آنطور که معاون سازمان اموال تمیلکی می‌گوید، با وجود الزام قانون برای تحویل داروهای قاچاق، متروکه و ضبط شده به وزارت بهداشت، نه تنها هیچ گاه برای تحویل این اقلام دارویی اقدام نشده بلکه هر بار استعلام جهت تعیین تکلیف داروها، بدون اینکه بررسی انجام شود با پاسخ «منهدم کنید» همراه است، درحالی که می توانند با آزمایش دارو و تائید صحت، جهت تامین نیاز مصرف کننده در اختیار آن قرار دهند نه اینکه از ببرند!

سرانجام عجیب داروهای قاچاق و متروکه/ انهدام بدون چک!

سلامت نیوز:آنطور که معاون سازمان اموال تمیلکی می‌گوید، با وجود الزام قانون برای تحویل داروهای قاچاق، متروکه و ضبط شده به وزارت بهداشت، نه تنها هیچ گاه برای تحویل این اقلام دارویی اقدام نشده بلکه هر بار استعلام جهت تعیین تکلیف داروها، بدون اینکه بررسی انجام شود با پاسخ «منهدم کنید» همراه است، درحالی که می توانند با آزمایش دارو و تائید صحت، جهت تامین نیاز مصرف کننده در اختیار آن قرار دهند نه اینکه از ببرند!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بعد از آنکه با دستور دادستانی، دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت مکلف شدند در حداقل زمان، تکلیف ۲۵۰ تن سرم که از پنج سال پیش در گمرک مانده و تاریخ گذشته بود را مشخص کنند، قرار شد که این سرم‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد تا نسبت به انهدام آنها اقدام کند.


با این وجود، اعلام گمرک از این حکایت داشت که سازمان اموال تملیکی هنوز در این رابطه ورود نکرده و سرم ها همچنان در گمرک است.
پیگیری موضوع انهدام سرم‌های تاریخ گذشته از سازمان اموال تملیکی با اعلام مسائل دیگری از سوی مسئولان مربوطه در رابطه با دارو و یا مواد اولیه دارویی که جهت تعیین تکلیف در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، همراه شد.


هزینه حداقل ۲۵۰ میلیونی سرم‌های فاسد
میرمعینی - معاون فروش و بهره‌برداری سازمان اموال تملیکی-  با اشاره به برخی ابعاد انهدام کالاهای در اختیار این سازمان از جمله هزینه های انهدام یا مسئولیت دستگاه های ذیربط گفت: برای انهدام این ۲۵۰ تن سرم در یک حساب سرانگشتی باید حداقل ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت شود که هیچ شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت آن را نمی پذیرد و وزارت بهداشت هم حاضر به تحویل نیست.


سرپیچی سازمان غذا و دارو از قانون و عدم تحویل دارو 
وی با اشاره به اینکه نه تنها در مورد این سرم ها بلکه سایر اقلام دارویی که برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می شود، همواره از سازمان غذا و دارو خواسته‌ایم تا طبق قانون عمل کند، افزود: براساس ماده ۴۰ قانون تاسیس سازمان اموال تملیکی ما مکلف هستیم دارو را به وزارت بهداشت و درمان یا هلال‌احمر تحویل دهیم با این وجود در دو سال اخیر حداقل چهار بار مکاتبه با سازمان غذا و دارو جهت اجرای این قانون داشته‌ایم تا اقلام دارویی را تحویل بگیرد ولی هیچ گاه این گونه نشده و تنها پاسخ این است که منهدم کنید.


۷۰ درصد داروهای قاچاق، خروجی از ایران است
میرمعینی با بیان این‌که ۷۰ درصد داروهای قاچاق، خروجی و ساخت کارخانه‌های داخلی است، اظهار کرد: وقتی که این داروها در داخل کشور و از کارخانه‌های ایرانی تولید شده می‌توان مجدد بعد از کشف دارو آن را در اختیار کارخانه سازنده قرار داد تا بررسی و آزمون کند که در صورت قابل مصرف بودن روانه بازار شده و در اختیار مصرف کننده قرار گیرد ولی ما هربار که در مورد این داروها از سازمان غذا و دارو استعلام می‌گیریم اقدامی نمی شود و در نهایت تنها راه انهدام است، در حالی که بخش زیادی از این داروها فاسد یا تاریخ گذشته نیست.


سوختن حجم بالای دارو در خسارت ۳۲۷ میلیاردی 
به گفته وی، بخش زیادی از داروهایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشت در آتش سوزی که مدتی پیش در انبارهای این سازمان رخ داد و بیش از ۳۲۷ میلیارد تومان خسارت خورد، از بین رفته است در حالی که وزارت بهداشت می‌توانست با ورود و تحویل این داروها آنچه را که قابل مصرف بود در اختیار مردم قرار دهد، نه این‌که اینگونه از بین برود و یا این‌که در مورد سایر اقلام نیز قبل از چک و بررسی دستور انهدام صادر نکند.


فرض کنید یک نفر داروی فاسد را وارد بازار کند
میرمعینی با تاکید بر اینکه سازمان اموال تملیکی فقط خواستار اجرای قانون است و باید وزارت بهداشت طبق آن دارو و مواد اولیه دارویی را تحویل بگیرد، این را هم گفت که سازمان اموال تملیکی امین اموال مردم است اما فرض را بر این بگذارید که حتی یک نفر این وسط وجود داشته باشد که داروهای فاسد شده را قبل از انهدام وارد بازار کند آنگاه چه کسی پاسخگو خواهد بود؛ بنابراین وقتی وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است باید در این رابطه نیز به وظیفه خود و قانون عمل کنند.


چرا هزینه انهدام کالای یک نفر ، از جیب مردم برود؟
اما در ادامه، این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی به جریان تامین هزینه های تعیین تکلیف کالا و انهدام اشاره داشت و گفت: بحث اینجاست که چرا  کالایی باید از طریق شخص حقیقی و حقوقی وارد کشور شود که یا غیرقابل ورود است و یا در گذر زمان به دلیل موانع ترخیص، فاسد و غیرقابل مصرف شده یا قاچاق است و اکنون برای تعیین تکلیف، هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت شود و کسی مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد.


بارها خواسته‌ایم قانون را اصلاح کنند
وی با اشاره به ایراداتی که در جریان واردات وجود دارد، ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که این قانون نیاز به اصلاح دارد و باید قبل از این‌که کالایی وارد گمرک و بنادر شود مجوزهای لازم از جمله ثبت سفارش و مجوز های قانونی را دریافت کرده و بعد از آن وارد شود نه این‌که کالا بیاید و تازه در مسیر دریافت مجوزهای اصلی قرار بگیرد که خود موجب رسوب میلیون‌ها تن کالا در گمرک و به تبع آن فساد و یا متروکه شدن آن می شود و  باید هزینه های مربوطه از جمله انهدام را از بیت‌المال پرداخت کنیم.


گمرک هزینه انهدام را به عنوان طلب دولت از سازمان مالیاتی بگیرد
معاون سازمان اموال تملیکی، با اشاره به این‌که طبق ماده ۸ و ۴۵ قانون امور گمرکی و مفاد دیگر گمرک باید تعهدات لازم را از صاحب کالا دریافت کند، افزود: بنابراین وقتی کالایی در اختیار ما قرار می‌گیرد باید بتوانیم براساس تعهدی که گمرک دریافت کرده و به سازمان اموال تملیکی ابلاغ می‌کند نسبت به عدم اجرای تعهد از سوی صاحب کالا یا واردکننده شکایت کنیم. این در حالی است که گمرک می‌تواند هزینه‌های طلب دولت را از طریق سازمان امور مالیاتی دریافت کند، پس باید هزینه‌های انهدام کالا را نیز جزو طلب دولت از سازمان مالیاتی قرار داده و اخذ شود.


دستگاه‌ها بیایند و توافق کنند
وی تاکید کرد که لازم است دستگاه‌های مربوطه برای تعیین تکلیف کالاهای قاچاق یا متروکه در کنار یکدیگر بایستند و  نسبت به اصلاح قوانین یا انعقاد تفاهم نامه اقدام کنند.

طبق قانون تاسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن، از جمله وظایف این سازمان، جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیردولتی، ضبطی و قاچاق قطعیت‌یافته و کالاهای قاچاق‌ بلاصاحب و صاحب‌متواری، است.
بر این اساس، بعد از کشف کالای قاچاق یا کالاهای وارداتی که در انبارهای گمرک و بنادر دپو مانده و بعد از گذشت زمان مشخص تعیین تکلیف و ترخیص نشده و مشمول مقررات متروکه می‌شود در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد تا طبق ضوابط آنها را تعیین تکلیف کند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha