مدیرکل پخش سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با تأکید بر ضرورت تبدیل آبخیزداری دولتی به آبخیزداری مردمی گفت: برای گسترش آبخیزداری مردمی لازم است ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شود تا بتوان از قطره قطره نزولات آسمانی استفاده کرد.

ضرورت تبدیل آبخیزداری دولتی به آبخیزداری مردمی

سلامت نیوز:مدیرکل پخش سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با تأکید بر ضرورت تبدیل آبخیزداری دولتی به آبخیزداری مردمی گفت: برای گسترش آبخیزداری مردمی لازم است ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شود تا بتوان از قطره قطره نزولات آسمانی استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ،ابوالقاسم حسین پور در وبینار علمی «چالش‌ها و فرصت‌ها در ارتقای تولیدات دیم و امنیت غذایی با روش‌های حفاظت خاک و آبخیزداری»  که در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برگزار شد، گفت: باید در مجامع علمی و دانشگاهی، ظرفیت‌های آب سبز احصا  و ارزش اقتصادی آن ملاحظه شود.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که باید برای کشاورزی دیم مدنظر واقع شود افزایش بهره‌وری نزولات در کشور است که این مهم با اعمال مدیریت جامع حوزه آبخیز و کاهش تبخیر و ذخیره‌سازی آن امکانپذیر خواهد بود.

در این وبینار جهانگیر پرهمت - عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری - با تاکید بر نقش سطوح آبگیر باران در ارتقای تولید باغات دیم و کاهش تبخیر و سیل خیزی گفت: از جمله چالش‌های کشاورزی دیم در ایران می‌توان به فرسایش زیاد و تخریب اراضی به دلیل شخم غالب در جهت شیب، شدت بالای سیل‌خیزی نسبت به سایر کاربری‌ها به دلیل ضعف در مدیریت مزرعه و کاهش نفوذ و در نتیجه کاهش منابع آب زیرزمینی اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به ناپایداری در تامین معیشت ساکنان حوضه‌ها و فشار مضاعف بر منابع طبیعی ناشی از پایین بودن عملکرد محصولات دیم و نوسانات شدید آن خاطر نشان کرد: طبق آمار محصولات باغی در سال ۱۳۹۸، متوسط عملکرد تولید محصولات باغی به‌صورت آبی ۱۰.۱ تن در هکتار و دیم ۴.۵ تن در هکتار است که این عملکرد نشان از ظرفیت بالای محصولات باغی دیم در کشور با ورود فناوری‌های پیشرفته و ارتقای عملکرد است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، پرهمت در پایان گفت: افزایش تولید محصولات باغی دیم و بهره‌وری زمین به‌خصوص هم برای ارتقای باغات موجود و هم با تبدیل عرصه‌های دیم‌زار کم بازده با باغات دیم، توسعه اشتغال در بالادست و کاهش مهاجرت در سطح حوضه به صورت توزیعی و همراه با عدالت اجتماعی و کاهش شدت سیل‌خیزی از جمله آثار و دستاوردهای  زراعت و احداث باغ در دیم‌زارها خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha