شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 321012

روان شناس خانواده گفت:یکی از ویژگی های خانواده موفق این است که رفتارهای تکانه ای و تکانشی نداشته و رفتار سالمی داشته باشد.

چطور بفهیم «خانواده» خوبی داریم؟

سلامت نیوز:روان شناس خانواده گفت:یکی از ویژگی های خانواده موفق این است که رفتارهای تکانه ای و تکانشی نداشته و رفتار سالمی داشته باشد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیما فردوسی، روانشناس خانواده در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: تعابیر مختلفی از خانوده موفق ارائه شده و به جای آنها خانواده موفق و متعادل هم استفاده می شود.


وی ادامه داد: از آن جایی که به رفتارهای خانواده توجه می کنیم و بر اساس رفتارها اظهار نظر می کنیم که مطلوب یا نامطلوب است باید ابتدا به شخصیت اعضای خانواده توجه کنیم و زن و شوهر در خانواده باید از شخصیت های سالم برخوردار باشند. ریشه مشکلات زناشویی از رفتارها است و رفتارها ریشه در شخصیت ناسالم است؛ مثلا فردی که دچار خشونت است از شخصیت او نشات گرفته است.


فردوسی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای خانواده های متعادل این است که شخصیت و رفتار سالم دارند و رفتارهای تکانه ای و تکانشی ندارند؛ این واژه را برای رفتارهای بدون فکر به کار می برند. عمده این رفتارها محتوای منفی دارند و مثبت نیست و نمی توانند مدیریت هیجانات خود را داشته باشند.


این روانشناس افزود: در خانواده های متعادل افراد یاد می گیرند هیجانات خود را مدیریت و تنظیم کنند. در خانواده متعادل کسی قهر نمی کند و هر کس نقش خود را به درستی ایفا می کند.

این روانشناس خانواده افزود: خانواده مورب یعنی خانواده ای که خط مشی های موازی و یکسان ندارند و وحدت رویه بین زن و مرد وجود ندارد. خانواده طبیعی و متعادل نباید مولفه های منفی مشخصی را داشته باشند. خانواده متعادل دارای قانون، محبت و احترام هستند.
وی ابراز داشت:موفقیت به معنای این نیست که فرزندان درسخوان باشند فقط درس خواندن نشان دهنده موفقیت نیست بلکه این شخصیت افراد است که مهم است.


فردوسی بیان کرد: یک خانواده طبیعی متعادل اوقات فراغتش را طوری انتخاب می کند که سبک استبدادی نباشد تا به همه افراد خوش بگذرد و با مشورت و گفت و گو به یک نتیجه می رسند. این امر مهارت می خواهد و جزو مهارت های زندگی است که برقراری ارتباط موثر می تواند منجر به این انتخاب شود که از نظرات همه افراد و اعضای خانواده استفاده شود و نهایتا یک اوقات فراغت خوب برای خود و فرزندان انتخاب کنند.


وی اظهار داشت: وقتی خانواده تشکیل می شود باید موقعیت و بستری را فراهم کنند که هر دو طرف رشد کنند و هدف اصلی آن ها رشد باشد. بعد هم فرزندان آن ها بتوانند رشد کنند. اگر زن و شوهر سالم باشند به زندگی و پیشرفت و رشد در بستر آن عشق می ورزند و سعی می کنند کاری کنند که بچه های آن ها هم رشد کنند.


فردوسی یادآور شد:پدر و مادر افسرده نمی توانند جو محیطی خوبی را فراهم کنند. سلامت روان و بهداشت روان بسیار در خانواده و نسلی که پرورش می دهند موثر است.


این روانشناس خانواده گفت: شالوده خانواده طبیعی و موفق مهم است و اگر این موضوع باشد اگر مشکلی هم برای اعضای خانواده رخ دهد با حمایت دیگر اعضا، آن مشکل حل می شود.


فردوسی تصریح کرد: اولین چیزی که خانواده را از وضعیت متعادل خارج می کند این است که افراد از وضعیت سلامت روانی خارج شوند. نباید این نکته را نادیده بگیریم که گاهی توصیه هایی که می کنیم برای رفتار کردن شخص با فرزند و همسرش در شرایطی صورت می گیرد که شخص حال روحی خودش خوب نیست و کسی که حالش خوب نباشد نمی تواند با دیگران درست رفتار کند. بنا براین توجه به سلامت روانی توجه بسیاری شود. 


وی افزود: خوشبختانه این روزها افراد اطلاعاتشان بسیار زیاد شده و تشخیص اولیه برای سلامت روحی را خودشان انجام می دهند؛ متوجه می شوند که شرایطشان طبیعی نیست و باید به مشاور یا روانشناس مراجعه کنند و وقتی حال خودشان خوب شد می توانند توصیه های دیگران برای ارتباطات موثر را در زندگی خودشان به درستی به کار بگیرند و فضای مناسبی را در خانواده فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha