یک متخصص ویروس شناسی، با عنوان این مطلب که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده، گفت: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است.

رعایت پروتکل‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است/چرخش ویروس دلتا

سلامت نیوز:یک متخصص ویروس شناسی، با عنوان این مطلب که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده، گفت: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مریم واعظ جلالی، با اشاره به اینکه به دلیل رفع برخی محدودیت‌ها و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شاهد افزایش لود ویروس در برخی استان‌ها هستیم افزود: ورود به پیک ششم کرونا وجود دارد، اما تفاوتی که پیک ششم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی دارد، پوشش بالای واکسیناسیون است.


وی ادامه داد: بی تردید پوشش بالای واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند بر روند صعودی چرخش ویروس، کاهش مرگ و میرها و وخامت حال بیماران مبتلا اثر گذار باشد، بنابراین بی تردید اگر موج ششم کرونا شکل بگیرد در مقایسه با موج‌های قبلی شدت کمتری خواهد داشت.
این متخصص ویروس شناسی با بیان این موضوع که ارتباط معناداری بین واکسیناسیون با کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد خاطرنشان کرد: احتمال ابتلاء به کرونا بعد از دریافت دو دز واکسن وجود دارد ولی نکته اینجاست که واکسیناسیون به طور بسیار قابل توجهی می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر پیشگیری کند.


واعظ جلالی با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در تمامی جوامع روندی سینوسی دارد گفت: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و احتمال شکل گیری موج جدید بیماری وجود دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه اهمیت واکسیناسیون علیه کرونا برای کاهش زنجیره انتقال را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه واکسن‌های متنوع موجود در کشور شرایط استاندارد و تأیید معتبرترین نهادهای بهداشتی دنیا را دارند بنابراین توصیه می‌شود به غیر از اقشار خاص و استثنا مثل زنان باردار و یا گروه‌های پرخطر که باید با نظر متخصصان نوع مشخصی از واکسن‌ها را دریافت کنند، سایر مردم هر چه سریع‌تر در برابر کرونا واکسینه شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده، عنوان کرد: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.


این متخصص ویروس شناسی درباره ضرورت بازگشایی مدارس نیز اظهار کرد: بازگشایی مدارس به شکلی ایمن، از طریق پیشگیری، تشخیص زودهنگام و کنترل بیماری کرونا می‌تواند برای ارتقا رشد علمی و حتی جسمی کودکان ضمن ارتباط مؤثر با همسالان مؤثر باشد.
وی ادامه داد: با آموزش درست، می‌توان دانش‌آموزان را تشویق کرد تا با همسالان و حتی اعضای خانواده خود در مورد چگونگی جلوگیری از پخش ویروس‌ها صحبت کنند و مدافعین پیشگیری و کنترل بیماری در خانه، مدرسه و جامعه خود باشند.


به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، باز گشایی مدارس به شکلی ایمن و با رعایت ملاحظات بهداشتی می‌تواند به ارتقای سلامت عمومی و تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی تمام دانش آموزان به ابزارهای متداول آموزشی بیانجامد.
وی تاکید کرد: در بازگشایی مدارس باید ضمن توجه به رعایت دقیق پروتکل‌ها، پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری، استفاده از تهویه مناسب، رعایت نظافت سرویس‌های بهداشتی، ضرورت استفاده از ماسک، تأمین محلول‌های ضد عفونی کننده و تب سنج و شستن منظم دست‌ها حتی بعد از تزریق واکسن کماکان در دستور کار باشد.


واعظ جلالی تاکید کرد: نباید آموزش‌های حضوری دانش آموزان با مواردی مثل پیشرفت روند واکسیناسیون پیوند زده شود چرا که محروم کردن دانش آموزان از حضور در مدارس می‌تواند معایب بسیار زیادی داشته باشد که کودکان ما را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد. به نظر می‌رسد بازگشایی‌ها باید طبق نظر ستاد ملی کرونا مرحله به مرحله و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha