سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 320436

اگر به سلامت دهان و دندان‌تان اهمیت می‌دهید، باید حواس‌تان به میزان مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی باشد که باعث تغییر رنگ، تخریب یا آسیب به دندان‌ها می‌شود. براساس توصیه دندان‌پزشکان، غذاها و نوشیدنی‌هایی را که باید از مصرف آن‌ها اجتناب یا محدودشان کنید، در ادامه می‌شناسید.

خوردنی‌ هایی که دندان ‌پزشک‌ها لب نمی ‌زنند

سلامت نیوز: اگر به سلامت دهان و دندان‌تان اهمیت می‌دهید، باید حواس‌تان به میزان مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی باشد که باعث تغییر رنگ، تخریب یا آسیب به دندان‌ها می‌شود. براساس توصیه دندان‌پزشکان، غذاها و نوشیدنی‌هایی را که باید از مصرف آن‌ها اجتناب یا محدودشان کنید، در ادامه می‌شناسید.
 

چیپس و پاپ‌کورن
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،چیپس، یک خوراکی جویدنی است و در دندان می‌ماند و هر آن چه در دندان بماند، اسید بیشتری تولید می‌کند. پس از خوردن چیپس‌های روغنی خودداری کنید. پاپ‌کورن هم اگرچه میان‌وعده سالمی است اما دانه‌های آن در کمین هستند تا سبب شکستگی دندان‌ها شوند؛ دانه‌های پاپ‌کورن هم بین دندان‌ها گیر می‌کند و منجر به رشد باکتری می‌شود. هنگام خوردن پاپ‌کورن داشتن یک نخ دندان ایده بدی نیست.


آب نبات و آدامس
آب نبات‌های سخت، نرم و ترش حاوی «اسیدسیتریک»، «مالیک»، «تارتاریک» یا «فوماریک» هستند. این اسیدها در سطوح طبیعی میوه به عطر و طعم آن کمک می‌کنند و میزان اسیدیته را کاهش می‌دهند. در شیرینی و آب نبات‌های ترش معمولا میزان اسیدیته بالاتر از 2-4 است. پی‌اچ 4 ساختار دندان را از بین می‌برد. آدامس‌های حاوی شکر هم خطر ابتلا به حفره و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد اما آدامس‌های بدون قندی که با «زایلیتول» شیرین شده‌اند، به افزایش مقدار بزاق دهان کمک می‌کنند که می‌تواند به خنثی کردن اسید موجود در دهان کمک کند.


چای و قهوه                                                      
قهوه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان است اما رنگدانه‌هایی دارد که می‌تواند باعث لکه‌دار شدن و تغییر رنگ دندان‌ها شود. البته همه افراد مستعد تغییر رنگ دندان نیستند که احتمالا به‌دلیل تفاوت در پروتئین‌های بزاق است که نه‌ تنها به دندان‌های شما می‌چسبد بلکه به‌نظر نمی‌رسد با مسواک زدن هم از بین برود و باید به دندان پزشک مراجعه کنید. این رنگدانه ها در چای هم وجود دارد. چای سرشار از «تانن» است که به ‌مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. بهترین گزینه نوشیدن چای‌های گیاهی، سبز و سفید است که احتمال تغییر رنگ دادن دندان‌ها در آن‌ها نسبت به چای سیاه کمتر است.


نوشابه و آب‌میوه‌های پاکتی
بزرگ ترین مشکل  درباره سلامتی دهان و دندان میزان استفاده از غذاهای بسته‌بندی شده‌است. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی قند هستند که حتی اگر قند آن‌ها طبیعی باشد، باز هم به دندان‌ها آسیب می‌زنند. نوشابه‌های معمولی حاوی مقدار زیادی قند هستند. برخی از انواع نوشابه ها علاوه ‌بر داشتن قند فراوان حاوی «اسیدفسفریک» هستند و پی‌اچ آن‌ها بین 2-4 است. حتی در نوشابه‌های رژیمی بدون قند این سطح اسیدیته به‌راحتی می‌تواند به سطح دندان‌ها آسیب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha