پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 320228

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: سرطان نازوفارنکس هم یکی از انواع سرطان است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند.

سرطان نازوفارنکس، علل و راه‌های درمان آن

سلامت نیوز:متخصص گوش و حلق و بینی گفت: سرطان نازوفارنکس هم یکی از انواع سرطان است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، ابرهیم رزم پا متخصص گوش و حلق و‌ بینی  اظهار کرد: ابتلا به سرطان نازوفارنکس شامل علل و روندی است ابتدا مواد محرک و شیمیایی مثل دود سیگار، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مخاط نازوفارنکس را تحریک می‌کنند این اتفاق موجب تبدیل سلول عادی به سلول غیر طبیعی می‌شود تکثیر این سلول غیر طبیعی باعث ایجاد سرطان نازوفارنکس در بدن بیمار می‌شود.


متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به این که بعد از ابتلا به سرطان علائم مختلفی در بدن بروز می‌کند گفت: برخی از این علائم شامل وجود توده ای در گردن است و اگر بعد از گذشت سه هفته این مشکل برطرف نشود، مشکلات شنوایی که معمولا در یک گوش است بوجود می‌آید تجمع مایع در گوش، گرفتگی بینی، ترشح خونی از بینی، سردرد و تاری دید از جمله این عوامل است گرفتگی گوش و مشکلات شنوایی یک طرفه از شایع ترین علائم ابتلا به سرطان نازوفارنکس است.  


او درباره روش‌های تشخیص این بیماری تصریح کرد: پزشکان برای تشخیص این بیماری به بررسی و معاینه علائم و نشانه‌ها، زمان بروز علائم و عواملی که باعث بهبود و یا تشدید علائم می‌شوند می‌پردازند همچنین به وسیله آندوسکوپی بینی و مخاط نازوفارنکس و ام آر آی نیز تشخیص انجام می‌شود.


رزم پا درباره مراحل و روند درمان این بیماری بیان کرد: درمان سرطان نازوفارنکس باتوجه به عواملی مثل محل سرطان، شدت سرطان، نوع سرطان و شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می‌شود؛ این بیماری روش‌های درمانی مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به رادیوتراپی که درمان اصلی سرطان نازوفارنکس است اشاره کرد.


وی ادامه داد: شیمی درمانی تنها با تجویز دکتر و در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و به غدد لنفاوی موجود در گردن و سایر اعضای بدن آسیب برساند انجام می‌شود؛ جراحی یکی دیگر از روش‌های درمانی است که معمولا به دلیل این که رسیدن به تومور دشوار است انجام نمی‌شود؛ فقط در صورتی که تومور بعد از درمان با رادیوتراپی مجدد عود کند و فرد به نوع نادری از این سرطان مبتلا شده باشد جراحی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha