عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه دز سوم واکسن کرونا باید بعداز گذشت ۶ ماه تزریق شود، گفت: در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.

دُز سوم واکسن کرونا چه زمانی و برای چه کسانی تزریق می شود؟

سلامت نیوز:عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه دز سوم واکسن کرونا باید بعداز گذشت ۶ ماه تزریق شود، گفت: در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعود مردانی، افزود :نوع واکسنی که در دز سوم مورد استفاده قرار می گیرد بستگی به واکسنی دارد که افراد در دزهای اول و دوم دریافت کرده اند، افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک که در دز اول و دوم تزریق کرده اند برای دز سوم همین نوع واکسن را بزنند در صورت در دسترس نبودن باید کووپارس یا اسپایکوژن دریافت کنند.


وی اظهار داشت: کسانی که با واکسن برکت و بهارات در برابر کرونا در ۲ دز واکسینه شدند در دز سوم آسترازنکا یا کووپارس تزریق کنند و افرادی که واکسن آدنو ویروسی زدند، نوبت یادآورشان می تواند آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس باشد.


مردانی افزود: واکسن سینوفارم به دلیل اینکه ایمنی بخشی و تولید آنتی بادی آن در بدن پایین تر است، باید برای دز سوم(یادآور) آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق شود.


این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات از نوع ویروس غیر فعال است و  افرادی که چهار ماه از تزریق دز دوم آنان با این واکسن‌ها گذشته می‌توانند اقدام به تزریق دز سوم کنند.


به گفته مردانی، دز سوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا باید بعد از گذشت شش ماه از دز دوم تزریق شود و برای همه افرادی که با تزریق ۲ دز واکسن در برابر کرونا واکسینه شدند، توصیه می شود حتما دز سوم را دریافت کنند.
وی تصریح کرد:، در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.


کرونا تحت کنترل است
این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه وضعیت کرونا در کشور تحت کنترل است، اظهار داشت: در حال حاضر از لحاظ کنترل بیماری کرونا در کشور وضعیت خوبی داریم اما نباید عادی انگاری و بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی باعث آغاز موج ششم کرونا شود.


مردانی گفت: بیماری کرونا هیچگاه از بین نخواهد رفت اما از تب وتاب امروزی و حالت اپیدمی خارج خواهد شد و مانند آنفلوآنزا باید سالی یکبار برای کنترل و عدم بیماری واکسن تزریق کرد،  با توجه به روند موجود بتدریج شاهد کم رنگ شدن بیماری کرونا خواهیم بود اما تا آن زمان مردم نباید با بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی سبب دامن زدن به آن شوند.


تا کنون ۵۶ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳ نفر دُز دوم و ۸۰۳ هزار و ۲۹۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دُز رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha