شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 320631

دخالت افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ پزشکی در امور تخصصی و زیبایی، دوباره حادثه آفرید و این بار باعث مرگ یک دختر جوان شد.

دخالت در امور تخصصی پزشکی دوباره حادثه ساز شد

سلامت نیوز:دخالت افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ پزشکی در امور تخصصی و زیبایی، دوباره حادثه آفرید و این بار باعث مرگ یک دختر جوان شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، پیکر دختر جوان اهوازی که چندی پیش در پی مداخلات افراد فاقد تخصص در امور زیبایی، دچار مرگ مغزی شده بود پس از رضایت خانواده برای اهدای اعضا و نجات جان بیماران، در خاک آرام گرفت.


مسعود جعفری پدر مهرنوش می‌گوید: در برابر وداع با دخترم و اهدای اعضا بدن او، ابتدا مقاومت کردم و گفتم نه این همه وجود من است ولی وقتی به خودم آمدم، دیدم صاحب اصلی دخترم خدا است و گفتم خدایا مالک تو هستی اگر دوست داشتی دوباره به من ببخشش اگر نخواستی این امانت را از ما بگیر. در نهایت اعضای بدن دخترم را اهدا کردم که به انسان‌های دیگری حیات دوباره ببخشد.


این دختر جوان اهوازی، سال گذشته با رتبه ۷۰ توانست دانشجوی حقوق دانشکده شهید بهشتی تهران شود.
روز حادثه تکنسین مطب به مادر مهرنوش می‌گوید دخترتان را برای جراحی آماده می‌کنم تا پزشک بیاید. بعد مهرنوش را به اتاق عمل می‌برد آن طور که گفته شده ۲۵ سی سی داروی بی حسی موضعی به او تزریق می‌شود. مهرنوش بعد از تزریق دارو، دچار تشنج و ایست قلبی می‌شود. نیم ساعت بعد این تکنسین زن به مادر مهرنوش می‌گوید حال دخترتان خوب نیست. وقتی مادر مهرنوش می‌خواهد با دوستش که پزشک است ماجرا را مطرح کند، تکنسین اجازه نمی‌دهد و از او می‌خواهد که جو را متشنج نکند.


مقصر اصلی این اتفاق را دستگاه‌های نظارتی می دانم
پدر مهرنوش مقصر اصلی این اتفاق را دستگاه‌های نظارت بر بهداشت و درمان دانست و گفت: نهاد یا دستگاه‌های ناظر بر عملکرد کادر بهداشت و درمان و سلامت مردم باید به گونه‌ای نظارت کنند که هرکسی نتواند در اقدامات پزشکی دخالت کند و پزشکان محل کار و یا پروانه شأن را به خاطر پول در اختیار افراد غیر پزشک نگذارند که وقتی اتفاقی افتاد، اظهار بی اطلاعی کنند.
وی ادامه داد: با پزشکی که صاحب مطب بود و حدود ۲۲ سالی می‌شود که می شناسمش بعد از اتفاقی که برای دخترم افتاد تماس گرفتم و گفتم به اطمینان شما مهرنوش به آنجا آمد. همسرم به محض اینکه وارد مطب می‌شود می پرسد دکتر کجاست، که همین خانم دستیار پزشک می‌گوید تو مسیر است و دارد می‌آید. بعداً که با همان پزشک تماس گرفتیم گفت از این موضوع بی خبر است و دستیارش تماسی با وی نداشته است.
پدر مهرنوش گفت: همین خانمی که مسبب مرگ مغزی دخترم شد اعلام کرده ما بار اول نیست که عمل زیبایی انجام می‌دهیم بارها و بارها این کار را کرده‌ایم. عمل زیبایی دخترم خیلی جزئی بود اما وقتی حالش بد می‌شود تجهیزاتی برای احیای مهرنوش در مطب وجود نداشت.
وی ادامه داد: شاید اگر همان لحظات اول به همسرم اجازه داده می‌شد به ۱۱۵ زنگ بزند و یا در همان ساختمان پزشکان از افراد متخصص کمک خواسته می‌شد این اتفاق برای مهرنوش نمی‌افتاد.


پدر مهرنوش اضافه کرد: بعد از این اتفاق تابلوی مطب که بر روی آن نوشته شده بود متخصص تغذیه و کلینیک زیبایی و پوست و بنرهایی که از عمل‌های انجام شده بر در و دیوار مطب چسبانده شده بود، جمع آوری کردند. از این افراد شکایت کرده ام.


توضیحات دانشگاه علوم پزشکی اهواز
فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در همین راستا، گفت: دختر جوان و نخبه اهوازی (رتبه ۷۰ کنکور) چند روز پیش برای انجام عمل زیبایی به یک مرکز درمانی در شهر اهواز مراجعه می‌کند و متأسفانه در آنجا به دنبال تزریق داروی بی حسی توسط فرد فاقد صلاحیت، به دلیل اینکه احتمالاً بیش از حد معمول بوده یا نسبت به دارو حساسیت ایجاد شده است در همان محل ایست قلبی و تنفسی می‌کند.
وی افزود: اقدامات اولیه و احیا پس از گذشت مدتی توسط پرسنل اورژانس انجام می‌شود و سپس به بیمارستان امام خمینی اهواز انتقال و در آنجا نیز اقدامات احیا ادامه پیدا می‌کند ولی طبق یک اصل علمی از آنجایی که ایست قلبی خارج از بیمارستان اتفاق افتاده است، متأسفانه شانس نجات بیمار کاهش پیدا می‌کند.


سلطانی گفت: در هر حال برای احیا قلب و ریه، ثانیه‌ها مهم است و فرد هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مجهز مراجعه کند، امکان زنده ماندن و کاهش آسیب مغزی در اثر نرسیدن اکسیژن به مغز بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: اقداماتی که در پی این رخداد ما انجام دادیم این است که فرد خاطی یا همان فرد فاقد صلاحیت را احضار کردیم و پس از بررسی و دریافت توضیحات وی ایشان را به مراجع قضائی معرفی کردیم. در ادامه اقدامات جهت بررسی‌های بعدی و دقیق‌تر همان روز بعد از حادثه مطب وی پلمب شد و پرونده به کمیسیون ماده ۱۱ ارجاع و همچنین اظهارات خانواده متوفی دریافت و ثبت شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: مشکلاتی در حوزه زیبایی وجود دارد و در کنار آن در حوزه طب سنتی نیز ورود افراد غیر متخصص بسیار افزایش یافته است که لازم است ورود جدی و برخورد قوی انجام شود. باید نقش رسانه‌ها بسیار پر رنگ باشد و از راه‌های مختلف، آگاهی مردم افزایش یابد.
وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تقاضای بسیار زیادی از طرف مردم برای دریافت انواع خدمات زیبایی دیده می‌شود و شاید این موضوع به واسطه رشد تکنولوژی و همین طور گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی و…، باشد بدین ترتیب بر باور و فر هنگ مردم در برخی مسائل از جمله زیبایی تأثیر منفی گذاشته است.


به گفته سلطانی، این تبلیغات گسترده سبب شده گرایش به موضوعات زیبایی در کشور افزایش پیدا کند، غافل از اینکه اغلب این تبلیغات فریبکارانه، اغواگرانه و غیر علمی است. بدین ترتیب با توجه به اینکه پول و کسب درآمد در این حوزه وجود دارد و مسائل اقتصادی و تجارت مطرح است در واقع فعالیت اینگونه مراکز غیر مجاز و فاقد مجوز در کنار کلینیک‌ها و مراکزی که با حضور پزشک متخصص و به صورت علمی کار می‌کنند، گسترش پیدا کرده است.
وی افزود: افراد متخلفی که در حوزه زیبایی ورود کرده اند در هر حال به مسئله اقتصادی و کسب درآمد خویش توجه می‌کنند و این نکته جامعه پزشکی، مردم، وزارت بهداشت و درمان را با معضل جدی مواجه کرده است. متأسفانه شاهد هستیم که افراد پس از انجام اعمال زیبایی و مداخلات توسط افراد فاقد صلاحیت و غیر متخصص دچار عوارض غیر قابل جبران و پشیمانی شده اند و همانطور که مشاهده می‌شود در برخی موارد حتی شاهد فوت هموطنانی بوده ایم که در مراکز غیر مجاز این اقدامات را انجام داده اند؛ بدین ترتیب پرونده‌های متعددی نیز در مراکز قضائی در حال پیگیری است.


تبعات دخالت‌های غیر تخصصی
یک پزشک مطلع با اشاره به حادثه مرگ مهرنوش، گفت: متأسفانه هیچ پزشکی در آن روز اصلاً در آن محل حضور نداشت و کارها توسط تکنسین که احتمالاً مدرک مهندسی پزشکی داشت، صورت گرفته است. نکته مهم اینکه، به گفته صاحب این مطب، یکی از اتاق‌های مطب به پزشک دیگری برای اعمال زیبایی اجاره داده شده و ایشان نیز همان زمان در مطب حاضر نبود.


وی در خصوص تزریق بیش از حد مجاز ماده بی حسی (لیدوکایین)، افزود: جهت آماده سازی این دختر پس از تزریق ۲۵ سی سی لیدوکایین به ناحیه سینه اش، متأسفانه دچار تشنج، ایست قلبی و تنفسی می‌شود اما تکنسین که در حال انجام کار بوده با توجه به نداشتن علم و تجربه نسبت به این موضوع و ترس شدید به خاطر تخلف آشکار متأسفانه از تماس با اورژانس ۱۱۵ و کمک گرفتن امتناع می‌کند.
این پزشک مطلع گفت: مادر مهرنوش از دوستش که پزشک بوده به صورت تلفنی سوال می‌کند که چه کاری انجام دهند که ایشان راهنمایی می‌کند، سریع باید «هیدروکورتیزون» تزریق کنند که متأسفانه این دارو در مطب موجود نبوده است.


اقدامات زیبایی از جمله تزریق چربی توسط افراد فاقد صلاحیت ممنوع است ولی هیچ نظارتی انجام نمی‌شود و متأسفانه هر روز شاهد این اقدامات مداخله‌ای هستیم، در حالی که فقط جراح پلاستیک و متخصص پوست اجازه دارند اینگونه اعمال جراحی را در شرایط و محل مناسب انجام دهند.
مردم به افراد فاقد دانش و تجربه کافی، همچنین به آرایشگاه‌ها و افرادی که صلاحیت ندارند، جهت درمان‌های زیبایی مراجعه نکنند. جراحی‌های زیبایی مختلف مانند تزریق چربی، جراحی بینی، لیپوساکشن و…، اگر در جایی غیر مطمئن و بدون افراد دارای صلاحیت انجام شود، عارضه و حتی مرگ به دنبال دارد. البته وزارت بهداشت نیز باید نظارت بیشتری به این قبیل اتفاقات ناگوار داشته باشد. زیرا، متولی سلامت مردم است و اگر نخواهد واکنش نشان دهد، باید منتظر تکرار این قبیل حوادث تلخ و ناگوار باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha