با رعایت برخی نکات می توان احتمال ایتلا به سرطان پستان را کاهش داد.

با رعایت این نکات، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید

سلامت نیوز: با رعایت برخی نکات می توان احتمال ایتلا به سرطان سینه را کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز،  داشتن عادات روزانه سالم می‌تواند به کاهش خطر دچار شدن شما به سرطان پستان کمک کند. عادات روزانه زیر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان بسیار مفید باشد.


رژیم غذایی خود را متعادل کنید

انتخاب موادغذایی می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان کمک کند، اگرچه دانشمندان در حال انجام تحقیقات بیشتری هستند تا بدانند رژیم غذایی چگونه بر روی این بیماری تاثیر می‌گذارد. سبزیجات، میوه‌ها، لوبیاها و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید و باید دو سوم ظرف غذا را تشکیل دهد.

یک سوم دیگر را به پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی اختصاص دهید. مصرف بیش از ۵ پیمانه غذای گیاهی در روز، دستورالعملی عالی است.


 مصرف الکل را کنار بگذارید

 کارشناسان می‌گویند نوشیدن الکل حدود ۲۰ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.


سیگار نکشید

مصرف دخانیات با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است، به خصوص در زنان جوان‌تر که هنوز یائسگی را سپری نکرده‌اند. میزان سیگار کشیدن، سن شروع مصرف آن و طول مدتی که مصرف می‌کنید، همه این موارد بر میزان احتمال ابتلا به این بیماری تاثیر می‌گذارند. اگر سیگاری هستید، از پزشک خود در مورد راه‌های ترک سیگار بپرسید.


 نوع بافت پستان خود را بشناسید

 نوع بافت پستان در خانم‌ها، متفاوت است. اگر عضلات شما چربی کمتری داشته باشد و غدد شیری و بافت همبند بیشتری داشته باشد، به نوع بافت آن "متراکم" می‌گویند که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد و دیدن سلول‌های غیرطبیعی را در اسکن سخت‌تر کند.

ماموگرافی یکی از راه‌های اندازه‌گیری نوع بافت پستان است. اگر بافت سینه‌ متراکمی دارید، اقدامات دیگری را برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان انجام دهید. ممکن است لازم باشد بیشتر غربالگری انجام دهید یا از آزمایش‌های غربالگری پیشرفته‌تر استفاده کنید.


 انجام تمرینات ورزشی

فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. متخصصان می‌گویند که در طول یک هفته باید ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط یا ۷۵ دقیقه تمرینات سخت‌تر و جدی‌تر داشته باشید. شما همچنین می‌توانید از هر دو نوع تمرین ورزشی را کمی انجام دهید.


 وزن خود را کنترل کنید

هنگامی که رژیم‌غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش کنید، می‌تواند کمک کند تا وزن متعادلی داشته باشید که همچنین شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. اضافه وزن به خصوص اگر در بزرگسالی باشد، با خطر بیشتر بیماری مرتبط است، به ویژه در مورد بانوانی صادق است که در دوران یائسگی به سر می‌برند.


تاثیرات روش‌های کنترل بارداری

اشکال هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص‌ها‌ی ضدبارداری و برخی آی‌یو‌دی‌ ها با احتمال کمی بیشتر سرطان پستان مرتبط هستند اما آنها همچنین می‌توانند از خانم‌ها در برابر انواع دیگر تومورها محافظت کنند. پزشک کمک می‌کند تا تشخیص ‌دهید چگونه مواردی که شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد با اطمینان و با درنظر گرفتن مزایای سلامتی انواع مختلف داروهای کنترل بارداری مقایسه ‌شود و اینکه چه نوع دارویی برای شما مناسب‌ترین است.


 مصرف داروهای هورمونی چگونه است

برخی از زنان برای کاهش علائم یائسگی یا جلوگیری از پوکی استخوان از درمان جایگزین هورمونی استفاده می‌کنند اما خطر ابتلا به سرطان پستان زمانی افزایش می‌یابد که از نوع ترکیبی (استروژن و پروژسترون) استفاده می‌کنید یا اگر سال‌ها از نوع استروژن صرفاً استفاده کنید. اگر یائسگی به طور جدی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، در مورد نوع درمان با پزشک خود مشورت کنید. اگر تصمیم به مصرف این دارو را دارید، کمترین دوز موثر را برای کوتاه‌ترین زمان انتخاب کنید.


 اتاق خوابتان را تاریک نگه دارید

 زنانی که شب‌ها در معرض نور زیاد قرار می‌گیرند، چه به دلیل اینکه کار شیفتی انجام می‌دهند یا در مناطقی با نور زیاد زندگی می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها افزایش یابد. محققان فکر می‌کنند به دلیل پیوند هورمونی به نام ملاتونین است که بدن در هنگام تاریکی می‌سازد تا فرد احساس خواب‌آلودگی کند. اگر می‌توانید، سعی کنید شب‌ها میزان نور محیط اطرافتان را کنترل کنید. ابزارهایی مانند پرده‌های ضخیم، چشم‌بند و لامپ‌های کم‌وات می‌توانند موثر باشند.


 فیبر کافی دریافت کنید

این ماده مغذی را می‌توانید از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و لوبیاها دریافت کنید. بر اساس مطالعات متعدد، زنانی که مقدار زیادی از این غذاها را مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه برای جلوگیری از تومورها اثر می‌کند اما آنها در حال انجام تحقیقات بیشتری برای دانستن دلیل آن هستند. رژیم غذایی غنی از فیبر همچنین می‌تواند از راه‌های دیگر مانند کاهش احتمال دیابت و بیماری قلبی به سلامت فرد کمک کند.


آیا ویتامین‌دی دریافت می‌کنید؟

 وقتی نورخورشید به پوست می‌رسد، بدن ویتامین‌دی را می‌سازد اما راه مطمئن‌تر برای دریافت کافی این ویتامین از طریق غذاهایی مانند سالمون، میگو، ساردین و نوشیدنی ‌های غنی‌شده مانند شیر و آب پرتقال است. وقتی به اندازه کافی این موادمغذی را دریافت نکنید، خطر ابتلا به سرطان پستان ممکن است افزایش یابد. شما همچنین می‌توانید آن را به صورت مکمل دریافت کنید اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.


لوازم بهداشتی خود را درست انتخاب کنید

بسیاری از لوازم آرایشی، لوسیون‌ها و محصولات مو دارای پارابن هستند که می‌تواند مانند یک استروژن ضعیف در بدن عمل کند. برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که این مواد شیمیایی ممکن است قادر به تحریک سرطان پستان با هورمون مثبت باشند اما این تحقیق کاملاً بدیهی نیست. اگر نگران خطر هستید، می‌توانید محصولات آرایشی را خریداری کنید که بدون استفاده از این ماده ساخته شده‌اند.


 اطلاعات کسب کنید

باورهای غلط زیادی در مورد سرطان پستان وجود دارد. برای پرداختن به برخی باورهای رایج؛ ماموگرافی ابزار غربالگری مهمی است که موجب گسترش تومور نمی‌شود. اگر برای زیر بغل خود از ژیلت یا از محصول ضدتعریق استفاده کنید، خطر ابتلا به این بیماری افزایش نمی‌یابد. پوشیدن سوتین، کاپ‌دار یا انواع دیگر آن بر شانس ابتلاء تاثیری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha