دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 320766

اهمیت شرایط نگهداری مواد غذایی از یک سو و افزایش قیمت محصولات خانگی مانند یخچال از سوی دیگر، ضرورت مواظبت از این وسیله را بیش از پیش کرده است.

تمیز نگه داشتن نگهبان غذاها

سلامت نیوز: اهمیت شرایط نگهداری مواد غذایی از یک سو و افزایش قیمت محصولات خانگی مانند یخچال از سوی دیگر، ضرورت مواظبت از این وسیله را بیش از پیش کرده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، هیچ تردیدی نیست که یخچال یکی از مهم ترین لوازم خانگی هر خانه ای ا‌ست. این وسیله که نگهبان غذای ماست نه تنها باید خوب کار کند تا غذا را در شرایط ایده آل نگهداری کند، بلکه باید سالم باشد تا از آلوده شدن آن‌چه در آن نگهداری می‌کنیم به باکتری‌ها هم جلوگیری کند. با فکر کردن به این موارد، ما فهرستی از نکات و ترفندهایی را تهیه کرده‌ایم که نه تنها عمر این دستگاه مهم را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا آن را کاملاً مرتب و پاکیزه نگه دارید.

  سرمایش، شرط اولیه هر یخچال
در تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا، فارغ از تغییرات فصلی، دمای توصیه شده یخچال را زیر 5/4 درجه سانتی گراد می‌داند، زیرا در دمای بالای آن شرایط برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود و برای فریز هم پیشنهاد دمای 17- درجه سانتی گراد را می‌دهد. با این حال، دمای ایده‌آل یخچال در واقع پایین‌تر است، چیزی بین 1.7 تا 3.3 درجه سانتی‌گراد دمای ایده آلی است.

این محدوده دما تا جایی است که به انجماد نزدیک شود، بدون این‌که موادغذایی منجمد شود. بسیاری از برندها دمای ایده آلی را که یخچال باید در آن نگهداری شود در کتابچه راهنمای خود پیشنهاد می‌کنند. با این حال، اگر آن‌ها را نخوانده یا گم کرده‌اید، بهتر است آن را بین 3 تا 5 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. امروزه یخچال های جدید، دارای فناوری هایی هستند که به هر یک از کشوهای آن اجازه می‌دهد دمای مناسبی را برای آن چه در آن جا ذخیره می‌شود داشته باشند.


  جای گیری و تراز مناسب
یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل برای بهبود عملکرد صحیح یخچال، محل قرارگیری و تراز مناسب دستگاه است. این‌ کار به این صورت است که باید یخچال را دور از مناطق گرم و منابع حرارتی مانند اجاق‌ها، رادیاتورها و حتی نور مستقیم خورشید قرار داد ، زیرا وقتی یخچال تحت تاثیر گرمای ثابت قرار می گیرد، برای حفظ دمای داخلی مناسب باید بیشتر کار کند .در مرحله‌ دوم یخچال را باید با فاصله 15سانتی متر از دیوار قرار دارد. این‌کار به کندانسور اجازه می‌دهد تا به درستی کار کند. همچنین اطمینان از تراز بودن یخچال باعث می‌شود، در آن به درستی باز و بسته شود.


  شست‌و‌شو و تمیزکاری
ابتدا بگذارید اجزای شیشه ای، قبل از تماس با آب داغ به دمای محیط برسند، سپس به همراه قفسه‌های جدا شده، آن ها را با آب داغ و صابون بشویید. برای پاک کردن مواد غذایی چسبیده شده در یخچال، آن‌ها را با یک پارچه گرم و مرطوب برای چند دقیقه بپوشانید تا نرم شود سپس با یک اسکاچ نرم آن را پاک کنید. اما برای کشوها و قفسه‌ها که نمی‌توانید آن‌ها را جدا کنید بهتر است جوش شیرین و مقداری آب را با نسبت 1 به 7 مخلوط و با استفاده از مسواک و خلال دندان (برای تمیزی قسمت هایی مانند لولا) آن‌ها را پاک کنید و در انتها هم، همه چیز را با یک حوله خشک کنید. در نظر داشته باشید که تمیزکاری را از بالا به پایین شروع کنید تا از فرود چکه‌های آب روی سطوحی که از قبل تمیز شده اند جلوگیری شود و همچنین مراقب پاک کننده های تجاری هم باشید زیرا ممکن است بوی آن‌ها بعد از شست‌وشو بماند و به غذا منتقل شود.


  چگونه بوی یخچال را از بین ببریم
یخچال می‌تواند محیطی ایده آل برای انواع بوهای نامساعد باشد مگر این‌که با اقدامات لازم مانع آن شوید. برای این‌کار نیاز به بو برهای تجاری گران قیمت نیست، کافی است هنگامی که تمام سطوح را شسته و خشک کرده اید، یخچال خود را با یک ظرف سر باز جوش شیرین و گذاشتن آن در قفسه پایینی، خوش بو کنید. جوش شیرین هر بویی را  که غذا تولید می‌کند جذب می‌کند.

جدا از این‌ کار شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن اقلام مشابه یا با استفاده از سطل‌ها و ظروف دربسته برای نگهداری مواد مصرفی بو را به حداقل برسانید. یخچال ها با محیط سرد و گاه مرطوب خود، مستعد رشد کپک هم هستند، برای از بین بردن کپک داخل یخچال، به جای استفاده از سفید کننده‌ها بهتر است یک  قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط    و با آن سطوح کپک زده  را پاک کنید.در پایان یادتان باشد حنما سطوح را خشک کنید.


   نحوه تمیز کردن واشر یخچال
به واشر لاستیکی اطراف در یخچال توجه ویژه ای داشته باشید. این واشر ضامن بسته ماندن در یخچال تان است. آن را همواره تمیز نگه دارید و اگر کپک زد، از آب گرم و صابون  و برای تمیز کردن از یک پاک کننده مبتنی بر سفید کننده استفاده کنید سپس آن را کاملا خشک و در پایان با مقداری وازلین چرب کنید تا لاستیک آن خشک نشود.


   از تمیز کردن بیرون یخچال، غافل نشوید
این کار ساده است، می‌توانید به سادگی با یک پارچه تمیز و اسپری پاک کننده این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که گاهی قسمت بالای یخچال را هم  تمیز کنید، زیرا گرد و غبار به مرور زمان می‌تواند در این منطقه جمع شود.


   نحوه تمیز کردن آب سردکن یخچال
برای لذت بردن از آب تازه و فیلتر شده از یخچال خود، هر از چند گاهی آب سردکن را هم به خوبی تمیز کنید. توصیه می‌شود قبل از تمیز کردن و تعویض فیلترها حتما دفترچه راهنمای یخچال  را مطالعه کنید زیرا تعویض فیلتر به حفظ وضعیت خوب دستگاه پخش و یخ ساز کمک می‌کند اما سینی پخش کننده آب، مستعد لکه‌های آب است. برای تمیز کردن آن، می‌توانید از مقداری پاک کننده یا سرکه استفاده و آن را خشک کنید. اگر سینی قابل جابه جایی است، آن را بیرون  بیاورید و با یک مسواک نرم گوشه، شکاف و دریچه آن را تمیز کنید.


   اقدامات پیشگیرانه برای تمیز نگه داشتن یخچال
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پس وقتی می‌توان با چند گام ساده یخچال را برای مدت طولانی‌تری تازه و خوش بو نگه داشت چرا دریغ کنیم؟ ساده است، کافی است به سرعت هر چیزی را  که تاریخ مصرف آن  گذشته است خارج کنید. از جوش شیرین و آب برای پاک کردن شیشه ها، بطری ها یا قوطی ها استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha