شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 320299

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی باتاکید بر اینکه فشار قیمت بالای دارو باید از روی دوش مردم برداشته شود گفت: بهترین راهکار این است که قیمت دارو با ارز نیمایی محاسبه شده و ما به التفاوت قیمت به حساب سازمان های بیمه پرداخت شود.

ارز دولتی برای تامین دارو کافی نیست

سلامت نیوز:عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی باتاکید بر اینکه فشار قیمت بالای دارو باید از روی دوش مردم برداشته شود گفت: بهترین راهکار این است که قیمت دارو با ارز نیمایی محاسبه شده و ما به التفاوت قیمت به حساب سازمان های بیمه پرداخت شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمود نجفی عرب، عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره افزایش قیمت داروهای بدون نسخه و عدم کاهش داروهای بیماری های خاص گفت: حدود 96 تا 97 درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود و مابقی آن به صورت وارداتی است و به صورت ساخته شده وارد می شود. قیمت داروهای وارداتی کامل ساخته شده از قیمت ارز تبعیت می‌کنند.


بودجه دارویی وزارت بهداشت از ارز دولتی برای تامین دارو کافی نیست
وی افزود: سهم بودجه دارویی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از ارز 4200 تومانی، 2 میلیارد و 500 میلیون دلار است. در حالیکه داروهای وارداتی حدود 1 میلیارد دلار ارز نیاز دارد. به بخشی از داروهای تولیدی و وارداتی ارز دولتی تعلق می گیرد اما چون این ارز برای پوشش تمامی داروها کافی نیست طبیعتا برای تامین این مبالغ باید از ارز نیمایی استفاده کرد.


قیمت دارو باید با ارز نیمایی محاسبه شود
رییس اتاق اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه چرا مردم باید ما به التفاوت ارزهای دولتی و نیمایی را برای خرید دارو پرداخت کنند؟ اظهار داشت: کارشناسان فنی حوزه دارو به تخصیص ارز دولتی برای دارو معترض بودند و نظرشان این بود که به جای تخصیص ارز 4200 برای دارو از ارز نیمایی استفاده کرد که بیشتر هم دسترس است و ما به التفاوت به بیمه‌ها که در انتهای زنجیره قرار گرفته اند تعلق گیرد که مردم هم از آن منتفع شوند و نظر نمایندگان مجلس هم همین است. ولی دولت اصرار داشت این کار انجام نشود و در حال حاضر هم همین روال ادامه دارد.


ارز دولتی کافی نیست؛ قیمت برخی داروها با ارز آزاد محاسبه می‌شود
عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت برخی داروها در بازار دو دلیل عمده دارد. اول آنکه چون ارز دولتی به مقدار کافی نیست؛ ارز 4200 تومانی برای برخی داروها حذف شده و به ناچار به سمت ارز نیمایی برده است که قیمت این داروها به طور طبیعی افزایش پیدا کرده است. علیرغم اینکه ما به التفاوت 50 تا 60 هزار میلیارد تومانی احصاء نشده، مردم هم باید پول بیشتری بپردازند و این روش نادرست است.


فقط ماده اصلی داروها، ارز دولتی دریافت می کنند
وی تاکید کرد: فقط ماده اصلی دارو در کشور که 30 تا 35 درصد قیمت دارو را تشکیل می دهد،  مشمول ارز دولتی می‌شود و بقیه اجزای دارو مشمول ارز نیمایی و تابع بازار خواهند بود. بهترین راهکار برای کاهش فشاری که بر روی دوش مردم است این است که ارز تخصیصی دارو نیمایی شود و دولت ما‌به‌التفاوت ارزهای دولتی و نیمایی را محاسبه کرده و به بیمه‌ها پرداخت کند. خوشبختانه بیش از 90 درصد مردم تحت پوشش بیمه‌های مختلف هستند و با این راهکار پرداخت از جیب مردم کاهش می‌یابد و داروها هم بر اساس اهمیت فرانشیزهای متفاوتی خواهند داشت. نظر کمیسیون اقتصادی مجلس هم همین است.
نجفی عرب تاکید کرد: در هنگام تصویب بودجه سال 1400 ما نظر کارشناسی خود را به مجلس ارائه دادیم اما با توجه به اینکه برخی دستگاه ها مثل دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی احساس می‌کردند دولت بواسطه مشکلات اقتصادی نمی‌تواند این مبالغ را به بیمه پرداخت کند با این طرح موافقت نکردند اما برای 6 ماه دوم بحث شده تا اینکار انجام شود.


عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پاسخ به اینکه بر اساس قانون، قیمت دارو باید سالی یکبار افزایش یابد پس چرا در سال جاری قیمت داروها طی چندین بار افزایش یافته است؟ گفت: تمامی عوامل تشکیل دهنده داروها تابع بازار و نوسانات قیمت ارز هستند. تولیدکنندگان دارو هم جزو مردم هستند و راضی به این شرایط نیستند. آنها مدتها است که به این روند اعتراض دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha