محققان با استفاده از اشعه ایکس پرانرژی ساطع شده توسط نوع خاصی از شتاب دهنده ذرات به آسیب ناشی از کووید ۱۹ به کوچکترین رگ های خونی ریه ها پی بردند.

کووید ۱۹موجب تغییر در عروق ریوی می شود

سلامت نیوز:محققان با استفاده از اشعه ایکس پرانرژی ساطع شده توسط نوع خاصی از شتاب دهنده ذرات به آسیب ناشی از کووید ۱۹ به کوچکترین رگ های خونی ریه ها پی بردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، دانشمندان دانشگاه کالج لندن از یک فناوری تصویربرداری جدید موسوم به «توموگرافی فازی-کنتراست سلسله مراتبی» (HiP-CT) برای اسکن اعضای اهدایی انسان، از جمله ریه‌های اهداکننده کووید -۱۹ استفاده کردند.


HiP-CT نقشه‌برداری سه بعدی را در طیف وسیعی از مقیاس‌ها فراهم می‌کند و به پزشکان اجازه می‌دهد تا کل یک عضو را که قبلاً امکان پذیر نبود از طریق تصویربرداری مشاهده نمایند و سپس تا سطح سلولی زوم کنند. در این تکنیک از اشعه ایکس استفاده می‌شود.


با توجه به این تکنیک، محققان می‌توانند رگ‌های خونی به قطر پنج میکرون (یک دهم قطر مو) را در یک ریه دست نخورده انسان مشاهده کنند.


با استفاده از HiP-CT، تیم تحقیقاتی شامل پزشکانی از آلمان و فرانسه، مشاهده کردند که چگونه عفونت شدید کووید -۱۹ خون را بین دو سیستم مجزا تقسیم می‌کند؛ مویرگ‌هایی که خون را اکسیژن دار می‌کنند و آنهایی که خود بافت ریه را تغذیه می‌کنند.


این تأثیر کروناویروس بر مویرگ‌های ریوی موجب تشدید عوارض کووید ۱۹ بر ریه‌ها و بروز مشکلات تنفسی می‌شود.
به گفته محققان، این یک پیشرفت واقعی است، زیرا اندام‌های انسان کنتراست پایینی دارند و بنابراین تصویربرداری با جزئیات بالا از طریق تکنیک‌های موجود فعلی بسیار دشوار است.

منبع:ساینس دیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha