رییس شبکه پزشکی مولکولی کشور گفت: تعلل و درنگ در تزریق واکسن کرونا می‌تواند آسیب‌های جدی حتی مرگ را به دنبال داشته باشد به عبارتی هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند تهدید جدی برای سلامت شهروندان باشد.

درنگ در واکسیناسیون کرونا مرگ آفرین است

سلامت نیوز:رییس شبکه پزشکی مولکولی کشور گفت: تعلل و درنگ در تزریق واکسن کرونا می‌تواند آسیب‌های جدی حتی مرگ را به دنبال داشته باشد به عبارتی هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند تهدید جدی برای سلامت شهروندان باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سرویس زینلی عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران  درنگ در تزریق واکسن کرونا را جایز ندانست و از مردم تقاضا کرد که به هیچ وجه در مورد تزریق واکسن تعلل نکرده و به برخی اظهارات بی پشتوانه علمی توجه نکنند.


وی ادامه داد: نتایج بررسی‌ها و همچنین آمار و ارقام منتشره، نشان می‌دهد که تزریق واکسن کرونا در کاهش مرگ و میر و بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نقش اصلی دارد. این آمار در ایران بسیار مشهود است و هم مطالعات و مشاهدات دیگر کشورها آن را نشان می دهد.


رییس شبکه پزشکی مولکولی کشور با یادآوری اینکه عوارض بسیار کم تزریق واکسن کرونا قابل چشم پوشی است، اظهار داشت: مردم نگران عوارض اندک واکسن کرونا نباشند و اقدام به تزریق واکسن کنند زیرا عوارض ابتلا بسیار شدیدتر و خطرناک است.


زینلی همچنین اظهار داشت: فواید تزریق واکسن کرونا به مراتب بیشتر از آسیب های آن است و در نتیجه مردم حتما واکسن بزنند و در این کار اصلا تعلل نکنند.
وی ادامه داد: کادر درمان اعم از پزشک و پرستار که در مواجهه مستقیم با این بیماری بودند، پس از تزریق ۲ دز اصلی کمتر دچار عوارض بیماری همچون بستری و مرگ و میر شدند و برخی از آنها دز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کردند و بقیه هم در حال تزریق واکسن هستند. تازمانی که این ویروس شایع است باید با تزریق واکسن یادآوری از خطرات مرگ و میر آن کاست.


رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند آلمان و انگلیس در ابتدای شیوع این همه گیری فوت شدگان فراوانی داشتند اما پس از واکسینه شدن حداکثر جمعیت این کشور، فوت براثر کرونا باوجود مبتلایان بسیار زیاد جدید، کاهش چشمگیری یافته است.
وی تاکید کرد: می‌توان ادعا کرد که اگر واکسن کرونا جلوی ابتلا را نمی‌گیرد ولی مرگ و میر را به شدت کاهش می دهد. به مفهومی دیگر ما هنوز غیر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی راهی برای جلوگیری از گردش این ویروس بین مردم نداریم و با واکسینه شدن می توانیم از خطرات جانی آن به شدت کاست.


برخی‌ها با مخالفت تزریق واکسن کرونا بدنبال شهرت هستند
رییس شبکه پزشکی مولکولی کشور افزود: به نظر می رسد برخی افراد با ابراز مخالفت تزریق واکسن کرونا می خواهند برای خود شهرت ایجاد کند. اغلب مخالفان با ادله‌های واهی و غیر مستند و غیر علمی، ظاهرا می خواهند به شهرت بیشتری برسند یا خود را مطرح کنند.
زینلی با بیان اینکه شنیدن منطق و بیان مخالفین، بی پایه و اساس بودن اظهارات آنها را نشان می دهد، افزود: اینکه بیان کنیم از کجا معلوم است تزریق واکسن خطر نداشته باشد یا اینکه از طریق واکسن ماده بیولوژیک وارد بدن می شود ،نشان می دهد که این افراد نمی دانند که بیش از ۷۰ سال است که واکسیناسیون علیه بسیاری از بیماران عفونی در دنیا و از جمله در ایران انجام می شود و تاثیر شگرف آن در کاهش مرگ و میر کودکان و به نسبت در بزرگسالان مشهود است.
وی ادامه داد: بیشتر افراد چندین واکسن را از بدو تولد تا چندین سالگی تزریق می کنند. کمتر کسی را می توان در کشور پیدا کرد که حداقل ۴ واکسن را تزریق نکرده باشد.پس به چه منطقی نزدن واکسن کرونا را توصیه می کنند و زدن آن را همراه خطرات احتمالی می دانند. آیا این افراد برای جان دیگران ارزشی قائل نیستند.


رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران تاکید کرد: مخالفان واکسیناسیون کرونا به گونه‌ای صحبت می کنند که انگار ضرر نزدن واکسن اندک و ضرر انجام این کار بسیار بالا است که اینطور نیست.
زینلی تاکید کرد که همه واکسن‌ها قدری عوارض دارند که این موضوع در مورد واکسن کرونا هم صدق پیدا می کند، به عبارتی مانند همه واکسن های قبلی که ماده بیولوژیک را وارد بدن می کند، یک سری عکس‌العمل در بدن ایجاد می کند و این واکسن هم عوارض مشابه ای نیز برای افراد کمی خواهد داشت که در مقابل نفع آن بسیار اندک است.


آیا تزریق ماده بیولوژیک در غالب واکسن کرونا برای بدن مضر است؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق ماده بیولوژیک در غالب واکسن کرونا برای بدن مضر است؟ گفت: همه واکسن هایی که تاکنون به انسان ها تزریق شده به عنوان تزریق ماده بیولوژیک به بدن است که نشان می دهد مزیت های فراوان آن در مقابل عوارض آن ناچیز است.
رییس شبکه پزشکی مولکولی کشور ادامه داد: بعضی از آنتی بیوتیک ها هم ماده بیولوژیک هستند که در صورت نیاز به افراد تزریق می شود، استفاده مناسب و صحیح از این محصول تاکنون چه عوارض جدی به دنیال داشته است. عوامل پروتِئنی و بیولوژیک زیادی در زندگی مصرف می شوند و خطری برای ما ندارند  بلکه ضروری هم هستند.


زینلی افزود: بیان این مطلب که تزریق ماده بیولوژیک به بدن، می تواند آسیب و عوارض جدی ایجاد کند، به نظر می رسد فرافکنی در این زمینه است.
وی ادامه داد: اگر افرادی به میوه‌ای حساس باشند و با مصرف آن کهیر بزنند، قرار نیست ما مصرف آن میوه را برای تمام افراد منع کنیم یا آن را دور بریزیم تا هیچکس از آن استفاده نکند.


این پژوهشگر با بیان اینکه همه عوامل عفونی که وارد بدن می شوند ماده بیولوژیک هستند و بدن یاد گرفته که برعلیه آنها مقابله کند، ادامه داد: انسان ها طی میلیون ها سال توانستند از عفونت های ویروسی ها و میکروبی نجات پیدا کنند و به این مرحله برساند.
زینلی زدن واکسن را یک ضرورت ملی برای تداوم سلامتی مردم و برون رفت از وضعیت اقتصادی کشور حداقل آن بخش که مرتبط با کرونا است دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha