مطالعات پژوهشگران نشان دهنده ایجاد ایمنی کافی و موثر ناشی از دوز تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ بوده و شواهد حاکی از قوی تر بودن محافظت ایجاد شده توسط این دوز نسبت به دوزهای اصلی است.

دُز تقویت کننده واکسن کرونا موثرتر از دُزهای اصلی است

سلامت نیوز: مطالعات پژوهشگران نشان دهنده ایجاد ایمنی کافی و موثر ناشی از دوز تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ بوده و شواهد حاکی از قوی تر بودن محافظت ایجاد شده توسط این دوز نسبت به دوزهای اصلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بررسی های جدید نشان می دهد دوز تقویت کننده واکسن کرونا حفاظت بسیار قوی ‌تر و طولانی‌ تری نسبت به واکسیناسیون کامل با دو دوز واکسن فایزر یا مدرنا ایجاد کرده و  پاسخ ایمنی در اثر دریافت دوز تقویت کننده کووید ۱۹ در افراد کاملا واکسینه شده ای که به این بیماری مبتلا شده اند، بیشتر است.

الکسیس دمونبرون، استادیار داروشناسی دانشکده پزشکی فاینبرگ در شیکاگو و یکی از پژوهشگران این مطالعه، در این باره گفت: از آنجایی که این سطوح آنتی ‌بادی بسیار قوی هستند، دوز تقویت‌ کننده واکسن به طور بالقوه می‌ تواند از ما برای مدت طولانی ‌تری نسبت به آنچه طی دو دوز واکسن به دست آوردیم، محافظت کند.

در این بررسی، محققان نمونه خون ۳۳ جوان سالم و کاملاً واکسینه شده در منطقه شیکاگو را تجزیه و تحلیل کردند. میانگین سنی این افراد ۴۳ سال بود یعنی می توان گفت نیمی از آنها مسن تر و نیمی جوان تر بودند.

نتایج مطالعه نشان داد که نه ماه پس از دریافت دو دوز واکسن فایزر یا مدرنا، سطح آنتی بادی خنثی کننده ویروس کرونا حدود ۱۰ برابر کاهش می یابد.

پس از تزریق دوز تقویت کننده، سطح آنتی بادی ۲۵ برابر افزایش یافت که پنج برابر بیشتر از آنتی بادی تولید شده در اثر دو دوز واکسن است. در ضمن آنتی بادی های ایجاد شده از دوز تقویت کننده ۵۰ برابر بیشتر از آنتی بادی های ناشی از ابتلای طبیعی به این بیماری بودند.

به گفته محققان، دوزهای تقویت کننده باعث ایجاد سطح بالایی از آنتی بادی های خنثی کننده علیه نوع دلتا می شود که محافظت زیادی را برای فرد ایجاد می کند. با این حال، پاسخ در برابر نسخه اصلی ویروس حتی بالاتر است زیرا واکسن‌ ها نوع اصلی را هدف قرار می ‌دهند.

توماس مک ‌دید (Thomas McDade) از محققان این پروژه تحقیقاتی در این باره اظهار داشت: ما می ‌دانیم که واکسن ‌های mRNA سطح بالایی از محافظت در برابر موارد جدی کووید ۱۹ که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ می‌ شوند، ارائه می‌ کنند. اما ایمنی، به‌ ویژه سطوح آنتی‌ بادی‌ هایی که به پیشگیری از عفونت کمک می‌ کنند با گذشت زمان کاهش می‌ یابد و در نتیجه به‌ ویژه در ترکیب با افزایش نوع عفونی‌تر دلتا، شاهد نرخ‌ بالاتری از عفونت‌ های پیشرو هستیم. بنابراین تزریق دوز تقویت کننده به ویژه برای افراد مسن و افراد دارای بیماری های خاص لازم به نظر می رسد.


شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماه مجله تخصصی medRxiv به صورت آنلاین منتشر شده و قابل دسترس پژوهشگران و علاقمندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha