وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه سازی گسترده در جهت خودمراقبتی در حوزه بهداشت و فراهم آوردن داروهای مورد نیاز و امکانات حمایتی برای درمان بیماران دیابتی تاکید کرد.

وزیر بهداشت بر حمایت از درمان بیماران دیابتی تاکید کرد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه سازی گسترده در جهت خودمراقبتی در حوزه بهداشت و فراهم آوردن داروهای مورد نیاز و امکانات حمایتی برای درمان بیماران دیابتی تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی روز یکشنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) روز جهانی دیابت تصریح کرد: از میان بیماری هایی که به شیوه و سبک زندگی و برنامه غذایی افراد جامعه مربوط است، دیابت را می توان تلخ ترین و دردناک ترین آنها برشمرد.


وی ادامه داد: بیش از ۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری و عوارض آن مبارزه می کنند و میلیون ها نفر دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اطلاع و آگاهی، باور و اعتقاد و تغییر نگرش و رفتار مردم، مهم ترین عوامل در پیشگیری از بیماری های غیر واگیری هستند که می توانند آسیب های جدی و پرهزینه به سلامت مردم وارد کنند.


عین اللهی ادامه داد: ۱۴ نوامبر همزمان با کشف انسولین که به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده، فرصتی مغتنم است تا با استفاده از تمام ظرفیت ها، زمینه آشنایی و آگاهی مردم در مورد دیابت، عوارض و درمان آن و خطرات ناشی از این بیماری خاموش فراهم شده و از نقص عضو و مرگ انسان ها پیشگیری شود.


وی افزود:‌ شعار روز جهانی دیابت در سال جاری، «دسترسی به مراقبت های دیابت» است و این شعار لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده در جهت خودمراقبتی در حوزه بهداشت و فراهم آوردن داروهای مورد نیاز و امکانات حمایتی برای درمان بیماران دیابتی را مورد تاکید قرار می دهد. به امید روزی که با بازگشت جامعه ایرانی به شیوه های زیست سالم بر مبنای غذای سالم و کار متحرک، بتوانیم کاهش آمار این بیماری و تبعات تلخ و پرهزینه آن در کشور عزیزمان را شاهد باشیم.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد.


بر اساس آمارهای منتشره شده فدراسیون جهانی دیابت، شیوع دیابت نوع ۱ و ۲ رو به افزایش است، به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.


اکنون بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ سال در جهان به دیابت نوع یک، ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال،   ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز مبتلا به دیابت هستند و در سال ۲۰۱۵ میلادی پنج میلیون نفر در اثر دیابت فوت کردند.  تا سال ۲۰۴۰، جمعیت دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید.


هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha