رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با بیان اینکه:«خوشبختانه مراجعات بیماران کرونایی تا حدودی کمتر شده و آی سی یوها خلوت تر شده است.»ابراز نگرانی کرد:«قیمت داروهای بیماران کرونایی اینقدر بالا رفته و حتی برخی اوقات داروی بیماران کرونایی پیدا نمی شود که اصلا من مانده ام مردم چطور می خواهند با این کمبود مواجه شوند؟»

آخرین وضعیت آی سی یوها /  احتمال کمبود داروی بیماران کرونایی در پیک ششم

سلامت نیوز: رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با بیان اینکه:«خوشبختانه مراجعات بیماران کرونایی تا حدودی کمتر شده و آی سی یوها خلوت تر شده است.»ابراز نگرانی کرد:«قیمت داروهای بیماران کرونایی اینقدر بالا رفته و حتی برخی اوقات داروی بیماران کرونایی پیدا نمی شود که اصلا من مانده ام مردم چطور می خواهند با این کمبود مواجه شوند؟»

امیرعلی سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره آخرین وضعیت آی سی یوهای بیمارستان ها گفت:« خوشبختانه مراجعات بیماران کرونایی تا حدودی کمتر شده و آی سی یوها خلوت تر شده است و از نظر مراجعه بیماران کرونایی به آی سی یوها یک وقفه یک ماهه ای بوجود آمده بود که بسیار برای ما خوشحال کننده بود ولی در حال حاضر یکی دو هفته است که باز هم کم کم مراجعه بیماران بدحال به آی سی یوها بیشتر شده که این به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است به عنوان مثال ما آنهمه گفتیم مردم برای برگزاری مراسم اربعین دقت کنند و پروتکل ها را رعایت کنند.»


وی درباره احتمال وقوع پیک ششم در کشور گفت:« پیک کلمه جالبی نیست میزان درگیری کرونا در کشور پایین نیامده است شاید اولین باری که مقداری میزان مراجعات کم شده همین یک ماه اخیر بوده که البته باز هم میزان مراجعات در حال افزایش است. هیچوقت به درستی رعایت نکردیم تا از نظر مراجعه بیمارستانی در حدی قرار بگیریم که شرایطمان بهتر شود. در حال حاضر اگر به مراکز خرید مراجعه کنید شرایط کاملا غیرعادی و وضعیت فاجعه باری است در حالی که سال گذشته چنین شرایطی نداشتیم. رستوران ها پر از مشتریان است. مردم در روز پروتکل ها رعایت نمی کنند بعد شب ها ساعت 9 به بعد طرح منع تردد را اجرا می کنند، اجرای این طرح چه اهمیتی دارد؟ روزها اینقدر جمعیت زیادی در کنار هم هستند که انتقال ویروس کرونا به راحتی صورت می گیرد.»


وی در پاسخ به اینکه اگر کرونا مجددا اوج بگیرد آیا سیستم درمان کشور تاب موج جدید دیگری را خواهد داشت، گفت:« نه واقعا هم کادر درمان خسته هستند هم از نظر دارو دچار مشکل هستیم.باورتان نمی شود قیمت داروهای بیماران کرونایی اینقدر بالا رفته و حتی برخی اوقات داروی بیماران کرونایی پیدا نمی شود که اصلا من مانده ام مردم چطور می خواهند با این کمبود مواجه شوند؟ در کشورهای اروپایی دارو به هر قیمتی که باشد سیستم آنها سوسیال دموکرات است خود دولت مخارج درمان بیماران را برعهده می گیرد شما وارد بیمارستان می شوید حتی یک یورو هم خرج نمی کنید و وقتی مرخص می شوید بیمه هزینه ها را پرداخت می کند ولی در ایران تمام هزینه ها بر عهده بیماران است و هزینه ها سرسام آور است. باورتان نمی شود نه داروی زیادی در بازار است و نه شرایطی به گونه است که در موج بعدی مردم با این وضعیتی که ایجاد شده بتوانند از پس این مخارج سنگین بر بیایند.»


دکتر سوادکوهی در پاسخ به اینکه چرا با وجود واکسیناسیون، بیماران شناسایی شده در مرز ده هزار نفرند و هنوز هم شاهد مرگ های سه رقمی هستیم، گفت:« واکسیناسیون باید در بالای 80 درصد جمعیت انجام شده باشد که بتوانیم شاهد کاهش شیوع بیماری باشیم از طرف دیگر در کشورهایی که واکسیناسیون به صورت کامل انجام شده باز هم باید پروتکل ها را همچنان رعایت کنند. واکسیناسیون به این معنی نیست که شما به کرونا مبتلا نمی شوید و به این معنی هم نیست که شما پروتکل ها را رعایت نکنید، چون چیزی که مقابل شما هست ویروس است که قابلیت تغییر در ژنوم خود را دارد و قابلیت این را دارد که به فرم جدید خود را ظاهر کند.»


وی افزود:« شما در حقیقت واکسن را می زنید که اگر بیماری را گرفتید بیماری با قدرت کمتر و غیرکشنده تر در شما خود را نشان دهد ولی شما برای کسی که واکسن تزریق نکرده است ناقل هستید. ممکن است بیمایر در شما علایم چندانی نداشته باشد و شما فکر می کنید دچار سرماخوردگی ساده شده اید و ممکن است درجمع حضور پیدا کنید و باعث ابتلای کسانی که واکسن نزده اند شوید، در عین حال اگر سوش جدیدی بیاید شما هم در معرض خطر هستید.»


وی گفت:« از مردم نمی توانیم ناراحت باشیم چون دوسال است که با این بلا دست به گریبان هستند اینقدر هم از نظر سطح اقتصادی مردم ضعیف شده اند خیلی نمی شود به مردم فشار آورد اما می شود آنها را توجیه کرد که شما تا مدت زیادی با این بیماری درگیر هستید و لازم است سبک زندگیتان را به گونه ای تغییر دهید که این پاندمی را حداقل تا 5 سال آینده تحمل کنید. نیاز است مردم آموزش ببینند. آیا در سیستم بهداشت و درمان دیده اید که مردم را آموزش دهند؟ اصلا جایی دیدید که کسی از طریقه برخورد با این پاندمی در 5 سال آینده صحبتی کند؟ ما در 5 سال آینده با این پاندمی ویروسی که ممکن است ژنوم ویروسش در حال تغییر باشد چطور باید برخورد کنیم؟ چطور زندگی کنیم؟ چطور کسب درآمد کنیم؟ چطور تفریح کنیم و چطور سرکار برویم؟.»


وی در پاسخ به اینکه یعنی پیش بینی شما این است که تا پنج سال آینده درگیر کرونا خواهیم بود، گفت:« شاید هم بیشتر، شما تصور کردید چون واکسن زدیم همه چیز خوب است ؟ از دو سال پیش تاکنون چند بار ویروس کرونا جهش پیدا کرده است؟ تا پنج سال آینده از کجا می دانید که این ویروس با ژنوم های جدیدتری وارد نشود؟ آیا نباید الان آموزش برخورد با پاندمی کرونا را برای پنج سال آینده به مردم بدهیم؟ مردم نمی توانند برای همیشه در خانه بمانند. هنوز که هنوز است مردم نمی دانند تا ماه آینده مدارس بازگشایی می شوند یا خیر؟ هیچ برنامه ای وجود ندارد و وقتی برنامه ای وجود ندارد چطور می خواهیم این بیماری را کنترل کنیم؟ هیچ کدام از وزارتخانه ها نیامده اند به مردم برنامه آموزش در دوران پاندمی کرونا ارائه دهند که در پنج سال آینده اگر باز هم ژنوم ویروس تغییر کرد مردم چطور باید زندگی کنند؟»


دکتر سوادکوهی در پایان گفت:« یک مشکل بزرگ در کشور ما این است که همیشه درمان در اولویت است و گویا برای پیشگیری در کشور ما تعریفی وجود ندارد ما هر موقع که با بحران مواجه شدیم هیچ کسی نگفته که کاری کنید که با بحران مواجه نشوید و بعد از وقوع بحران به فکر راه چاره می افتند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha