نگرانی از ابتلا به کرونا طبیعی است، اما این نگرانی نباید بیش از حد و وسواس‌گونه باشد؛ باید توجه داشته باشیم که کرونا تمام شدنی نیست و باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم.

چند توصیه برای کنترل استرس در مبتلایان به کرونا

سلامت نیوز:نگرانی از ابتلا به کرونا طبیعی است، اما این نگرانی نباید بیش از حد و وسواس‌گونه باشد؛ باید توجه داشته باشیم که کرونا تمام شدنی نیست و باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر منصور شیری، مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای روان شناسی سلامت با بیان این مطلب  چند توصیه‌ ساده، اما مهم برای کنترل استرس در مبتلایان به کرونا مطرح کرد.


مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: اطرافیان بیمار باید به طور جدی از سرزنش بیمار پرهیز کنند، چون بیمار خودش به اندازه کافی تحت فشار است و نباید با سرزنش کردن، او را ناراحت کرد.


وی با تأکید بر اینکه فرد بیمار باید از اخبار به ویژه اخبار منفی، دور باشد، افزود: همچنین اطرافیان نباید توجه و ترحم بیش از اندازه به بیمار کنند. حفظ ارتباط تلفنی و آنلاین با بیمار نیز کمک زیادی به او می کند. همچنین گفت و گو  درباره  تجربه بهبود یافتگان کرونا به ویژه کسانی که دچار بیمار شدید شده و به زندگی عادی برگشته اند به حفظ روحیه کمک بیمار می کند.


شیری اضافه کرد: باید برای شنیدن حرف های بیمار گوش فعال داشته باشیم، در عین حال که علائم بیمار نباید زیاد چک شود چون باعث افزایش استرس بیمار می‌شود.


این دکترای روانشناسی سلامت با بیان اینکه نگرانی از ابتلا به کرونا طبیعی است، توضیح داد: این نگرانی نباید بیش از حد و وسواس گونه باشد. باید توجه داشته باشیم که کرونا تمام شدنی نیست و باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم.


وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در کنترل همه گیری کرونا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: حتی بعد از تزریق دو دوز واکسن کرونا باید فاصله از افراد دیگر را حفظ کنیم و ماسک بزنیم. تهویه محیط هایی که در آن قرار می گیریم را جدی بگیریم و پنجره ها و درها را به ویژه در فضاهای کوچک مثل خودرو و آسانسور باز نگه داریم تا هوا جابجا شود. همچنین بهداشت فردی را با شست و شو و ضدعفونی کردن منظم و صحیح دست ها، نزدن دست ها به صورت و بهداشت تنفسی(هنگام عطسه و سرفه کردن) و نیز ضد عفونی کردن سطوح آلوده اهمیت زیادی دارد.


شیری با بیان اینکه تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست، گفت: اینطور نیست که وقتی کسی واکسن تزریق می‌کند دیگر به بیماری مبتلا نشود، در واقع احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، اما احتمال ابتلای شدید که منجر به بستری و یا فوت فرد بیمار شود، در افراد واکسینه شده به مراتب پایین می‌آید.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha