سلامت نیوز: شهزاد محمدیان ، متخصص تغذیه ورزشی از انجمن طب ورزشی استرالیا در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره نوشیدنی های انرژی زا گفت:« به طور کلی مصرف نوشیدنی های انرژی زا را حتی در ورزشکاران توصیه نمی کنیم. مصرف این نوشیدنی ها به اشتباه در میان مردم رایج شده است. این نوع نوشیدنی ها حاوی قندها و کربوهیدرات های بسیار زیادی هستند و کافئین بالا و اسید آمینه تائورین و مواد محرک دارند، حتی برخی از این نوشیدنی ها حاوی گوارانا(یک گیاه محرک) هستند که اگر ورزشکاران این نوع نوشیدنی را به مقدار زیادی مصرف کنند باعث مثبت شدن تست دوپینگ آنها می شود.»

به این دلایل مصرف نوشیدنی های انرژی زا را کنار بگذارید

وی گفت:« نوشیدنی های انرژی زا با بسته بندی های جذابی دارند و تبلیغات زیادی برای انرژی زا بودن آنها می شود در صورتی که واقعا چنین نیست. این نوشیدنی ها به دلیل کالری بسیار بالایی که دارند فرد در ابتدای مصرف این نوشیدنی ها احساس نشاط خاصی می کند. »

به گزارش سلامت نیوز وی در ادامه خاطرنشان کرد:« قند و کافئین بالا در این نوشیدنی ها باعث می شود فرد احساس نشاط کند و متاسفانه چون حاوی قند بیش از حد مجاز هستند در یک ربع ، بیست دقیقه اول احساس نشاط می کنید و هورمون انسولین را تحریک می کند و انسولین هم وقتی قند بیش از حد عادی در خونتان بالا رفته به صورت ناگهانی قند خون را کاهش می دهد. چون بدن هوشمند است و هدف سازی می کند وقتی قند در بدن به صورت ناگهانی بالا می رود خودش اصلاحش می کند ولی بدن ما تاوان آن را می دهد یعنی انسولین قندها را در بدن تبدیل به چربی می کند که اولا باعث اضافه وزن در افراد می شود دوم اینکه باعث می شود فرد دوباره احساس نیاز به مصرف این نوع نوشیدنی ها کند.»


وی افزود:« فرد بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا یا به سراغ مصرف دوباره این نوشیدنی می رود یا به سراغ مصرف مواد پرکالری می رود. این احساس ولع و گرسنگی در مغز فرد به دلیل این است که قند خونش بعد از گذشت مدتی از مصرف نوشیدنی انرژی زا پایین آمده است لذا بدن دوست دارد به صورت دائم کالری مصرف کند و خود را متعادل نگه دارد.»


وی هشدار داد:« مصرف نوشیدنی های انرژی زا به دلیل کافئین بالایی که دارند در کودکان به هیچ وجه مجاز نیست حتی مصرف آن در سنین بالا هم ممنوع است. ما مواردی را مشاهده کردیم که فرد سن بالایی داشته و به نوشیدنی های انرژی زا وابستگی پیدا کرده است. مصرف نوشیدنی های انرژی زا هم اعتیاد آور است و هم باعث بالا رفتن ضربان قلب و به هم ریختگی ضربان قلب می شود و حتی ممکن است فرد دچار لرزش دست شود. مصرف این نوع نوشیدنی ها باعث به هم ریختن خواب در کودکان می شود لذا اصلا توصیه به مصرف این نوشیدنی ها در کودکان و حتی افراد سالمند  و ورزشکار نمی شود.»


وی گفت:« در مقابل نوشابه های انرژی زا ما یکسری نوشابه های sport drink داریم که مخصوص مصرف ورزشکاران است که قند کمتری دارند یعنی بین 6 تا 8 درصد حاوی قند هستند و ما مصرف این نوع نوشیدنی ها را در افراد ورزشکار مجاز می دانیم. افرادی که ورزش می کنند و نیاز به انرژی بالایی دارند می توانند از این نوع نوشیدنی ها استفاده کنند. نوشیدنی های انرژی زا بین 15 تا 20 درصد حاوی قند هستند و به دلیل قند بسیار بالا باعث تحریک انسولین در بدن می شوند ولی نوشیدنی های sport drink بین 6 تا 8 درصد قند دارند که هم قند خون را حفظ می کنند هم انرژی زا هستند و هم فرد بعد از مصرف این نوع نوشیدنی ها دچار نوسان انسولین نمی شوند هم اینکه فاقد کافئین هستند در عین حال ممکن است نوشیدنی های sport drink حاوی مولتی ویتامین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن باشند.»


محمدیان گفت:« انجمن طب ورزشی استرالیا sport drink ها را جزو طبقه گروه A طبقه بندی می کند و ورزشکاران می توانند از این نوع نوشیدنی ها استفاده کنند ولی نوشیدنی های انرژی زا منع مصرف دارند و حتی در برخی کشورها مثل کشور عربستان تبلیغات نوشیدنی های انرژی زا به خاطر آثار منفی آنها بر بدن ممنوع شده است.»


وی گفت:«به طور کلی نوشیدنی های ورزشی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند یکی نوشابه های انرژی زا هستند که اصلا توصیه به مصرف آنها نمی کنیم. دسته دیگر sport drink ها هستند که بین 6 تا 8 درصد حاوی قند هستند ، از دیگر نوشیدنی های ورزشی Water drink ها هستند که بین 3 تا 4 درصد قند دارند و برای افرادی که نمی خواهند کالری بالایی دریافت کنند یا سبک ورزشی محدودی دارند یا فقط می خواهند یک نوشیدنی مصرف کنند مناسب است ، دسته آخر nutrient drink ها هستند که حاوی ریزمغذی ها هستند و کالری بسیار کمی دارند و برای جبران مایعات بدن استفاده می شوند.»


وی در پایان گفت:« البته در ایران بیشتر sport drink ها و نوشابه های انرژی زا را داریم. برخی از sport drink ها به صورت پودر هستند که می توان آن را با آب رقیق کرد و آن را به Water drink تبدیل کرد و مناسب برای افرادی است که اضافه وزن دارند و کالری کمتری به بدنشان می رسد و در عین حال در هنگام ورزش انرژی هم دارند. چون سوخت اول مغز قند است و تا یک حدی لازم است که این قند به بدن برسد ولی بیشتر از حد که باشد اثر معکوس بر روی بدن می گذارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha