وجود نداشت و پیش‌بینی ما این است که یکی دو هفته آینده وزارت بهداشت واکسن را در سراسر کشور توزیع کند و مورد استفاده همگان قرار دهد.

فلاح همچنین در خصوص انتشار مقاله علمی واکسن رازی گفت: مقاله در یک ژورنال خوب بین المللی در حال داوری است و امیدواریم مورد پذیرش قرار بگیرد و مقاله فاز یک که مطالعه آن توسط علوم پزشکی انجام شد در مرحله نهایی است.

سخنگو و معاون تحقیقات فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در خصوص زمان توزیع این واکسن، گفت: در حال حاضر پنج میلیون دوز واکسن آماده عرضه داریم که در هفته آخر آبان ماه در مراکز واکسیناسیون کشور توزیع می‌شود.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا برای بین‌المللی شدن این واکسن برنامه دارید یا خیر، گفت: دو الی سه کشور متقاضی استفاده از واکسن رازی هستند که نیاز به رعایت الزاماتی دارد و با توجه به مشخصه جمعیتی هر کشور و ارزیابی اثر بخشی واکسن و ....درباره عرضه آن تصمیم گیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha