در پی اظهارات اخیر وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان سمنان در حاشیه سفر هیات دولت به این استان و تاکید او بر " بالاتر بودن مصرف آب بخش کشاورزی استان سمنان از میانگین کشوری"، " امکان تامین آب شرب پایدار سمنان از طریق طرح انتقال آب چشمه روزیه" و "ضرورت تامین آب مصرفی بخش صنعت از پساب های تولیدی در استان"، جمعی از کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی و آب کشور با ارسال نامه ای سرگشاده برای "سلامت نیوز" از این اظهارات دفاع کردند.

اعلام حمایت از مواضع اصولی ابراز شده از سوی وزیر نیرو در شورای اداری استان سمنان

سلامت نیوز: در پی اظهارات اخیر وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان سمنان در حاشیه سفر هیات دولت به این استان و تاکید او بر " بالاتر بودن مصرف آب بخش کشاورزی استان سمنان از میانگین کشوری"، " امکان تامین آب شرب پایدار سمنان از طریق طرح انتقال آب چشمه روزیه" و "ضرورت تامین آب مصرفی بخش صنعت از پساب های تولیدی در استان"، جمعی از کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی و آب کشور با ارسال نامه ای سرگشاده برای "سلامت نیوز" از این اظهارات دفاع کردند.

 

به گزارش سلامت نیوز در این نامه تاکید شده که سخنان وزیر نیرو، بارقه های امید به استیلای تفکر و نگرش صرفا کارشناسی به مقوله مدیریت منابع آب و اولویت "منافع ملی" بر "لابی گری های بی پشتوانه استانی" را پس از سال ها استیلای تفکر غیرکارشناسی و مبتنی بر غوغاسالاری های محلی در میان کارشناسان مستقل حوزه آب کشور زنده ساخت. بی گمان تا زمانی که شما و مدیرانتان پایبند به چنین نگرش و روش کارشناسی باشید، از حمایت و پشتیبانی قاطع افکار عمومی ملت ایران و کارشناسان و کنشگران این بخش برخوردار خواهید بود.»

در ادامه نامه گزارشی از وضعیت مدیریت منابع آب استان سمنان که نتیجه مطالعه کارگروه های تخصصی و مستقل کنشگر در این بخش است ارائه شده است. متن کامل این نامه به شرح زیر است :

 

به نام خدا 

 

جناب آقای محرابیان وزیر محترم نیرو 

سلام علیکم 

 

موضوع : اعلام حمایت از مواضع اصولی ابراز شده در شورای اداری استان سمنان 

 

 

با احترام؛ همان طور که مطلع  هستید طرح های انتقال آب بین حوضه ای به هر شکل ممکن، افزون بر تحمیل آسیب های زیست محیطی جبران ناپذیر به منابع آبی حوضه مبدا و تخریب های گسترده منابع طبیعی در مسیر اجرای سامانه انتقال آب، از آنجایی که نافی حق مسلم حقابه بران تاریخی آب در حوضه مبدا است، مصداق بارز نقض "حقوق عامه" مورد تاکید آقای رییس جمهور بوده و با استناد به تجربیات فراوان، بدون آنکه تاثیری بر رفع بحران کم آبی در حوضه مقصد انتقال داشته باشد، متاسفانه به منشا ایجاد تنش و اختلافات محلی و منطقه ای میان مختصات جغرافیایی مبدا و مقصد انتقال آب تبدیل شده است.

 

پس از این مقدمه کوتاه لازم به یادآوری است که متاسفانه استان سمنان به دلایل غیر کارشناسی و غیر فنی و صرف با اتکا به توان لابیگری و حمایت های دو رییس جمهور پیشین طی سال های گذشته به بزرگترین کانون و مقصد اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای کشور تبدیل شده که انتقال اّب از سد کالپوش، انتقال آب از چشمه های زرین گل، انتقال آب از سد فینسک، انتقال اّب از سد چاشم، انتقال اّب از سد کسیلیان و ابرپروژه ویرانگر شیرین سازی و انتقال آّب دریاچه کاسپین از جمله مصادیق بارز این طرح هاست.

 

با این حال اظهارات اخیر شما در جلسه شورای اداری استان سمنان در حاشیه سفر هیات دولت به این استان و تاکید بر «بالاتر بودن مصرف آب بخش کشاورزی استان سمنان از میانگین کشوری، امکان تامین آب شرب پایدار سمنان از طریق طرح انتقال آب چشمه روزیه و ضرورت تامین آب مصرفی بخش صنعت از پساب های تولیدی در استان»، بارقه های امید به استیلای تفکر و نگرش صرفا کارشناسی به مقوله مدیریت منابع آب و اولویت "منافع ملی" بر "لابی گری های بی پشتوانه استانی" را پس از سال ها استیلای تفکر غیر کارشناسی و مبتنی بر غوغاسالاری های محلی را در میان کارشناسان مستقل حوزه آب کشور زنده ساخت.

 

بی گمان تا زمانی که شما و مدیرانتان پایبند به چنین نگرش و روش کارشناسی باشید، از حمایت و پشتیبانی قاطع افکار عمومی ملت ایران و کارشناسان و کنشگران این بخش برخوردار خواهید بود. در همین راستا خلاصه ای از وضعیت مدیریت منابع آب استان سمنان که نتیجه مطالعه کارگروه های تخصصی و مستقل کنشگر در این بخش می باشد را جهت استحضار به شرح زیر اعلام می دارد:

 

1. در استان سمنان سالانه بیش از 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات غیر استراتژیک و آب بر همچون خربزه و هندوانه اختصاص می یابد که این سطح زیر کشت دست کم 10 درصد از کل منابع آبی استان را با راندمان دست بالا 30 درصدی به خود اختصاص داده است.(آمار نامه های رسمی وزارت جهاد کشاورزی)

2. سطح زیر کشت باغات استان سمنان در بازه زمانی سال 1387 تا 1398 در خوش بینانه ترین شرایط به 2 برابر افزایش یافته و استان سمنان رتبه نخست روند افزایشی سطح زیر کشت باغات کشور را به خود اختصاص داده است.(آمار نامه های رسمی وزارت جهاد کشاورزی)

 

3. استان سمنان به لحاظ سرانه مصرف آب شرب و با مصرف دست کم 218 لیتر در شبانه روز برای هر هموطن سمنانی رتبه 6 کشوری را به خود اختصاص داد است.(گزارش های رسمی وزارت نیرو)

 

4. نیاز آبی بخش صنعت استان سمنان که داعیه دار توسعه صنعت و اشتغال است و برنامه های آتی برای گسترش صنعت را به مستمسکی برای اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای بدل ساخته، در خوشبینانه ترین شرایط بیش از 50 الی 55 میلیون مترمکعب در سال نیست چرا که با استناد به گزارش های مسولین ارشد استان بیش از 45 درصد صنایع مستقر در استان سمنان به دلیل مسایل اقتصادی سال هاست که غیر فعال بوده و اصولا آّبی مصرف نمی کنند.

 

5. بیش از 60 درصد کانال های انتقال آب درون و میان مزارع استان سمنان همچنان خاکی و سنتی است.

 

6. بیش از 35 درصد شبکه انتقال اّب شرب درون شهری استان سمنان فرسوده و دچار نشتی آب است که به گفته مسولین استانی با اصلاح تنها همین یک مورد تا 10 درصد بر حجم آب شرب در دسترس این استان افزوده خواهد شد.

 

بی گمان پرداختن و اصلاح هریک از موارد اشاره شده، کلیه نیازهای آبی استان سمنان در سه بخش کشاورزی، صنعت و خانگی را با صرف هزینه هایی اندک و به شکل پایدار تامین و تضمین خواهد کرد. با این وصف شاهد آن هستیم که عده ای در استان سمنان با چشم بستن بر منافع ملی و نفی نگاه کارشناسی و اولویت قرار دادن منافع کوتاه مدت و بی اساس منطقه ای و محلی، با ارایه اطلاعات کاملا غلط و نادرست به مسولین همچنان در درصدد توجیه اجرای پروژه های انتقال آب بین حوضه ای بویژه از منابع آّبی البرز شمالی به این استان هستند.

 

در پایان ضمن تشکر مجدد از مواضع کارشناسی شما خواهشمندیم تا مقهور فریادها و سخنان بی ریشه و اساس برخی نمایندگان بعضا کم تجربه و ناکارآزموده و مدیران محلی یک سو نگر و ناآگاه از اصول و مبانی مدیریت منابع آبی و تهدیدات رسانه های خاص که به شکلی هدفمند و سازمان یافته از سوی افراد و گروه هایی خاص هدایت می شوند نشده و در راه استیلای نگاه صرفا کارشناسی با هدف جایگزینی "مدیریت تقاضا" به جای "مدیریت عرضه" در سراسر کشور و از جمله در استان سمنان در طول دوره وزارت خود، باگام های اساسی و استوار اقدام فرمایید. همچنین همکاری شفاف وزارت نیرو با مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقیق و تفحص از 92 طرح سدسازی، انتقال آب و نیروگاهی فاقد ارزیابی زیست محیطی که طی دوره های قبلی و صرفا با پشتوانه لابی گری موفق به اخذ ردیف های اختصاصی در بودجه عمومی کشور شده اند، شناسایی و معرفی مسببین و عوامل اجرای این طرح ها و دستور لغو اجرای این 92 طرح تا تعیین تکلیف نهایی آنها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد تاکید ویژه امضا کنندگان این نامه است.

 

لیست امضا کنندگان :

 

- الهام صدیقی دکتری محیط زیست و آمایش سرزمین

آرمان خادمی:کنشگرمحیط زیست  عضو هیات مدیره انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران

- اشرف تقی نژاد کنشگر محیط زیست وعضو انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران و بازنشسته تامین اجتماعی

 -امیر حسین‌ولیان پزشک ودبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود (استان سمنان) و نماینده تشکلهای زیست محیطی شاهرود

-بابک مومنی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه پیام نور

-پروین فرزانی عضوو فعال گروه محیط زیست موسسه مادران امروز

 -حمیدرضا الفت میری کارشناس ارشد منابع طبیعی 29 سال سابقه اجرای و مطالعاتی در منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ارزیاب زیست محیطی

-حنیف رضا: گلزار کارشناس ارشدآب وخاک

-حسین قربانی زاده خرازی استادیار پایه ۱۵ گروه عمران آب دانشگاه شوشتر

 -خانم دکتر محمدرضا پور عضو محترم هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

-شاهپور ابراهیم نژاد عضو هیأت مدیره انجمن دوستداران توسعه پایدار قائم شهر

 -داریوش عبادی کنشگر محیط زیست، کارشناس منابع طبیعی مدیر عامل بنیاد مهر پایدار مازندران

-رضا شاملو دکتری آبخیزداری

 -روزبه خادم لو کارشناس ارشد بیولوژی فعال محیط زیست

 -رضا رمضانی کارشناس ارشد زیست شناسی و فعال محیط زیست

-زینب اشرف نژاد کیاسری مدیرعامل انجمن دوستداران زمین پاک کیاسر عضو هییت مدیره انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران

-صدیقه بوداغی: کنشگر محیط زیست، مدیرعامل همیاران محیط زبست و طبیعت  سوادکوه عضو هییت اجرایی انجمن مهرورزان مهرورزان زمین پاک مازندران

-عارف آهنگر کنشگرمحیط زیست طراح و مجری طرح ماپ (مدیریت اجتماعی پسماند)، مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران و مدیر سمن دیده بانان محیط زیست داراب کلا

-عطااله کاویان عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

-عبداله درزی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

- علی شاهنظری عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

-علی متولی عضو هیات علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

-علی اصغر فیروزجاییان عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران

-علی داودی حامیان توسعه پایدار بابل

-علی اسفندیارپور پرستارفعال محیط زیست

 -فاطمه منصور قناعی کارشناسی ارشد مدیریت و حفاظت تنوع زیستی

-فاطمه شکریان عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

 -فاطمه کاراندیش دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه زابل

 -فاطمه لشگری کارشناس ارشد ارزیابی محیط زیست

-فرزاد خسروی: کنشگرمحیط زیست رشته منابع طبیعی

 -فرشید کریمی کارشناسی ارشد محیط زیست

-قدرت اله حیدری عضو هیات علمی گروه مرتع داری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

-کاکا شاهدی عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

-لیلا غلامی عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

 -مبینا علیزاده ارشد ارزیابی محیط زیست

 -مسعود امیرزاده-کنشگر محیط زیست و منابع طبیعی

  -مریم شكریی استاد بوم شناسی گیاهی دانشگاه مازندران

 -مریم شهبازی دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

-ملودی عبدالله زاده کارشناس ارشد مهندسی طراحی محیط زیست آب

-مسعود مولانا کنشگر مدنی عضو انجمن دوستداران دماوندکوه مازندران عضو حامیان تو سعه  پایداربابل

 -مهدی معتق  مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان

-محمدرضاطاهری مدیرعامل انجمن توسعه پایدارآمل یاران عضوانجمن دوستداران دماوندکوه

-عضوپویش مرال ها عضوهیات امنای انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین

-مهرداد ربیعی مدیرعامل سابق و عضو هیئت مدیره موسسه محیط زیستی هدایتگران محیط آویسا

 فعال محیط زیست و گردشگری پایدار

-معصومه حقانی مدیرعامل موسس:ه طنین برساد شمال شهرستان گلوگاه

 -معصومه اشتیاقی: کنشگرمحیط زیست،  پژوهشگر و جامعه شناس

-مهدی مسچی فعال محیط زیست وعضو هییت اجرایبه انجمن دوست داران دماوندکوه

-مهدی آرام نژاد ارشد مدیریت تحول

-معصومه سعیدی انجمن بام سبز دودانگه ساری

-مولود نیکبخت مدیرعامل تعاونی مرتع داران ومدیرسمن بخش دشت سر در بحث تفکیک زباله از مبدا

 -نصرت اله صفاییان استاد بوم شناسی عمومی و كاربردی دانشگاه مازندران

-وحید روستائی ارشد آلودگی محیط زیست

- هادی رضایی مدیرعامل انجمن همیاران دیارسبز نکا

- یوسف درویش مدیرعامل موسسه توسعه پایدار جامعه سالم کاسپین

- الهه موسوی خبرنگار حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha