مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای خون باید به صورت مستمر انجام و بخشی از سبک زندگی شود، گفت: مردم برای اهدای خون به زنان باردار، بیماران هموفیلی، تالاسمی و سرطانی ها فکر کنند که منتظر خون هستند.

اهدای خون بخشی از سبک زندگی مردم شود

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای خون باید به صورت مستمر انجام و بخشی از سبک زندگی شود، گفت: مردم برای اهدای خون به زنان باردار، بیماران هموفیلی، تالاسمی و سرطانی ها فکر کنند که منتظر خون هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پیمان عشقی با تاکید بر اینکه سلامتی فرهنگ زندگی مردم ما باعث شده، سلامت خون اهدایی در ایران بالا باشد، گفت:  امنیت و سلامت خون های اهدایی در ایران، آن طوری که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده در حد کشورهای پیشرفته اروپایی است.


مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به تاثیر شرایط ویژه نیمه دوم سال از جمله کوتاه شدن ساعات روز و سردی هوا بر میزان مشارکت و حضور مردم در مراکز اهدای خون افزود: در این ایام شاهد کاهش آمارهای اهدای خون از سوی مردم هستیم که در فراخوان اخیر به این موضوع و ضرورت حضور مستمر مردم در مراکز اهدای خون سراسر کشور با هدف تامین خون مورد نیاز بیماران تاکید شده است.


وی ادامه داد: بعد از خانه، امن ترین جایی که مردم می توانند بروند، پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور است، چون افراد همه با ماسک، فاصله گذاری و رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی در این مراکز حضور دارند و جای هیچ نگرانی برای حضور داوطلبان اهدای خون نیست.


بیماران مبتلا به کرونا ۲۸ روز پس از بهبودی می توانند خون اهدا کنند

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: بیماران مبتلا به کرونا ۲۸ روز پس از بهبودی و رفع علائم بیماری می توانند خون خود را اهدا کنند، همچنین کسانی که واکسینه شده اند، اگر از واکسن های با ویروس کشته شده مثل سینوفارم و برکت استفاده کردند بعد از رفع عوارض تب و درد اولیه می توانند اهدای خون کنند و کسانی هم که واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک زده اند، بعد از ۱۴ روز برای اهدای خون اقدام کنند.
دکتر عشقی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون ایران سختگیرانه ترین استانداردها را در دوران کرونا رعایت کرد، گفت: بسیاری از کشورها استانداردها را پایین آوردند تا اهدای خون داشته باشند، اما به لطف همراهی مردم از ابتدای شیوع کرونا و انجام اهدای خون مستمر، تمام استانداردها برای تضمین سلامت خون در ایران رعایت شده است.
وی ادامه داد: اهدای خون به هیچ عنوان خطری برای ایمنی بدن ندارد و این باورهای غلط را باید از ذهن مردم پاک کنیم و درخواست ما از مردم این است که برای اهدای خون به زن باردار، بچه شیرخواره، بیماران، هموفیلی، تالاسمی و سرطانی ها فکر کنند که منتظر خون ما هستند.


مشارکت بانوان در اهدای خون پایین است

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت، ما در همه شاخص های اهدای خون از کشورهای منطقه با فاصله جلو هستیم و در برخی شاخص ها هم به اندازه کشورهای توسعه یافته رشد کرده ایم، اما در میزان مشارکت بانوان، آمارها بسیار پایین است و حدود ۵ درصد از کل آمار اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند.


دکتر عشقی تاکید کرد: ما معتقد هستیم که اهدای خون بانوان اهدای خون یک فرد نیست و اهدای خون یک خانواده است، چرا که اگر یک بانو کاری را انجام بدهد بر تمام اعضای خانواده هم می تواند اثرگذار باشد و برخی باورهای غلط مثل این باور که خانم ها کم خون هستند و نمی توانند اهداکننده خون باشند، باعث شده سهم بانوان ایرانی در جمع اهداکنندگان خون بسیار کم باشد که البته با پویش های مختلف و آگاهی افزایی اجتماعی که در دستور کار قرار دادیم، شاهد رشد یک درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون طی سال گذشته هستیم و امیدواریم با همراهی بیشتر بانوان، این مشارکت ها افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۵ به ازای هر هزار نفر در کشور ۲۷ اهداکننده خون داشتیم، تصریح کرد: اهدای خون در ایران صد در صد داوطلبانه و بدون چشمداشت است که از سال ۹۵ تا هم اکنون، اهدای خون شرایط نزولی پیدا کرد و مسئله زمستان، کرونا و مشکلات دیگری در این سیر نزولی آمارهای اهدای خون در کشور موثر بوده است و مردم ما باید بدانند که خون یک داروی بیولوژیک و حیاتی است و تنها از انسان به انسان و از شهروند به شهروند دیگر داده می شود که به دلیل‌ جراحی ها، زایمان، تروما و بیماری هایی همچون تالاسمی، نیاز به خون به صورت یک نیاز مستمر است.


کاهش سهم اهدای خون توسط جوانان

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: کشور ما در حال پیر شدن است و جامعه جوان ما که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، در سال گذشته سهم ۱۴ درصدی از آمار کلی اهداکنندگان خون را داشت ولی این آمار در امسال به ۸ درصد رسیده است.
دکتر عشقی در بررسی دلایل کاهش اهدای خون با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم و به ویژه جوانان متفاوت شده است، گفت: حجامت، تتو کردن و امثال اینها تا یک سال فرد را از اهدای خون معاف می کند، البته هر اهداکننده ای حتی اگر صد بار هم خون داده باشد، خونش مورد آزمایش قرار می گیرد، اما این معافیت یک ساله برای این است تا سلامت خون اهدایی برای ما محرز شود.


وی ادامه داد: وقتی می بینیم که در سال گذشته ۲ و نیم میلیون نفر به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کرده اند اما ۲ میلیون نفر از آنها موفق به اهدای خون شده اند، یعنی ۵۰۰ هزار نفر معاف هستند و برای تامین خون مورد نیاز بیمارستان ها، سلامت اهداکننده نیز باید تضمین شود که یکی از مسائل مهم، افزایش فشار خون در بین جوانان است که باعث معاف شدن آنها از اهدای خون می شود.


درخواست خون در بیمارستان ها، ۴۰ درصد افزایش یافته است

مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد دلایل مصرف بیشتر خون در سال‌های اخیر گفت: تخت های بیمارستانی در کشور افزایش پیدا کرده است، به طوری که از ۸۶۰ بیمارستان در سال ۱۳۹۲ به ۹۴۰ بیمارستان رسیدیم و همین ها باعث افزایش اعمال جراحی قلب، پیوند کبد و البته مصرف خون زیادتری نسبت به گذشته شده است، اما باید دقت کنیم که در ۶ ماهه اول امسال نسبت به وضعیت مشابه زمانی در سال گذشته، ۱۲ درصد افزایش اهدای خون داشتیم در حالیکه درخواست خون در بیمارستان ها، ۴۰ درصد افزایش یافته است و وضعیت اهدای خون و مصرف خون مورد نیاز بیماران باید متناسب با هم باشد که نیاز به حضور و مشارکت مستمر و منظم مردم در مراکز اهدای خون است.


دکتر عشقی با تاکید بر اینکه اهدای خون باید به صورت مستمر جزئی از سبک زندگی مردم باشد، خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که ۳تا ۴ ماه یک بار، مردم به صورت منظم بیایند و اهدای خون را یک ضرورت همیشگی برای نجات جان همنوعان بدانند و بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف وقت هم نوبت دهی اینترنتی اهدای خون از طریق سایت سازمان انتقال خون است.


۶۰درصد اهداکنندگان خون در کشور  اهدا کنندگان مستمر هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: ۶۰درصد اهداکنندگان خون در کشور ما کسانی هستند که به صورت مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) در مراکز اهدای خون حضور پیدا می کنند و امیدواریم این آمار افزایش پیدا کند، بیش از ۲۰۰ مرکز اهدای خون در سراسر کشور تا ساعت ۴ بعدازظهر باز هستند و تا ساعت ۸ شب هم برخی مراکز بالاخص در استان تهران آمادگی خدمت به اهداکنندگان خون را دارند و البته برخی مراکز اهدای خون نیز در روزهای تعطیلات آماده حضور مردم هستند.


همه گروه های خونی برای اهدای خون اقدام کننددکتر عشقی تصریح کرد: از هر کسی و با هر گروه خون دعوت می کنم به مراکز اهدای خون بیاید و البته گروه‌های خونی منفی و بالاخص گروه خونی O، بیشتر مورد نیاز است و مراکز سیار اهدای خون ما نیز آماده هستند که اگر ادارات سالن و محیطی برای اهدای خون همکارانشان دارند، با ادارات کل انتقال خون در استان ها در میان بگذارند تا کارکنان آنها برای اهدای خون بیایند و در این شرایط حساس، یاری رسان و نجات بخش بیماران عزیز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha