مشکل عدم تمرکز می‌تواند به بحرانی در زندگی تبدیل شود؛ چراکه نداشتن تمرکز می‌تواند شمارا از پیشرفت در حرفه خود باز دارد و شمارا در زمینه‌های مهمی مانند امور مالی دچار اشتباه کند. مشکل عدم تمرکز از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا تمرکز نداشتن فقط یک مشکل کوچک است یا یک اختلال روانی است؟ مرکز مشاوره یاسان ، یکی از بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی کشور و ارائه دهند خدمات مشاوره آنلاین در ادامه علت‌های ناتوانی در تمرکز را توضیح می‌ده

چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟+ 8 علت عدم تمرکز

سلامت نیوز: مشکل عدم تمرکز می‌تواند به بحرانی در زندگی تبدیل شود؛ چراکه نداشتن تمرکز می‌تواند شمارا از پیشرفت در حرفه خود باز دارد و شمارا در زمینه‌های مهمی مانند امور مالی دچار اشتباه کند. مشکل عدم تمرکز از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا تمرکز نداشتن فقط یک مشکل کوچک است یا یک اختلال روانی است؟ مرکز مشاوره یاسان ، یکی از بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی کشور و ارائه دهند خدمات مشاوره آنلاین در ادامه علت‌های ناتوانی در تمرکز را توضیح می‌دهد:

4 اختلال روانی که باعث بیماری عدم تمرکز

1. اختلال کم توجهی، بیش فعالی بزرگسالان :( ADHD ) بسیاری از افراد مبتلا به اختلال کم توجهی، بیش فعالی از کودکی، بدون اینکه این بیماری درآن‌ها تشخیص داده شود بدان مبتلا بوده‌اند؛احتمالاً آنقدر باهوش بوده‌اند که معلمان زحمتی برای ارجاع آن‌ها به روانشناس نکشیده‌اند،یا والدینشان سعی داشتند رفتارهای اشتباه و نواقص آن‌هارا بپوشانند.

ADHD در بزرگسالی می تواند به شکل متفاوتی ظاهر شود.در حالی که این بیماری در کودکان اغلب با بیش‌‌فعالی و رویاپردازی شدید همراه است، ADHD در بزرگسالان بیشتر به صورت عدم توانایی در تمرکز ظاهر می‌شود، در این حالت فرد در به پایان رساندن کارها ناتوان است. البته موجب«تمرکز بیش از حد»هم می‌شود؛ به‌طوری‌که فرد بیش از حد روی چیزهای اشتباه تمرکز می‌کند.مثلاً به‌جای پرداختن به کارهای مهم و فوری، ساعت‌ها صرف مرتب کردن خانه می‌کند.

قطعاً افرادی عادی قادر به تشخیصADHD بزرگسالان نیستند.برای تشخیص این اختلال باید توسط یک روانشناس متخصص بررسی شوید. می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید.

2. افسردگی و اضطراب: یکی از علائم افسردگی،"تفکر مبهم و گنگ" است؛یعنی ما نمی‌توانیم درست فکر کنیم. ممکن است حس کنید که عملکرد مغزتان کند شده و تمرکز کردن بسیار دشوار است.

از سوی دیگر، اضطراب باعث می‌شود شما بارها و بارها همان افکار، نگرانی‌ها و سناریوهای استرس‌زا را تکرار کنید. در چنین فضایی بسیار نمی‌توان بر روی وظایف تمرکز کرد. تقریباً نیمی از افرادی که افسردگی دارند،اختلال اضطرابی نیز دارند.

اگر می‌خواهید بدانید افسرده‌اید یا مضطرب؟ بهتر است از یک روانشناس مجرب و مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید.

3. شوک عاطفی و اختلال اضطراب پس از سانحه: شوک عاطفی، همچنین به عنوان "واکنش استرس حاد" و "شوک روانی" شناخته می‌شود، به دلیل تغییر شدید در زندگی یا موقعیتی که بسیار ناراحت کننده است اتفاق می‌افتد. مغز نمی‌تواند تمام اتفاقات را پردازش کند و شما را در حالت "جنگ یا گریز" دائمی می‌گذارد.

یکی از علائم اصلی شوک عاطفی این است که نمی‌توانید درست فکر کنید، احساس می‌کنید ذهن‌تان همه جا هست و نمی‌توانید تمرکز کنید.

اگر احساس می‌کنید همیشه نشانه‌های شوک عاطفی را داشته‌اید، یک درمانگر آسیب‌های روحی می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیادر پشت آن، تجربه‌ای آسیب‌زا در دوران کودکی‌تان وجود دارد یاخیر. می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید.

اگر رویدادی را که باعث شوک شما شده‌است، می‌دانید و علائمی برای چندین ماه یا بیشتر دارید، ممکن است به اختلال اضطراب پس‌از سانحه مبتلا شده باشید.

4. اعتیاد: اعتیاد می‌تواند باعث عدم تمرکز شود و این شامل هر نوع اعتیادی می‌شود، مانند:اعتیاد به خرید، اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به رسانه های اجتماعی یا اعتیاد به عشق.

اعتیاد باعث می‌شود ذهن بیش از حد روی یک چیز متمرکز شود و دیگر نمی‌توانید روی مسائل دیگر تمرکز کنید. ذهنتان پراکنده است،نمی‌توانید درست فکر کنید در نتیجه دائماً دچار اشتباه می‌شوید. برای ترک اعتیاد می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید.

4 علت مهم ناتوانی در تمرکز

گاهی اوقات عدم تمرکز فقط بخاطر یک مشکل روانی نیست. گاهی اوقات فقط به دلیل مسائل ساده‌ زندگی است که شاید شامل موارد زیر باشد:

1. بی‌علاقگی و بی‌حوصلگی: وقتی جایگاه یا موقعیت خود را دوست ندارید، مانند مطالعه‌ درسی که از آن متنفرید، یا کار کردن در شغلی که نمی‌توانید تحمل کنید، طبعاً تمرکز هم نخواهید داشت؛ در واقع بی‌حوصلگی می‌تواند باعث شود که خیال‌پردازی کنید و به دنبال افکار یا فعالیت‌های منحرف کننده باشید.

سعی کنید چیزهایی را که دوست ندارید و اقداماتی که می توانید برای بهبود آن انجام دهید را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید از مربی زندگی یا شغلی (کوچ) کمک بگیرید. برای داشتن کوچ می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان استفاده کنید.

خواندن مقاله 10 مهارت‌ ارتباطی مهم برای موفقیت در شغل را توصیه می‌کنیم.

2. کم‌توجهی به خودتان: سبک زندگی ناسالم باعث حواس‌پرتی شما می‌شود. یک رژیم غذایی نامناسب مانند پرخوری می‌تواند منجر به تفکر "مه‌مغزی" شود. مه‌مغزی احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که تفکر واضح را دشوار می‌کند. در این حالت ممکن است مانند گذشته قادر به انجام کارهای ذهنی نباشید یا در تصمیم‌گیری دچار مشکل‌شوید. برای تشخیص مه‌مغزی می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید

3. بی‌خوابی: مغز برای عملکرد خوب به خواب نیاز دارد. خوب خوابیدن را یاد بگیرید و هر تغییر ساده‌ای که می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید را انجام دهید. اگر برای مدت طولانی خوب نخوابیده‌اید و مشکوک به اختلال خواب هستید،

4. سبک زندگی پر استرس : استرس در ابتدا می‌تواند آدرنالین بالایی ایجاد کند که به شما دید روشنی می‌دهد، اما در نهایت آنقدر ما را خسته می‌کند که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم، چه برسد به تمرکز و خوب فکر کردن. بهتر است با یک مشاوره صبحت کنید. می‌توانید از مشاوره آنلاین یاسان کمک بگیرید.

برای درمان حواس پرتی و عدم تمرکز چه کار کنم؟

اگر احساس می‌کنید یکی از اختلالات روانی بالا را دارید، یا فقط احساس می‌کنید برای انتخاب بهتر سبک زندگی به کمک نیاز دارید، بهتر است به دنبال حمایت باشید. برای صحبت با یک مشاور یا درمانگر، لازم نیست در بدترین حال ممکن باشید. در واقع هرچه زودتر به‌دنبال کمک باشید، شانس بیشتری برای بهبود دارید.

مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

خدمات مرکز مشاوره یاسان به‌صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود. برای دریافت نوبت از بهترین روانشناس به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha