عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باید دید کودکان وقتی مدارس بازگشایی نمی‌شود، به جایش کجا می‌روند؛ اگر با دوستانشان در پارک ها و زمین های ورزشی و خیابان ها هستند و با همسایه و فامیل رفت و آمد دارند، به معنای این نیست که شرایط بهتر خواهد بود.

وقوع ناهماهنگی در سیر ابتلا و بستری‌های کرونا در استان‌های کشور برای نخستین بار/ عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطقِ فقیرنشین

سلامت نیوز:عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باید دید کودکان وقتی مدارس بازگشایی نمی‌شود، به جایش کجا می‌روند؛ اگر با دوستانشان در پارک ها و زمین های ورزشی و خیابان ها هستند و با همسایه و فامیل رفت و آمد دارند، به معنای این نیست که شرایط بهتر خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«حمیدرضا ابطحی» عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با روند ابتلا به کرونا در کشور  گفت: در تهران مراجعان سرپایی و بستری بسیار کاهش پیدا کرده است، اما همان طور که اعلام شد، در برخی از شهرها مراجعات افزایشی بوده است. این مساله باید از سوی اپیدمولوژیست‌ها بررسی شود که به چه علت وضعیت در تهران به سمت زرد شدن رفته، اما در برخی از شهرستان‌های کوچک وضعیت به سمت قرمز شدن رفته است.


او افزود: زمانی می‌توان گفت مدل‌هایی برای پیش بینی وضعیت وجود دارد که عناصر پیش بینی وضعیت قابل اندازه گیری باشد. همان طور که دکتر «یونسیان» عضو کمیته علمی کشوری کرونا هم توضیح دادند، هنوز مدل‌های پیش‌بینی قوی وجود ندارد که بگوییم چه اتفاقی می‌افتد.


ابطحی گفت: همانطور که گفتم، در شهرهایی مانند تهران شاهد کاهش میزان بستری و ابتلا هستیم، اما در برخی از شهرهای کوچک افزایش ابتلا و بستری را داریم و این مساله‌ای است که تا به حال فقط در این دوره اتفاق افتاده و تقریبا همیشه سیر بیماری در کل کشور هماهنگ بوده است و الان ناهماهنگی در سیر ابتلا و بستری در استان‌های مختلف وجود دارد. درحالی که برخی قسمت‌های کشور به سمت بهتر شدن رفته است، بخش‌های دیگری به سمت بدتر شدن رفته است. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد و در این یکی دو هفته بیش‌تر این موضوع روشن خواهد شد. این مساله در دست بررسی است که روند گسترش بیماری به چه صورت خواهد بود.


ابطحی که مسئول تحقیق در مورد مساله آنفولانزا در کمیته علمی کشوری کروناست، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است امسال با پیک آنفولانزا در کشور مواجه شویم یا خیر، گفت: در کشورهایی که فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک رعایت شده است، نسبت به سال گذشته بیماری آنفولانزا هنوز به صورت اپیدمی رخ نداده است و مطالعاتی که الان مرکز بهداشت آمریکا به صورت هفتگی چاپ می‌کند، نشان نمی‌دهد که روندی از پیشرفت آنفولانزا به سمت اپیدمی در آمریکا وجود داشته باشد. خانم دکتر «مختاری آزاد»، عضو کمیته علمی کشوری کرونا که مسئول آزمایشگاه‌های مرجع هستند نیز می‌گویند مواردی از آنفولانزا گزارش شده، اما به صورت پیش رونده نبوده است. قرار شده است آزمایشگاه‌های مرجع موارد آنفولانزا را پیگیری کنند و اگر گسترش هفتگی درارتباط با آن دیده شد، اطلاع می‌دهند که در آن زمینه در کمیته علمی کشوری تصمیم گیری شود.


او افزود: احتمال دارد که ما امسال با پیک آنفولانزا در کشور مواجه نباشیم. به این دلیل که در برخی کشورها اپیدمی مشاهده نشده است و از طرفی قدرت سرایت آنفولانزا نسبت به کووید کمتر است. بنابراین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زمانی که در کووید موثر باشد، در آنفولانزا نیز موثر است. اگر فرض کنیم که مردم ماسک‌ها را بردارند و فاصله‌گذاری اجتماعی را حذف کنند، ممکن است آنفولانزا بتواند به راحتی شیوع پیدا کند، زیرا در سال گذشته واکسیناسیون عمده‌ای برای آنفولانزا در ایران انجام ندادیم و این خودش باعث می‌شود جمعیت به آنفولانزا حساس شوند.


ابطحی گفت: واکسیناسیون آنفلوانزا در کشور به صورت عمده صورت نمی‌گیرد و فعلا افراد پرخطر این واکسیناسیون را انجام داده اند. الان نیزتوزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها زیاد نیست و منتظر ورود واکسن آنفولانزای ساخت ایران هستند.


او افزود: پیشنهاد شخصی من در کمیته علمی کشوری کرونا این بوده است که به این دلیل که تعداد موارد کووید بسیار بیشتر از موارد آنفولانزا است، اگر فردی علایمش به کووید تطبیق نداشت و علایم تنفسی همراه با تب و لرز و بدن درد داشت، اما تست پی سی آر او منفی بود، به یک متخصص عفونی که در زمینه آنفولانزا کار می‌کند، ارجاع شود و نه اینکه صرفا توسط یک پزشک معمولی ویزیت شود، به این دلیل که اکثریت این موارد آنفولانزا نخواهند بود.
ابطحی گفت: علایم آنفولانزا با کووید بسیار مشابهت دارد، اما معمولا مبتلایان آنفولانزا تب و لرز و بدن درد بیشتری خواهند داشت. به تعداد کمتر از انگشتان دست موارد آنفولانزا در ایران وجود دارد و در این موارد بهتر است به یک متخصص عفونی که در زمینه آنفولانزا کار می‌کند و با آزمایشگاه‌های مرجع در تماس هستند ارجاع داده شوند که آن فرد مورد بررسی قرار بگیرد، اما توصیه نمی‌شود این افراد که علایم‌شان به آنفولانزا می‌خورد و تست پی سی آر منفی دارند، توسط پزشکان معمولی ویزیت شوند.


او درارتباط با بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس می‌تواند باعث انتشار عفونت‌های ویروسی به خصوص کووید شود، اما نگرانی دیگر این است که‌عدم بازگشایی مدارس آسیب‌های بسیار جدی وارد کند و باعث ترک تحصیل برخی از دانش آموزان شود. به خصوص کودکان متعلق به مناطق فقیرنشین‌تر کشور، زمانی که به مدرسه نمی‌روند، در اجتماعات خودشان حضور دارند. اینگونه نیست که اگر مدرسه نروند جای دیگری جمع نمی‌شوند. پس بحث بازگشایی مدارس ممکن است با گسترش عفونت ویروسی همراه باشد اماعدم بازگشایی هم به این معنی نیست که اینها خودشان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و ماسک می‌زنند.


ابطحی افزود: ممکن است در قسمت‌های مرفه‌تر شهرها، مواردی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، اما این نیز ممکن است که این موارد در گروه‌های فقیرتر رعایت نشود. به این دلیل که این بحث پیچیده است و بهتر است که ستاد کرونا در این باره تصمیم گیری کند. باید دید کودکان وقتی مدارس بازگشایی نمی‌شود، به جایش کجا می‌روند. اگر با دوستانشان در پارک‌ها و زمین‌های ورزشی و خیابان‌ها هستند و با همسایه و فامیل رفت و آمد دارند، به معنای این نیست که شرایط بهتر خواهد بود. فکر نمی‌کنم تاب آوری جامعه به صورتی باشد که بتوانند فرزندان را فقط در محیط منزل نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha