یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 320687

جراح و متخصص چشم گفت:‌ قوز قرنیه بیماری نسبتا شایع است که در قشر جوان و سنین پایین‌تر دیده می‌شود.

جوانان مواظب این بیماری باشند!

سلامت نیوز:جراح و متخصص چشم گفت:‌ قوز قرنیه بیماری نسبتا شایع است که در قشر جوان و سنین پایین‌تر دیده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید محمد قریشی، جراح و متخصص چشم درباره «بیماری قوز قرنیه»، گفت: این بیماری، بیماری نسبتا شایع است که متأسفانه در قشر جوان و سنین پایین‌تر دیده شده و معمولا در جوانان شروع می‌شود.


وی ادامه داد: در این بیماری قرنیه که شکل کروی دارد، شکلی مخروطی به خود می‌گیرد و علت بیماری مشخص نیست، اما مقداری جنبه‌های ارثی می‌تواند در بروز آن مؤثر باشد. عامل مهمی که می‌تواند در بیماری نقش داشته باشد مالش چشم‌هاست؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد از مالش دادن شدید چشم خودداری کنند.


این جراح و متخصص چشم افزود: موضوع دیگر که در این خصوص نقش دارد طریقه خوابیدن هنگام شب است؛افراد سعی کنند هنگام خواب به چشم‌هایشان فشار نیاید و یک طرف نخوابند تا فشار به یک چشم وارد نشود یا دست‌شان روی چشم‌شان باشد؛ به ویژه آنها که به صورت دمر می‌خوابند ممکن است چنین مشکلی داشته باشند. بنابراین هر یک از این عوامل می‌تواند نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد.


قریشی اضافه کرد: بیماری در حال خفیف از نظر اصلاح بینایی با تجویز عینک درمان می‌شود و  اگر بیماری پیشرفته‌تر باشد از لنزهای تماسی استفاده می‌شود. در مراحل پیشرفته‌تر نیز از لنزهای قرنیه استفاده می‌کنیم و در نهایت اگر بیماری خیلی شدید باشد، نیاز به پیوند قرنیه خواهد بود.


وی با اشاره به اینکه  خوشبختانه این بیماری‌، بیماری است که امروزه درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد، افزود: یکی از درمان‌هایی که  شایع است درمانی است که در آن بیمار اگر در مراحل پیشرفت باشد، یا در سنین پایین شروع شود، عمل CX انجام می‌دهند که در این عمل با استفاده از اشعه UV و دارو با یک عمل سرپایی اشعه ماوراء بنفش به چشم فرد تابیده می‌شود و این کار باعث می‌شود از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. 


این جراح و متخصص چشم اظهار داشت: در مواردی نیز ممکن است بیماری که دارای قوز قرنیه است بهبودی پیدا کند. قوز قرنیه اگر در سنین پایین و در کودکان باشد تشخیص مشکلی دارد و اگر در کودکی احساس کردیم که دید و تشخیص خوبی ندارد و برای دیدن اشیاء به آن نزدیک و به آن خیره می‌شود باید برای درمان به چشم‌پزشک مراجعه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha