تزریق واکسن کرونا در مجموع سه نوبت در کشور به بیش از ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ دوز رسیده و بین استان‌ها همچنان گیلان رتبه اول تزریق دوز اول را با تزریق واکسن به ۹۲ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در اختیار دارد و قم با ۶۹ درصد تزریق به همین جمعیت هدف، همچنان آخر است.

گیلان پیشتاز واکسیناسیون کرونا / شهرهای قرمز کرونایی صفر شد

سلامت نیوز-*امیر پروسنان: تزریق واکسن کرونا در مجموع سه نوبت در کشور به بیش از ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ دوز رسیده و بین استان‌ها همچنان گیلان رتبه اول تزریق دوز اول را با تزریق واکسن به ۹۲ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در اختیار دارد و قم با ۶۹ درصد تزریق به همین جمعیت هدف، همچنان آخر است.

به گزارش سلامت نیوز، میزان تزریق واکسن کرونا در سه نوبت در کشور تا پنجم آذر ماه ۱۴۰۰ به ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ دوز رسید که با احتساب جمعیت هدف بالای ۱۲ سال به انضمام اتباع، بیش از ۸۴ درصد از این جمعیت دوز اول واکسن و بیش از ۶۹ درصد از همین افراد دوز دوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۱۳۳ میلیون و ۶۹۶ هزار دوز واکسن کرونا تا پنجم آذر ماه در کشور توزیع شده است.

گیلانی‌ها با تزریق واکسن کرونا به ۹۲ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال بین استان‌های کشور همانند هفته‌های اخیر رتبه اول را در اختیار دارند و پس از این استان، خراسان شمالی با تزریق واکسن کرونا به ۹۰ درصد از همین جمعیت هدف قرار دارد. استان‌های مازندران، اردبیل و زنجان رتبه‌های سوم تا پنجم را در جدول تزریق دوز اول واکسن در اختیار دارند.



نمودار یک

همچنان استان قم با تزریق واکسن کرونا به ۶۹ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال، رتبه آخر را دارد و استان کردستان با اندکی فاصله و تزریق ۷۳ درصدی دوز اول، رتبه یکی مانده به آخر را دارد.

گیلانی‌ها در جدول تکمیل واکسیناسیون یا تزریق هر دو نوبت واکسن کرونا نیز وضعیت مشابهی داشته و برای چند هفته متوالی، رتبه اول را در اختیار دارند. استان گیلان با تزریق دو نوبت واکسن کرونا به ۷۸ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال خود، رتبه اول را بین همه استان‌ها دارد.

رتبه دوم تا پنجم تزریق دو نوبت واکسن کووید ۱۹ به ترتیب در اختیار استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و زنجان است که همگی به ۷۵ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال خود، هر دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.



نمودار دو



در شاخص تکمیل واکسیناسیون یا تزریق دو نوبت واکسن کرونا، استان سیستان و بلوچستان با تزریق دو دوز به ۴۹ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال خود رتبه آخر را داشته و استان قم با تزریق دو نوبت به ۵۱ درصد از همین جمعیت هدف، یکی مانده به آخر است.

واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» به پارسا نمکی پسر وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شده است. به مرور و در ادامه فرآیند واکسیناسیون کرونا، علاوه بر واکسن «اسپوتنیک وی»، واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، بهارات، برکت، پاستوکووک یا سوبرانا و اسپایکوژن نیز به سبد واکسن‌های کووید ۱۹ که در ایران قابل تزریق هستند، اضافه شد.

وضعیت واکسیناسیون در دولت سیزدهم با توجه به واردات مناسب واکسن‌های کرونا که عمده آنها از نوع سینوفارم بود، سرعت قابل توجهی پیدا کرد. این روند در حال حاضر به کاهش موارد ابتلا در شاخص‌های بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های کرونا منجر شد.

در پنجم آذر ماه ۱۴۰۰ تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی پس از ۲۸۹ روز بالاخره به صفر رسیده و این در حالی است که آخرین بار در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم کرونا هیچ شهری در ایران قرمز نبود. بر اساس آخرین اعلام اپلیکیشن ماسک، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز صفر، شهرهای با وضعیت نارنجی ۲۲ مورد، شهرهای با وضعیت زرد ۲۰۷ مورد و شهرهای با وضعیت آبی ۲۱۹ مورد است.

در حال حاضر شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد) در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

نکته قابل توجه این‌که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تزریق واکسن کافی نیست و افراد حتما باید پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی، عدم حضور در محل‌های پرتجمع و بهداشت فردی را رعایت کرده و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

*خبرنگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha