پاییز به معنی روزهای کوتاه‌تر، زرد شدن برگ درختان و رو به سردی رفتن هوا و همچنین تغییراتی در بدن انسان و سبک زندگی اوست. مطمئنا بدن ما یک سری از تاثیرات طبیعی از پاییز را تجربه می‌کند که از نظر علمی نیز در این زمان از سال توجیه دارند. البته نیازی به توضیح نیست که این تغییرات و تاثیرات در افراد متفاوت‌اند.

اتفاقاتی که ممکن است در پاییز برای بدنتان بیفتد

سلامت نیوز: پاییز به معنی روزهای کوتاه‌تر، زرد شدن برگ درختان و رو به سردی رفتن هوا و همچنین تغییراتی در بدن انسان و سبک زندگی اوست. مطمئنا بدن ما یک سری از تاثیرات طبیعی از پاییز را تجربه می‌کند که از نظر علمی نیز در این زمان از سال توجیه دارند. البته نیازی به توضیح نیست که این تغییرات و تاثیرات در افراد متفاوت‌اند.

پوستتان خشک می‌شود
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، یکی از بیشترین اثرات پاییز بر بدن، خشکی پوست است و متخصصین پوست ثابت کرده‌اند که تغییرات دمای مربوط به هر فصل مانند شوکی برای پوست است که تعادل شیمیایی معمول آن را به هم زده و سبب خشکی پوست می‌شود و پاییز هم استثنا نیست. با نوشیدن آب بیشتر و مصرف غذاهایی که آب فراوان دارند پوست خود را هیدراته نگه دارید و استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

موهایتان ضعیف شده و ریزش پیدا می‌کنند
ریزش مو نیز در پاییز شایع است. هر چند عده‌ای نگران می‌شوند و فکر می‌کنند ممکن است کاملا بی‌مو شوند اما واقعا جای نگرانی نیست و ریزش مو در پاییز طبیعی است. علت ریزش مو در پاییز این است که بدن در فصل تابستان موها را به خوبی حفظ می‌کند تا پوست سر از تابش نور خورشید و اشعه‌های مضر آن در امان باشد اما وقتی تابستان تمام می‌شود این محافظت اضافی دیگر لازم نیست و موها شروع به ریزش می‌کنند.
برای اینکه سلامت موهایتان را طی پاییز حفظ کنید باید آن‌ها را هیدراته نگه دارید، آن‌ها را با آب داغ نشویید و پوست سر را مرتبا ماساژ دهید.

بیشتر از حد معمول می‌خوابید
طی پاییز ممکن است متوجه شوید تمایل دارید بیشتر از قبل بخوابید و این علت دارد. در واقع کاهش میزان نور خورشید در روزهای پاییزی بر سیکل خواب و بیداری بدن اثر می‌گذارد. کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن یعنی احساس خستگی بیشتر. در این مورد کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید، اما سعی کنید تا جایی که می‌توانید از نور خورشید بهره ببرید و هر چقدر می‌توانید استراحت کنید، مطمئنا آسیبی به شما نخواهد رسید!

غذاهای پُرکالری بیشتر می‌خورید
پاییز به معنی پایان تابستان و گرما و نزدیک شدن زمستان است، بنابراین مغز ما به بدن پیام می‌دهد که مقاومتش را نسبت به انسولین بیشتر کند. بدن تولید چربی را افزایش می‌دهد و ما شروع می‌کنیم به ذخیره‌ی چربی تا بتوانیم برای زمستان و سرما آماده شویم و حیات خود را حفظ کنیم. به همین علت وقتی هوا کم کم رو به سردی می‌رود ما هم میل داریم غذاهای چرب و کربوهیدرات‌دار بیشتر مصرف کنیم.
بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که تا جایی که می‌توانید فعالیت بدنی داشته باشید و مرتبا چیزهایی را که می‌خورید بررسی کنید تا مشکلی برای سلامتی‌تان پیش نیاید.

اگر اضطراب و افسردگی داشته باشید علائمتان بدتر می‌شوند
تغییر فصل از تابستان به پاییز می‌تواند بر خلق و خو و روح و روان نیز اثر بگذارد که به آن افسردگی فصلی یا اختلال خلقی فصلی نیز می‌گویند (SAD). طی پاییز، اضطراب ممکن است بیشتر شود زیرا آغاز مدرسه و دانشگاه و به پایان رسیدن تعطیلات نیز هست و شاید به این فکر کنید که طی تابستان نتوانستید همه‌ی کارهایی را که دلتان می‌خواست انجام دهید.
اگر در پاییز احساس افسردگی و اضطراب می‌کنید سعی کنید فعالیت‌های بیرونتان را بیشتر کنید و از نور خورشید بیشتر استفاده نمایید. ویتامین D نقش بزرگی در تنظیم خلق و خو و مبارزه با افسردگی دارد.

آفتاب پاییز می‌تواند به چشم‌هایتان آسیب بزند
اگر طی پاییز در برابر آفتاب از چشم‌هایتان محافظت نکنید ممکن است آسیب جدی ببینند و این را تحقیقات نشان داده است. آفتاب پاییزی در آسمان پایین‌تر است و نور خورشید پایین‌تر می‌آید و مسیر مستقیم‌تری به سمت چشم دارد، بنابراین اشعه ماورابنفش به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند آسیب‌های جدی به چشم وارد کند مانند فتوکراتیت یا آفتاب سوختگی چشم. پس با استفاده از عینک آفتابی مناسب پیش از بیرون رفتن از چشم‌های خود محافظت کنید.

بدنتان مستعد سرماخوردگی می‌شود
پاییز، تغییر فصل بین تابستان و زمستان است، بنابراین شرایط دما و آب و هوایی تغییر چشمگیری دارد. این تغییر محیط مساعدی برای ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد می‌نماید و به همین دلیل افراد طی پاییز بیشتر مریض می‌شوند. برای پیشگیری از این بیماری‌های ویروسی باید بهداشت فردی را کاملا رعایت کرده و در اجتماعات تمام پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید. ضمنا سیستم ایمنی خود را با تغذیه مناسب، کاهش استرس و خواب و استراحت کافی تقویت کنید.

مفاصلتان دردناک می‌شوند
افرادی که آرتریت یا گردن درد دارند یا به نوعی از مشکلات عضلانی استخوانی رنج می‌برند معمولا با تغییرات هوا علائم‌شان بیشتر بروز می‌کنند.
تئوری‌هایی که در این باره وجود دارند می‌گویند تغییرات فشار، بزرگ‌ترین عامل این درد در مفاصل است. اگر فشار کاهش پیدا کند، مفاصل و عضلات آزاد می‌شوند. در برخی از افراد که در حال حاضر التهاب در مفاصل خود دارند این تغییر فشار ایجاد درد می‌کند.

چشم‌هایتان خشک می‌شود
شاید فکر کنید فصل آلرژی فقط بهار است اما پاییز هم برای بعضی‌ها فصل آلرژیست. خشک شدن هوا هم می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند.

ضربان قلبتان بالا می‌رود
شاید احساس کرده باشید که در پاییز تپش قلبتان بیشتر می‌شود. این در واقع یک تغییر فیزیکی است که در محیط سرد روی می‌دهد. وقتی دمای هوا پایین می‌آید سردتان می‌شود و می‌لرزید. لرزیدن حاصل انقباض و انبساط فوری عضلاتتان است و شیوه‌ای هوشمندانه از بدن برای گرم کردن شما که البته ضربان قلبتان را بالا می‌برد. شاید فقط پوشیدن لباس گرم کمک زیادی کند. از قلبتان به خوبی مراقبت کنید و اگر نگران این مورد هستید برای بررسی بیشتر به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha