نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، افراد سیگاری، اگر این عادت را تا ۴۵ سالگی ترک کنند، می توانند ۸۷ درصد از افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه را که به عنوان فرد سیگاری با آن مواجه هستند، از بین ببرند.

ترک سیگار قبل از ۴۵ سالگی خطر بروز سرطان ریه را ۸۷ درصد کاهش می‌دهد

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، افراد سیگاری، اگر این عادت را تا ۴۵ سالگی ترک کنند، می توانند ۸۷ درصد از افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه را که به عنوان فرد سیگاری با آن مواجه هستند، از بین ببرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این مطالعه جدید همچنین تخمین می‌زند، سیگاری‌هایی که قبل از ۴۵ سالگی این عادت را ترک می‌کنند، می‌توانند خطر مرگ ناشی از سرطان ریه یا سایر سرطان‌ها را تقریباً از بین ببرند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،تحقیقات ثابت کرده است پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با دخانیات در طول زمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. محققان گفتند یافته های جدید بر قدرت ترک هر چه زودتر سیگار تاکید دارد. با این حال، سیگاری هایی که تا ۴۵ سالگی موفق به ترک سیگار شدند، این خطر اضافی را تا ۸۷ درصد کاهش دادند.


محققان در این مطالعه با پیگیری بیش از ۴۰۰ هزار آمریکایی در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ متوجه شدند، میزان مرگ بر اثر ابتلا به سرطان در میان افراد سیگاری سه برابر افراد غیرسیگاری بود.


«بلیک تامسون»، محقق انجمن سرطان آمریکا که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: همچنین درصورتی که سیگاری ها تا ۳۵ سالگی بر این عادت خود غلبه کنند، خطر مرگ ناشی از سرطان در آنها از بین می رود.


در طول این مطالعه حدود ۱۰ هزار شرکت کننده بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند و به طور متوسط، افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان و اغلب سرطان ریه قرار داشتند.


با این حال، بیشتر این مرگ و میرها به سن بستگی داشت - سنی که افراد سیگاری، این عادت را شروع و ترک می کردند. 


نتایج این مطالعه نشان داد، هرچه افراد در سن کمتری سیگار کشیدن را آغاز می کردند، در نهایت خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان بیشتر می شد. خطر مرگ ناشی از سرطان در افرادی که قبل از ۱۸ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده بودند، دستکم سه برابر افزایش یافت. همچنین زمانی که افراد سیگار کشیدن را قبل از ۱۰ سالگی شروع می کردند، خطر مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با افرادی که هیچ وقت سیگار نمی کشیدند، چهار برابر شد.


تامسون تاکید کرد: برای ترک سیگار هیچ وقت دیر نیست. سیگاری هایی که در دهه ۵۰ تا اوایل ۶۰ سالگی سیگار را ترک می کردند نیز به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش دادند، اما یافته‌ها بر قدرت ترک این عادت در اسرع وقت تاکید می‌ کنند.
این محقق گفت: اگر در دهه ۳۰ زندگی خود بسر می برید و سیگاری هستید، امیدواریم یافته های این مطالعه به اندازه کافی برای ترک این عادت به شما کمک کند.


سرطان ریه نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل‌ نشده سلول در بافت‌ های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌ های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد.
این مطالعه در ماه جاری در مجله JAMA Oncology منتشر شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha