سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 320441

هرچند با شروع فصل سرما و با شیوع سویه‌های جهش یافته و واگیردار ویروس کرونا، شرایط برای انتقال این بیماری بسیار حاد‌تر شده است اما آمارها خبر از موفقیت واکسن‌های کرونای تولید شده بر پایه RNA دو شرکت فایزر و مدرنا، می‌دهد. خبری که بار‌ دیگر دانشمندان را به استفاده از این روش درمانی برای بهبود بیماری هایی از جمله سرطان ترغیب کرده است.

عصر جدید واکسن‌ها

سلامت نیوز:هرچند با شروع فصل سرما و با شیوع سویه‌های جهش یافته و واگیردار ویروس کرونا، شرایط برای انتقال این بیماری بسیار حاد‌تر شده است اما آمارها خبر از موفقیت واکسن‌های کرونای تولید شده بر پایه  RNA  دو شرکت فایزر و مدرنا، می‌دهد. خبری که بار‌ دیگر دانشمندان را به استفاده از این روش درمانی برای بهبود بیماری هایی از جمله سرطان ترغیب کرده است.


واکسن mRNA  چیست؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،واکسن‌های معمولی دارای ویروس غیر فعال یا ضعیف شده هستند که پس از تزریق، با تحریک پاسخ ایمنی بدن سعی در ایمن سازی در برابر پاتوژن های (عامل بیماری) ویروس دارد. این شیوه قدیمی تولید واکسن‌، علاوه بر صرف زمان، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مختلف هم دارد  اما واکسن‌های mRNA چنین مشکلاتی را ندارند و با ارسال مولکول‌های سنتز شده آران‌ای یعنی RNAهای مصنوعی به سلول‌های ایمنی درصدد تحریک سیستم ایمنی بدن برمی‌آیند.

هنگامی که واکسن درون سلول‌های ایمنی جای گیرد به‌عنوان mRNA عمل  می کند و باعث می‌شود تا سلول، پروتئینی را که  ویروس یا سلول سرطانی می‌سازد، تولید کند. این مولکول‌های پروتئین واکنش ایمنی را تحریک می‌کند و به بدن می‌آموزد چگونه پاتوژن یا سلول‌ سرطانی  را شناسایی کند و از میان ببرد.


بهبود سرطان
به نقل از ایندیپندنت، شرکت آلمانی «بیوان‌تک» (BioNTech) که واکسن کرونا را بر پایه mRNA و با همکاری شرکت فایزر  تولید کرده است، سعی در آزمایش شیوه‌های درمانی جدید برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دارد.


خداحافظی با ایدز
اما این همه داستان نیست، طبق گزارش کارآزمایی‌های بالینی موسسه ملی سلامت ایالات متحده، شرکت مدرنا اقدام به آزمایش های انسانی واکسن HIV کرده است. خبر خوبی که می‌تواند به افسانه شکست ناپذیری ایدز پایان دهد و نتایج خوبی هم  از نمونه‌های آزمایشگاهی به دست آورده است.

س
روزهای آخر آنفلوآنزا
به نقل از گاردین، وربرت پاردی، میکروبیولوژیست دانشگاه پنسیلوانیا در تلاش است تا در سال 2023 آزمایش های انسانی را برای تولید واکسن آنفلوآنزا آغاز کند. او در مصاحبه با این روزنامه گفته است: «چنین واکسنی به احتمال زیاد قادر خواهد بود پاسخ های حفاظتی گسترده ای را علیه این ویروس القا کند.» تیم او که در حال کار روی این واکسن است از حدود دو جین قطعه mRNA استفاده خواهد کرد که  مناسب چندین سویه آنفلوآنزا طراحی شده است. خبری که نشان از آینده روشنی پس از بحران کروناست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha