یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 320673

با شیوع کرونا و ترس ابتلا به این ویروس، استرس و تنش‌های روانی در میان مردم افزایش یافته و به باور یک روانشناس بالینی، لازم است در این دوران علاوه بر توجه به سلامت جسمی، به سلامت روحی و روانی نیز توجه خاصی شود.

چگونه از سلامت روان در بحران کرونا مراقبت کنیم؟

سلامت نیوز: با شیوع کرونا و ترس ابتلا به این ویروس، استرس و تنش‌های روانی در میان مردم افزایش یافته و به باور یک روانشناس بالینی، لازم است در این دوران علاوه بر توجه به سلامت جسمی، به سلامت روحی و روانی نیز توجه خاصی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بارها خوانده‌ایم یا شنیده‌ایم که تفکر مثبت یا مثبت‌اندیشی برای سلامتی بسیار مهم است و یک آینده‌نگری خوش‌بینانه می‌تواند طول عمر را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. مثبت‌اندیشی که در دوران بحران زده کرونا، بیش از هر چیز می تواند حال و روحیه و سلامت جسم را تغییر دهد.
فکر کردن به اینکه کرونا گذارا است و چند صباحی دیگر این میهمان ناخوانده رخت برمی بندد پس باید با فکر کردن به اتفاق های خوب و لحظه های هرچند کوچک شاد یا گپ کوتاه دل پذیر با عزیزان این دوران را بدون استرس طی کرد زیرا افکار مثبت، زندگی انسان را آسان می‌کنند.


موضوعی که دکتر حسن بهرامنی روانشناس بالینی و مشاور خانواده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا بر آن تاکید دارد و می گوید: یکی از عوامل موثر بر سلامت روان جامعه، داشتن افکار و نگرش های مثبت نسبت به اتفاقات و رویدادها است. در علم روانشناسی اصطلاحی با عنوان طرح واره شایع است که به نحوه نگرش ما نسبت به اتفاقات ربط پیدا می کند.


وی ادامه می دهد: طرح واره یعنی آن ساختاری که افراد در ذهن خود از محیط اطراف و رویدادها می سازند به عنوان مثال اگر دردوران کودکی، حیوانی به کودک پریده باشد همواره طرح واره ای از درد، رنج و ترس از آن حیوان دارد برای همین دیدن آن در بزرگسالی هم باعث ایجاد استرس در فرد می شود.


به گفته این روانشناس بالینی، طرح واره هایی که در ذهن ساخته می شود و در نخستین قدم، در خانواده شکل می گیرند پس محیط خانواده یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ساختار بهداشت روانی اعضا است که اگر این تعادل و سلامت در محیط خانواده باشد طرح واره های آرامش در اعضای خانواده ایجاد می شود.
بهرامنی با یادآوری اینکه در دوران کرونا با توجه به شرایط خاص قرنطینه که تعامل بیشتر بین اعضای خانواده به وجود آمد، تغییر در الگوهای خانوادگی ضرورت دارد، خاطرنشان می کند: تغییر در الگوهای خانوادگی یعنی اینکه ساختار خانواده بگونه ای شود که بتواند حمایت لازم از اعضای خانواده را انجام دهد.


وی تاکید می کند: تا قبل از دوران قرنطینه تک تک اعضای خانواده زمانی را در جامعه می گذراندند مثلا دانش آموز در مدرسه و والدین در محیط کار. حال تاثیر جامعه کمرنگ شده و تاثیر خانواده پررنگ تر شده است. بنابراین ضروری است مهارت های زندگی را در بافت داخل خانواده تقویت کنیم؛ مهارت هایی مانند ارتباط برقرار کردن، پر کرن اوقات فراغت، گوش ندادن به خبرهای نادرست و استرس زا و غیره.


این مشاور خانواده با یادآوری این موضوع که کرونا بهترین زمان برای تقویت مهارت های زندگی در محیط خانواده است، توصیه می کند: پس هر چقدر که محیط خانه را ایمن تر و امن تر و شاداب تر کنیم تاثیر روانی کرونا را کمرنگ تر می کنیم؛ مهارت هایی که کمک می کند تا اعضای خانواده بتوانند در تعامل با یکدیگر بهتر و راحت تر زندگی کنند و هر چقدر این سطح تعامل ارتقا پیدا کند سلامت و بهداشت روان در خانواده و بین اعضا تقویت می شود.


وی تاکید می کند: یکی از آن مهارت ها، مهارت مقابله با استرس است یعنی اینکه راهکارها و برنامه های تفریحی مانند مطالعه کردن، بازی های گروهی، نقاشی کردن، تماشای فیلم در جمع خانوادگی و موارد دیگری را برای مقابله با استرس در محیط خانه فراهم کنیم تا بتوانند استرس را کم کنند. در حقیقت تغییر در الگوهای رفتاری باعث می شود که اعضای خانواده از اینکه در کنار هم هستند احساس شادی و رضایتمندی کرده و میزان تنش و استرس ناشی از کرونا و فشار عصبی را تعدیل و با افزایش این تعاملات خلاء بیرون خانه را پر کنند.


بهرامنی در بخشی دیگر از این گفت و گو به نقش رسانه و فضای مجازی که عضوی باثبات و تاثیرگذار در خانواده محسوب می شوند در ایجاد یا از بین برنده استرس اشاره و خاطرنشان می کند: جو آرام یا متشنج در خانه تحت تاثیر همین فضاهای مجازی و رسانه ها به وجود می آید در واقع رسانه و فضا مجازی حکم لیدر را بر عهده دارند و آن قدر قوی هستند که مردم هر آنچه از آن می بینند و می شنوند را باور می کنند.


وی ادامه می دهد: عضو جدانشدنی که اعضای خانواده از صبح با آن در تماس هستند و به عنوان یک مرجع صدردرصد کامل و قوی در خانواده ها مطرح است. پس طبیعی است که می توانند در ارتقای سلامت روان یا تخریب آن نقش برجسته ای داشته باشند. اما با توجه به اخبار و اطلاع رسانی های ضعیف و گاها غلط و بی مورد که از این رسانه ها منتشر می شود، نیازمند برنامه سازی ها و ارایه برنامه هایی است که سطح سلامت و بهداشت روان را در خانواده ها ارتقا دهد و مطمئن شویم اطلاعاتی که منتقل می کند بار روانی منفی ایجاد نمی کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha