دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 321149

مدیر مرکز خدمات تخصصی تله‌مدیسین درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین گفت: از عواملی اجتماعی که روی ناباروری تأثیر می‌گذارد می‌توانیم به افزایش سن ازدواج و سبک زندگی اشاره کنیم. باتوجه‌به افزایش سن ازدواج خانم‌ها باید بدانند سن باروری آنان محدود است، همه خانم‌ها یک دوره بسیار طلایی برای باروری دارند که با افزایش سن ذخیره تخمدان‌ها و کیفیت تخمدان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

عوامل اجتماعی و فرهنگی ناباروری چیست؟

سلامت نیوز:مدیر مرکز خدمات تخصصی تله‌مدیسین درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین گفت: از عواملی اجتماعی که روی ناباروری تأثیر می‌گذارد می‌توانیم به افزایش سن ازدواج و سبک زندگی اشاره کنیم. باتوجه‌به افزایش سن ازدواج خانم‌ها باید بدانند سن باروری آنان محدود است، همه خانم‌ها یک دوره بسیار طلایی برای باروری دارند که با افزایش سن ذخیره تخمدان‌ها و کیفیت تخمدان‌ها کاهش پیدا می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،زینب مشایخ اظهار کرد: ناباروری یکی از چالش‌های مهمی است که امروزه با آن مواجه هستیم، طبق آمار ۲۰ درصد از زوج‌ها با ناباروری درگیر هستند، اگرچه در نگاه اول ناباروری را یک مسئله پزشکی می‌بینند اما می‌تواند دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.


وی ادامه داد: از عواملی اجتماعی که روی ناباروری تأثیر می‌گذارد می‌توانیم به افزایش سن ازدواج و سبک زندگی اشاره کنیم. باتوجه‌به افزایش سن ازدواج، خانم‌ها باید بدانند سن باروری آنان محدود است، همه خانم‌ها یک دوره بسیار طلایی برای باروری دارند که با افزایش سن ذخیره تخمدان‌ها و کیفیت تخمدان‌ها کاهش پیدا می‌کند. کاهش کیفیت تخمدان‌ها از سن ۳۵ سال به بعد شروع می‌شود البته در ۴۰ سالگی کاهش ذخیره تخمدان شدت بیشتری می‌گیرد.


مدیر مرکز خدمات تخصصی تله‌مدیسین درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین تصریح کرد: همه خانم‌ها به طور ژنتیکی با یک ذخیره تخمدان به دنیا می‌آیند و طی سیکل قاعدگی تخمک‌ها آزاد و بارور می‌شوند، با افزایش سن این ذخیره کاهش پیدا می‌کند و قدرت باروری نیز کاهش پیدا می‌کند.


وی بیان کرد: از عوامل دیگر کاهش باروری می‌توان به سبک زندگی اشاره کرد، هرچند که سبک زندگی تأثیر سن را از بین نمی‌برد اما اگر سبک زندگی سالمی داشته باشیم می‌توانیم روند کاهش قدرت باروری را به تأخیر بیندازیم، عواملی مثل تغذیه سالم، ورزش منظم، خواب کافی و متناسب، پرهیز از مصرف دخانیات، داشتن وزن متعادل، کنترل استرس، مصرف نکردن غذاهای فرآوری شده و فست‌فودها در کیفیت و ذخیره تخمدان خانم‌ها تأثیر می‌گذارد. توصیه ما به خانم‌ها این است که فرزندآوری را به تأخیر نیندازند.


مشایخ تأکید کرد: به خانواده‌هایی که قصد دارند بیش از یک فرزند داشته باشند توصیه می‌کنیم که فاصله مناسب بین بارداری‌ها را رعایت کنند، مراجعه‌کنندگانی داریم که فرزند اول دارند اما دچار ناباروری ثانویه می‌شوند چون دوره فرزندآوری آن‌ها طولانی بوده است بنابراین توصیه می‌شود فاصله فرزندآوری را رعایت کنند و از زمان طلایی بارداری خارج نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha