بیماری سرخک در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان روند صعودی به‌خود گرفته و مسئولان در وزارت بهداشت ایران هم از افزایش این بیماری در کودکان خبر می‌دهند.

یک‌ میلیون کودک علیه سرخک واکسینه شدند | ایران در منطقه خطر شیوع

سلامت نیوز: بیماری سرخک در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان روند صعودی به‌خود گرفته و مسئولان در وزارت بهداشت ایران هم از افزایش این بیماری در کودکان خبر می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بیماری سرخک در کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و پاکستان روند صعودی به‌خود گرفته و مسئولان در وزارت بهداشت ایران هم از افزایش این بیماری در کودکان خبر می‌دهند. همه اینها در حالی است که ایران در سال ۹۸ جزو ۳ کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه در زمینه کنترل بیماری شناخته شد و توانست از سازمان بهداشت جهانی، تأییدیه حذف ویروس سرخک و سرخجه را دریافت کند. با این همه، هفته گذشته محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از شناسایی حدود ۸۵ مورد سرخک در کشور خبر داد و گفت: «به‌علت ضعف زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کشورهای همسایه این بیماری‌ها در حال اوج گرفتن است و بر این اساس در استان‌های در معرض خطر یعنی خراسان‌جنوبی، سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، تزریق واکسن دوز اضافه برای ایجاد ایمنی بیشتر در کودکان از اوایل آبان آغاز شده است.»

اما با وجود پوشش واکسیناسیون در این استان‌ها خوزستانی‌ها هم از شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری سرخک در یک کودک دزفولی خبر دادند. البته محمدعلی شفیعی‌نیا، رئیس مرکز بهداشت دزفول از اقدامات فوری برای بیماریابی در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: «طبق دستورالعمل طغیان بیماری سرخک باید تا شعاع هزارمتری ساکنان منطقه از نظر وجود علائم بیماری سرخک بررسی و درصورت وجود بیماری، اقدامات لازم طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شود.» اما علی قمیشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتلا به سرخک در این کودک را مسئله مهم و عجیبی نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: «یکی از دلایل شناسایی مواردی از بیماری سرخک شیوع کروناست چراکه خانواده‌ها از مراجعه به مراکز بهداشتی و واکسیناسیون کودکانشان علیه این بیماری خودداری می‌کنند آن هم درحالی‌که سرخک با واکسیناسیون قابل مدیریت است. از سوی دیگر تردد از مرزها و از کشورهایی که با این بیماری درگیر هستند هم منجر به شیوع این بیماری خواهد شد. با توجه به آغاز ماه‌های سرد سال هم احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.»

به‌گفته این مسئول، آبله‌مرغان و سرخک جزو بیماری‌هایی هستند که در گذشته بسیار شایع بوده اما مراقبت‌های بهداشتی مناسب در کشور باعث کاهش ابتلا و حتی صفرشدن آنها شده و اکنون گزارش مواردی از این دست باعث تعجب می‌شود: «بیماری‌های ویروسی هیچ‌وقت حذف نمی‌شوند و با توجه به در دسترس بودن واکسن سه‌گانه(سرخک، سرخجه و اوریون) تعداد ابتلا در کشور ما بسیار کم است. این بیماری در فهرست بیماری‌های تب‌دار علاوه‌بر خطر برای کودکان، برای بزرگسالان هم تهدیدآمیز است، اما سخت و کشنده‌ نیست.»


ایران در منطقه خطر شیوع سرخک

در این میان محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت هم با اشاره به پایان طرح تزریق دوز اضافه واکسن برای کودکان ۹‌ ماه تا ۷ سال در استان‌های خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان از جمع‌بندی میزان تزریق و اثرگذاری آن تا پایان هفته جاری خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید که یک‌ میلیون و ۱۲۰ هزار کودک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند: «سرخک مسری‌ترین عامل بیماری‌زاست و از طریق تنفس منتقل می‌شود. سرایت‌پذیری آن از همه میکروارگانیسم‌های دیگر بیشتر است؛ در نتیجه با سفرهای بین‌المللی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود. با توجه به مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان این بیماری در حال ورود به کشور است، آن هم درحالی‌که ایران هم در منطقه‌ای قرار دارد که کشورهای همسایه از نظر برنامه‌های ایمن‌سازی واکسیناسیون کودکان، ضعیف هستند و نتوانستند پوشش واکسیناسیون کافی را ایجاد کنند؛ به همین دلیل بیماری‌هایی مانند سرخک در آنها رایج و شایع است.» به‌گفته زهرایی علائم سرخک تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

همچنین حسین صافی‌زاده، معاون بهداشت علوم پزشکی کرمان هم تزریق این واکسن را اطمینان‌بخشی برای حفظ سلامت و افزایش ایمنی در کودکان عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «تمام کودکان در گذشته دوزهای روتین را دریافت کرده‌اند اما با توجه به این که مواردی از سرخک گزارش شده بود، در برخی شهرها ازجمله بم، جیرفت و سیرجان استان کرمان، تزریق دوز اضافه برای اطمینان در دستور کار قرار گرفت.» به‌گفته این مسئول استان‌هایی که در این طرح قرار گرفتند، در معرض خطر ورود بیماری از کشورهای همسایه بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha