مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نه تنها برای سلامتی بلکه برای محیط‌ زیست نیز مضر است. در سراسر جهان مصرف و تولید مواد غذایی یک چهارم از کل انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد.

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین زمین را آلوده می‌کند

سلامت نیوز:مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نه تنها برای سلامتی بلکه برای محیط‌ زیست نیز مضر است. در سراسر جهان مصرف و تولید مواد غذایی یک چهارم از کل انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر نیمی از زمین‌های قابل سکونت جهان برای کشاورزی استفاده می‌شود و همین موضوع منجر به از بین رفتن ۶۰ درصدی تنوع‌ زیستی شده است. علاوه بر این تخمین زده شده دوسوم از آب شیرین جهان نیز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.


به گزارش ساینس‌ دیلی،نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌ها، غذاهای سرخ‌ شده و گوشت‌های فرآوری شده نه تنها برای سلامتی بلکه برای سیاره زمین نیز مضر است. مردم برخی از کشورها از جمله خانواده‌های استرالیایی و نیوزیلندی بیش از آنچه در دستورالعمل‌های رژیم‌ غذایی توصیه می‌شود، غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند که همین موضوع در انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با مواد غذایی(GHGe) و سایر اثرات زیست‌ محیطی نقش دارد.


سارا فوربس، متخصص تغذیه از دانشگاه استرالیای جنوبی(UniSA) که رهبری بررسی ۲۰ مطالعه در مورد اثرات زیست‌ محیطی مصرف غذا در ۲ کشور را بر عهده داشت، می‌گوید: این یافته‌ها لزوم انتخاب‌های غذایی پایدارتر را برجسته می‌کند.


بر اساس گزارش دولت فدرال آمریکا که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، استرالیا حدود ۵۱۰ تن دی‌اکسیدکربن منتشر کرده که انتشارات مربوط به مواد غذایی ۱۴.۲ درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد. همچنین یک استرالیایی به‌ طور متوسط هر روز از طریق رژیم‌ غذایی خود ۱۹.۷ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.


گزارش دیگری از سال ۲۰۱۷ نشان داد زباله‌های مواد غذایی تقریبا ۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای استرالیا را تشکیل می‌دهد و این موضوع با توجه به آب، انرژی و آفت‌کش‌های مورد استفاده در تولید و بسته‌بندی موادغذایی است که به محل دفن زباله(جایی که با تجزیه متان بیشتری آزاد می‌کند) ختم می‌شود.
به گفته محققان دستورالعمل‌های غذایی فعلی استرالیا(ADG) برخلاف نیوزیلند اثرات زیست‌ محیطی مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد. تخمین زده می‌شود این غذاهای اصلی بین ۶۷ تا ۷۳ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای مربوط به مواد غذایی در استرالیا را تشکیل می‌دهد و گوشت، غلات و لبنیات بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای و میوه‌ها و سبزی‌ها کمترین نقش را دارند.


غذاهای غیراصلی شامل نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شیرینی و گوشت‌های فرآوری‌شده بین ۲۷ تا ۳۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای مربوط به مواد غذایی را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که این درصد کمتر از انتشار مواد غذایی اصلی است اما این واقعیت وجود دارد که استرالیایی‌ها مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف می‌کنند که برای محیط‌ زیست مفید نیست. در نیوزیلند گوشت، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ با میزان ۳۵ درصد بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارند و پس از آن غذاهای فرآوری‌شده مانند شیرینی و بستنی(۳۴ درصد) قرار دارد.


مطالعات دیگر اثرات زیست‌ محیطی استفاده از آب در تولید مواد غذایی را بررسی کردند. سالانه در استرالیا هشت میلیون مگالیتر آب برای آبیاری استفاده می‌شود تا محصولات کشاورزی تولید شود اما اکثر آن صادر می‌شود و انعکاس دقیق ردپای آب این کشور را دشوار می‌کند.
زمان آن فرا رسیده که با توجه به اهمیت زندگی بر سیاره‌ زمین و سلامتی خود، تاثیرات زیست‌ محیطی نوع و مقدار غذایی که می‌خوریم را بهتر بشناسیم.
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۱۰ میلیارد نفر برسد و هیچ راهی جز تغییر روش غذا خوردن و تولید غذا برای فراهم‌ کردن نیاز تغذیه‌ای این جمعیت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha