در میان استان‌های کشور نیز همدان، کرمان و اصفهان بیشترین رشد را در آمار قربانیان گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۹۹ داشتند و به ترتیب چهار، سه و ۱۵ نفر در این استان‌ها جان خود را از دست دادند.

تهران رکورددار مرگ خاموش در نیمه اول سال ۱۴۰۰

سلامت نیوز: در میان استان‌های کشور نیز همدان، کرمان و اصفهان بیشترین رشد را در آمار قربانیان گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۹۹ داشتند و به ترتیب چهار، سه و ۱۵ نفر در این استان‌ها جان خود را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، منوکسید کربن با هر دم وارد ریه‌های انسان شده اما تمام آن با بازدم خارج نمی‌شود. این ترکیب شیمیایی خطرناک بسته به میزانی که از سوی فرد استنشاق می‌شود جذب در بدن شده و تاثیرات کوتاه مدت، بلند مدت و حتی دائمی را بر روی افراد می‌گذارد که بازه‌ای از احساس خستگی تا فلج مغزی را شامل می‌شود. اما خطرناک‌ترین پیامد آن مرگ است، مرگی که به مرگ خاموش معروف است و نیمه نخست سال جاری جان ۱۸۴ تن را گرفته‌است.

آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی از مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده حاکی از آن است که در نیمه نخست امسال ۱۸۴ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز سمی منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند. آماری که تقسیم آن بر تعداد روزهای نیمه نخست سال حاکی از آن که به طور متوسط روزانه یک نفر در کشور به دلیل گازگرفتگی جان باخته‌است.

این آمار گرچه در مقایسه با نیمه نخست سال ۹۹ که شمار قربانیان گازگرفتگی ۲۵۴ تن بود، کاهشی ۲۷.۶ درصدی داشته است، اما نکته قابل تامل در مورد آن شمار قربانیان در شهریورماه است. آمارها نشان می‌دهد که قربانیان گازگرفتگی در شهریورماه ۱۴۰۰ در مقایسه با شهریورماه ۱۳۹۹ افزایش ۵.۳ درصدی داشته است.

روندی که مدتی پیش آتش‌نشانی نیز نسبت به آن هشدار داده و سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران درباره آن ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین در میان استان‌های کشور نیز همدان، کرمان و اصفهان بیشترین رشد را در آمار قربانیان گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۹۹ داشتند و به ترتیب چهار، سه و ۱۵ نفر در این استان‌ها جان خود را از دست دادند.

تهران رکورددار مرگ خاموش در نیمه اول ۱۴۰۰

اما استان‌ دارای بیشترین مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به ترتیب تهران با ۴۱ مورد فوتی است که البته شمار آن در مقایسه با نیمه نخست سال ۱۳۹۹ که شمار جانباختگان ۴۴ نفر بود، ۶.۸ درصد کاهش داشته است.

پس از تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی قرار دارند که سهم هرکدام از این استان‌ها از مجموع آمار جانباختگان ۱۵ نفر است.

کمترین آمار نیز مربوط به استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان است. به طوریکه در این استان‌ها هیچ مورد مرگ ناشی از گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ گزارش نشده است.

فروردین ۱۴۰۰، مرگبارترین ماه قاتل خاموش در نیمه اول سال

بررسی آمار ماهانه گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که در سال جاری ، فروردین ماه با ۶۱ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ را داشته و پس از آن روند کاهشی آمار جانباختگان با رسیدن به تعداد ۳۷، ۳۵، ۱۹ و ۱۲ مورد طی ماه‌های اردیبهشت تا مرداد ادامه پیدا کرده است. در شهریور ماه اما دوباره بر این تعداد افزوده شده و شمار موارد فوتی به ۲۰ مورد رسیده است که این روند بر خلاف آهنگ روبه کاهش در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ است.

آمار نیمه اول سال در حالی اعلام شده که ارتباط مستقیمی میان مرگ در پی گازگرفتگی و سرمای هوا وجود دارد و با توجه به روند سال‌های قبل پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال تعداد قربانیان گازگرفتگی در کشور بیشتر از شمار آن در نیمه اول سال باشد. روندی که البته قابل پیشگیری است و با رعایت اصول و راهکاری ایمن در نصب وسایل گازسوز و بازدید دوره‌ای از آن، می‌توان این آمار را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha