بنابر اعلام وزیر بهداشت، تاکنون بیش از 93میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است که از این میزان سهم جمعیت هلال احمر کشور در قالب طرح شهیدسلیمانی واکسینه کردن بیش از 9 میلیون نفر بوده است، از طرفی علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا از بازنگری و تدوین نسخه جدید طرح شهیدسلیمانی خبر داده و گفته این طرح بازبینی شده بزودی در تهران به مرحله اجرا درمی‌آید.

واکسیناسیون 9 میلیون نفر با اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور

سلامت نیوز:بنابر اعلام وزیر بهداشت، تاکنون بیش از 93میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است که از این میزان سهم جمعیت هلال احمر کشور در قالب طرح شهیدسلیمانی واکسینه کردن بیش از 9 میلیون نفر بوده است، از طرفی علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا از بازنگری و تدوین نسخه جدید طرح شهیدسلیمانی خبر داده و گفته این طرح بازبینی شده بزودی در تهران به مرحله اجرا درمی‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،آخرین اقدامات در این طرح شامل خدمات‌رسانی در 162 شهرستان با 29 هزار و 414 مرکز واکسیناسیون تجمیعی توسط 198 هزار و 337 نیروی مرد و 185 هزار و 51 نیروی زن است و تمام تلاش نیروهای این جمعیت که رایگان و در قالب نیروهای جهادی است، در جهت ریشه کنی بیماری کرونا در کشور است. درباره طرح شهیدسلیمانی، احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا هم چندی پیش تأکید داشته که این طرح باید تقویت شود و مراقبت‌ها، غربالگری‌ها و تست‌های سریع و سایر اقدامات مورد نیاز بیش از پیش توسعه یابد.

محمد گل افشان هم با اشاره به این که طرح شهیدسلیمانی از پیک سوم آغاز شده است،  می‌گوید: با شیوع ویروس کووید19 در سال 98 جمعیت هلال احمر کار خود را با ارائه خدمات عام المنفعه آغاز کرد. در نوروز سال 99، ده‌ها هزار نفر در خصوص غربالگری و تب سنجی مسافران در مبادی شهرها فعال شدند، پس از آن طرح خادمان حسینی در هیأت‌ها شروع شد و به مناسبت‌های مختلف طرح‌های مرتبط داشتیم. وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند که نیروهای داوطلب مردمی به میدان بیایند، به‌صورت نظام مند، جوانان هلال احمر برحسب نیازهای شبکه بهداشت به انجام وظیفه پرداختند.


 از آنجایی که طرح شهیدسلیمانی مربوط به مبارزه با بیماری کووید19 است، قطعاً در کمک به کاهش مبتلایان نیز مؤثر است. گل افشان با بیان این که مراجعه به محل‌های تجمعات و تذکرات در خصوص اصول بهداشت، فاصله اجتماعی و ماسک در گام اول انجام شد، می‌افزاید: در گام بعدی خانواده‌های سالخورده شناسایی شدند، دسته‌ای از این خانواده‌ها، قادر به فراهم کردن مایحتاج خود نبودند، از این رو خریدهای این افراد به‌صورت اینترنتی انجام  و به در خانه ارسال می‌شد.

کار وسیعی هم در حوزه آموزش همگانی در معابر و منازل و نصب بیلبورد انجام شد تا شدت بیماری به مردم القا شود، هنگام برگزاری اجتماعات بزرگ در استان‌ها هم از همان ابتدا تاکنون ضدعفونی قبل و بعد از اماکن و پیش‌بینی تهیه ماسک برعهده ما بود، اوج طرح شهیدسلیمانی هم در ماه محرم بود و 13 هزار نفر به‌صورت مشارکتی در طرح فعالیت کردند، البته در برخی شب‌ها مانند تاسوعا و عاشورا، مشارکت‌ها گسترده بود.


یکی از مهم‌ترین وظایفی که در طرح شهیدسلیمانی بر دوش جمعیت هلال احمر قرار داشت، تزریق واکسن بود تا در کمک‌رسانی به وزارت بهداشت، کارها تسریع یابد. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره امدادرسانی‌ها در حوزه واکسیناسیون توضیح می‌دهد: در بحث واکسیناسیون نیروهای هلال احمر به‌صورت تجمیعی وارد شدند، در خصوص واکسن بجز بحث اجرایی، آموزش‌ها در فضای مجازی و در سطح شهرها انجام شد.

درباره تزریق هم دو دسته وجود داشتند، گروه اول که همکاری مستقیم با وزارت بهداشت داشتند و هم کار تزریق را انجام می‌دادند و هم در ثبت مدارک بیماران فعال بودند و گروه دوم در مراکز تجمیعی هلال احمر فعال بودند و وزارت بهداشت تنها ناظر می‌فرستاد و صفر تا صد کارها را نیروهای هلال احمر انجام دادند، البته در زمان قرنطینه و شدت گرفتن بیماری، هنگامی که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل بود، مراکزی ایجاد کردیم و به‌عنوان یک بازوی قدرتمند کمک حال وزارت بهداشت شدیم، به‌عنوان مثال در مراکزی که ایجاد کردیم، داروی رمدیسیویر تزریق می‌شد، تمامی کارهای اینچنینی تا ریشه کنی بیماری ادامه دارد.

امیدوارم که با رعایت کلیه پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد مبارزه با کرونا و گسترش شبکه واکسیناسیون جلوی موج ششم گرفته شود، اما چنانچه شاهد ورود موج ششم باشیم، همگام با وزارت بهداشت و بر اساس توصیه‌ها و وظایفی که وزارت بهداشت به ما محول می‌کند، همچنان طرح شهیدسلیمانی به امدادرسانی‌ها و انجام وظایف و خدمت به مردم ادامه خواهد داد.


او در زمینه مشکلات احتمالی این طرح اظهار می‌دارد: معمولاً در کشور ما اتفاق به وقوع می‌پیوندد، بعد طرح‌ریزی می‌شود، خلأ همه مجموعه‌ها برای ساماندهی مشکلات، بحث‌های مربوط به نیروهای فعالان اجتماعی نیست بلکه نبود نقشه راه از قبل تعیین شده است که سبب کندی امور می‌شود. با فقدان شبکه سازی‌ها، اهداف کلی کار شکل درستی نمی‌گیرد.

در بحث کارهای اغنایی هم باید پروتکل‌های قوی تری در حوز‌ه ها وجود داشته باشد، همچنین کار رسانه هم در موضوع سلامت، فعالانه‌تر باشد و به نوعی رسانه بیش از پیش در دسترس عموم مردم در هر نقطه‌ای از کشور باشد. در زمینه تولید محتوا هم کلیه سازمان‌ها باید فعالیت‌های بیشتری داشته باشند. ویروس کرونا آمد تا بگوید که وقتی سلامت لطمه می‌خورد، همه آحاد جامعه باید رعایت کنند تا نعمت سلامتی به مردم بازگردد، امروز با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنیم اما شاید فردا اتفاق دیگری رقم بخورد، باید خود را در برابر هر حادثه و بحرانی آماده کنیم.


در طرح شهید سلیمانی، نگاه مردم به طرح و مجریان آن خیلی در روند کار مؤثر است. گل افشان با اشاره به این که از همان ابتدا نگاه مردم مثبت بود، بیان می‌دارد: مردم خیلی استقبال کردند، در هزاران مواجهه مردمی، شاید تنها دو تا سه بار واکنش تند پیش آمد، مردم به کلیه وجوه و امور این طرح واقف بوده و متوجه هستند که در معرض ریسک بوده و باید همکاری‌های لازم را با مجریان طرح داشته باشند. در برخی موارد که نیروهای طرح شهیدسلیمانی وارد منازل می‌شدند، مردم خیلی قدرشناسانه برخورد می‌کردند.


رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان این که در هر نقطه‌ای از کشور همواره جوانان داوطلب، آماده کمک به همنوعان خود هستند، می‌گوید: کمک به همنوع ذات اصلی این جمعیت است، و از همین روی، در ادامه اجرای طرح شهیدسلیمانی هم تابع تصمیم وزارت بهداشت هستیم.او در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای اجرایی طرح شهیدسلیمانی حقوق و مزایایی هم دارند یا خیر، توضیح می‌دهد: تمامی نیروهای طرح شهیدسلیمانی داوطلبانه و جهادی هستند و هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند، اما برای این که این نیروها مجبور نباشند به قولی از جیب خرج کنند، کمک هزینه ایاب و ذهاب، اینترنت و تلفن را پرداخت می‌کنیم اما در حقیقت هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند و عمده تیم‌ها، صددرصد داوطلبانه و جهادی کار می‌کنند و در هر لحظه و هر مکان از کشور که نیاز به خدمت ایشان وجود داشته باشد، مشتاقانه و با کمال میل حضور به هم می‌رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha