گاهی رفتارهای انسان به عنوان یک موجود اجتماعی بسیار عجیب است. برای نمونه تجربه لذت بردن از بدبختی دیگران، یک احساس بسیار رایج در بین افراد است. بسیاری از ما بدون دلیل خاصی از شکست خوردن و ناکامی دیگران خوشحال می شویم.

اگر از شکست دیگران خوشحال می شوید، بخوانید

سلامت نیوز: گاهی رفتارهای انسان به عنوان یک موجود اجتماعی بسیار عجیب است. برای نمونه تجربه لذت بردن از بدبختی دیگران، یک احساس بسیار رایج در بین افراد است. بسیاری از ما بدون دلیل خاصی از شکست خوردن و ناکامی دیگران خوشحال می شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، خوشحال شدن از شکست و عدم موفقیت افراد دیگر که لزوما هیچ دشمنی در حق ما نکرده اند  ممکن است غیر اخلاقی و حتی انتقام جویانه به نظر برسد. احتمالا بیشتر ما تجربه احساس رضایت در هنگام مشاهده شکست دیگران را داشته ایم و البته معمولا در اعماق ذهن خود از بابت این موضوع احساس گناه می کنیم.  در اینجا باید خبر خوبی به شما بدهیم زیرا روان شناسان اعتقاد دارند نباید در این رابطه خیلی به خودتان سخت بگیرید.
این رفتار انسان که از نظر علم روان شناسی با اصطلاح  Schadenfreude شناخته می شود، نتیجه چندین فرآیند عمیق است که مغز انسان میلیون ‌ها سال را صرف تکامل آن کرده است.
اول از همه باید بپذیریم که انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند. برخی از دانشمندان حتی به ما برچسب «فراتر از اجتماعی» می زنند. ما دائماً از افراد دیگر و روابط مان با آنها اطلاع داشته و از موقعیت اجتماعی خود آگاه هستیم. این آگاهی از موقعیت را می توان کلید احساس خوشحالی از دیدن شکست دیگران دانست، زیرا ما انسان ها به طور غریزی از سلسله مراتب کلی، نظم  اجتماع و جایگاه خود ناراضی بوده و در ضمیر ناخودآگاهمان می خواهیم مورد پسند، احترام و توجه قرار بگیریم. این بخش بزرگی از نحوه درک ما از جایگاه خود در جهان است و بر بسیاری از رفتارها و انگیزه های ما تأکید می کند.

راه های زیادی برای بهبود وضعیت اجتماعی شما وجود دارد. شما می توانید به موفقیت های مهمی دست یابید، در کارتان موفق شوید، بهترین امکانات را در اختیار بگیرید و در کل  تلاش کنید با  بالا بردن موقعیت اجتماعی ، احساس خوبی داشته باشید.

طبیعتا هر یک از موارد بالا سبب می شود در مغز ما لذت ناشی از پاداش ایجاد شود و در این میان عکس موضوع فوق نیز صادق است. مطالعات نشان داده اند که داشتن موقعیت اجتماعی پایین بسیار استرس زا بوده و برای سلامتی انسان مضر است. اما از آنجایی که همه چیز ذهنی و نسبی است، یکی از راه‌های بهبود وضعیت اجتماعی شما این است که شخص دیگری دچار شکست شده و وضعیت خود را پایین بیاورد.به گزارش سیناپرس،  بنابراین، وقتی می‌بینیم که شخصی دچار ناکامی شده و در نتیجه موقعیت اجتماعی خود را از دست بدهد، می‌توانیم بدون هیچ هزینه‌ ای برای خودمان، احساس رضایت داشته باشیم.

به خاطر داشته باشید این احساس غیر طبیعی نبوده و در حدی که روی رفتار و زندگی عادی شما تاثیر نگذارد، قابل پذیرش است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگر این احساس سبب شد شما اقدام به دسیسه چینی و انجام فعالیت های جدی برای شکست خوردن دیگران کنید، بهتر است به یک مشاور مراجعه کرده و از کمک های روان شناسی بهره ببرید.


منبع: sciencefocus


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha