عضو شورای عالی نظام پزشکی، نسبت به تعطیلی مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی و مهاجرت پزشکان هشدار داد.

تعطیلی مراکز رادیولوژی و مهاجرت مغزها/ واکنش به طرح کمبود پزشک

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پزشکی، نسبت به تعطیلی مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی و مهاجرت پزشکان هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، عبدالرسول صداقت، در حاشیه مراسم روز جهانی رادیولوژی، با اشاره به آثار تورم و مشکلات اقتصادی بر مراکز رادیولوژی و تشخیصی در کشور، اظهار داشت: این وضعیت باعث شده دو اتفاق در این بخش از نظام سلامت کشور رخ دهد. اول اینکه بعضی از این مراکز به سمت تعطیلی می‌روند و دوم اینکه، در کنار این تعطیلی‌ها شاهد مهاجرت مغزها از کشور هستیم.


رئیس نظام پزشکی کرج ادامه داد: بدون تعارف بگویم که دولت دارد کمبودهای خودش را از اقشار مختلف و به ویژه از پزشکان تأمین می‌کند.
دبیر انجمن رادیولوژی ایران، با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در پیشرفت نظام سلامت، گفت: ما اگر نیروی انسانی در کشور نداشته باشیم و پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.


وی افزود: در گیر و دار چنین مشکلاتی در حوزه سلامت کشور، شاهد هستیم که تعدادی از نمایندگان مجلس، طرحی را ارائه می‌دهند که فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجوی پزشکی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند. در حالی که همین الان، پزشکان کشور به خصوص پزشکان عمومی، نه درآمد مناسبی دارند و نه از حرمت کافی برخوردارند.


صداقت ادامه داد: نمایندگان پیشنهاد دهنده طرح افزایش دانشجوی پزشکی، فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجو مشکل حل می‌شود. در حالی که هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می‌شود، به امکانات آموزشی نیاز دارد، در حالی که همین الان مراکز تربیت پزشک ما تکمیل هستند.


وی افزود: با این روش، سواد پزشک آینده را کاهش می‌دهیم و خصوصاً اینکه به صورت سهمیه‌ای باشد.


عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: فردی که از نظر ذهنی آمادگی ورود به رشته پزشکی را نداشته باشد، او هرگز یک پزشک خوب نمی‌شود.
صداقت به ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در سال جاری اشاره کرد و افزود: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در خیلی از رشته‌ها تکمیل نشده است، در حالی که زمانی التماس می‌کردند که متخصص شوند. اما الان علاقه‌ای وجود ندارد، برای اینکه آینده‌ای برای خودش متصور نیست.
وی گفت: وقتی خط فقر در کشور ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، چه ضرورتی دارد که یک نفر بیایید ۱۲ سال درس بخواند و حقوقی را بگیرد که یک راننده تاکسی الکترونیکی کسب می‌کند.


صداقت افزود: از سوی دیگر، مسائل دیگری هم رخ می‌دهد که مسئولان توجه نمی‌کنند و آن، دخالت یک سری افراد بدون تخصص در مسائل و موضوعات دارویی بیمار است که ما شاهد هستیم در فضای مجازی رخ می‌دهد که امیدوارم وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و…، به این مسائل توجه کنند.


عضو شورای عالی نظام پزشکی به اجرای طرح نسخه الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: آن طور که عنوان شده است، این طرح از اول آذر برای برخی مراکز و از اول دی ماه ۱۴۰۰ برای کل مراکز اجرا شود. در حالی که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح کامل و آماده نیست و می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد.


صداقت افزود: این قبیل مسائل و مشکلات نشان می‌دهد که بین قانونگذار و مجریان قانون، یک فاصله و حفره عمیق وجود دارد که نتیجه آن، تربیت پزشک کم سواد خواهد بود و اینکه بیمار ما به دلیل مشکلات زیرساختی در مسیر اجرای نسخه الکترونیک، مجبور شود آزاد حق ویزیت بدهد و دارو تهیه کند.
 انجمن رادیولوژی ایران سازمان نظام پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha