دانستن اینکه چه ویژگی هایی در یک روانشناس بیشتر اهمیت دارد می تواند ارزشمند باشد، چه به دنبال درمان و یا جستجو یک حرفه در روانشناسی باشید. خصوصیات شخصی ممکن است ذاتی یا اکتسابی باشد.روانشناسان موفق بسیاری از ویژگی های بین فردی را که شما در دوست یا مربی به دنبال آن هستید دارند. آنها صمیمی و دلگرم کننده هستند و روی موفقیت شما سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این، روانشناسان به آموزش و اعتبار مناسب برای مشاوره با مشتریان نیاز دارند.

9 ویژگی اصلی که یک روانشناس باید داشته باشد

سلامت نیوز: دانستن اینکه چه ویژگی هایی در یک روانشناس بیشتر اهمیت دارد می تواند ارزشمند باشد، چه به دنبال درمان و یا جستجو یک حرفه در روانشناسی باشید. خصوصیات شخصی ممکن است ذاتی یا اکتسابی باشد.

روانشناسان موفق بسیاری از ویژگی های بین فردی را که شما در دوست یا مربی به دنبال آن هستید دارند. آنها صمیمی و دلگرم کننده هستند و روی موفقیت شما سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این، روانشناسان به آموزش و اعتبار مناسب برای مشاوره با مشتریان نیاز دارند.

C:UsersPC1Desktop9 main characteristics that a psychologist should have.jpg

از نظر دکتر شیرین ولی زاده روانشناس و نخبه کشوری وقتی به یک روانشناس فکر می کنید، بلافاصله تصویر فردی صبور، شنونده خوب و با شفقت زیادی به ذهنتان خطور می کند. اگرچه اینها ویژگی‌ها مهمی هستند که باید برای روانشناس خوب بودن داشت، اما ویژگی‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که فرد برای تبدیل شدن به یک روانشناس موفق باید از آن برخوردار باشد. بنابراین، مهمترین ویژگی های شخصیتی برای دنبال کردن این حرفه چیست؟

 

روانشناس باید اشتیاق برای یادگیری داشته باشد

تعهد به یادگیری مادام العمر مشخصه یک روانشناس تواناست. از آنجایی که ایده‌ها و رویکردهای درمانی جدید به طور مداوم ظهور می‌کنند، روانشناسان باید با شرکت در سمینارها، بررسی یافته‌های تحقیقات مبتنی بر شواهد و مشورت با همکاران، حرفه خود را حفظ کنند.

اگر روانشناس به اندازه کافی برای کار با نوع خاصی از مشتری یا موقعیت آماده نباشد، تمایل کمک به افراد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

توصیه های نامناسب یا تشخیص نادرست می تواند به شدت به مشتری آسیب برساند. روانشناسان باید خودآگاهی داشته باشند تا مناطقی را که نیاز به آموزش بیشتر دارند تشخیص دهند.

روانشناس باید یکدلی داشته باشد

روانشناسان احساس همدلی و نگرانی واقعی دارند. آنها متوجه تفاوت های ظریف در لحن صدا و زبان بدن می شوند. مهارت هایی مانند گوش دادن فعال و تأمل، مراجع را تشویق می کند تا افکار، احساسات و باورهای سرکوب شده را به اشتراک بگذارد.

روانشناسان با درک و پذیرش احساسات قدرتمندی که تخلیه می شوند، ارتباط برقرار می کنند. آنها در تلاش برای درک آنها و ایجاد تغییر هنگام کار با مشتریان زندانی مانند مجرمان جنسی، واکنش ها و احساسات خود را مدیریت می کنند.

روانشناس باید توانایی حل مسئله داشته باشد

اگرچه وسوسه‌انگیز است، اما روانشناس ها در برابر اصرار برای مشاوره مقاومت می‌کنند. در عوض، آنها صبورانه منتظر می مانند تا مشتری صحبت کند، مشکلات را شناسایی کند و دلایل نارضایتی خود را از شرایط زندگی بیان کند.

انگیزه با اشاره به اختلافات بین اهداف مشتری و رفتار نامناسب برانگیخته می شود. اهداف مورد بحث قرار می گیرد و یک طرح درمانی که مراحل بعدی درمان را مشخص می کند، تهیه می شود.

روانشناس باید مرزهای مناسب را بشناسد

روانشناسان به مرزها پایبند هستند و هرگز از خط رابطه حرفه ای و درمانی عبور نمی کنند. آنها فاصله شخصی مناسب را حفظ می کنند.

پس از ساعت‌هایی که روانشناس در دسترس نیست، به مراجعان دستورالعمل‌هایی برای درخواست کمک داده می‌شود.

روابط عاشقانه با مشتریان به دلیل تفاوت قدرت، کدهای اخلاقی و قوانین استثمار جنسی که چنین اقداماتی را ممنوع می کند، هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد.

روانشناس باید امانت دار باشد

مشتریان متوجه می شوند که آیا یک روانشناس قابل اعتماد است یا خیر. روانشناسان با تأکید بر رازداری نشان می دهند که می توان به آنها اعتماد کرد.

به عنوان بخشی از دریافت اولیه، مشتریان از حقوق حریم خصوصی خود مطلع می شوند و از هرگونه استثنای محرمانه، مانند تهدید به آسیب قریب الوقوع به خود یا دیگران مطلع می شوند.

روانشناسان به مراجعان اطمینان می دهند که آزادانه افکار و احساسات خود را بدون قضاوت به اشتراک بگذارند. بازخورد به مشتریان سازنده و حمایت کننده است.

روانشناس باید صبور باشد

روانشناسان واقع گرا هستند که تشخیص می دهند که نمی توان رفتارهای طولانی مدت و ناسازگارانه را به سرعت فراموش کرد.

آنها به جای اینکه به مشتری بگویند چه چیزی را باید تغییر دهد و چگونه آن را تغییر دهد، با صبر و حوصله مشتری را در فرآیند کشف خود راهنمایی می کنند.

آنها می پذیرند که پیشرفت غیرخطی است و پسرفت ها رایج است. مشتریان عصبانی یا مقاوم قبل از اینکه آماده انجام این کار شوند مجبور نمی شوند تا تغییر کنند.

روانشناس حساسیت بین فرهنگی را درک می کند

خودآگاهی و تعهد به تنوع نمونه از ویژگی های یک روانشناس خوب است. رویکرد برش کوکی برای تشخیص و درمان مراجعان در یک جامعه کثرت‌گرا کارساز نیست. روانشناسان آگاه اجتماعی ساختارهای اجتماعی مانند نژاد، قدرت، امتیازات را درک می کنند.

آنها تعصبات شخصی خود را می شناسند و با آنها مقابله می کنند و در عین حال تلاش می کنند در عمل خود منصفانه، عادلانه و فراگیر باشند.

روانشناس باید مهارت های تحلیلی داشته باشد

برای اینکه روانشناس بتواند به مشتریان خود کمک کند، باید بتواند اطلاعاتی را که جمع آوری می کند، استنتاج کند، تجزیه و تحلیل و بررسی کند.

روانشناس بودن چیزی فراتر از گوش دادن به مشکلات مردم است. آنها باید داده هایی را در مورد فرد یا خانواده ای که به دنبال کمک هستند جمع آوری کنند و از آن اطلاعات برای کمک به ایجاد راه حل هایی برای تغییر استفاده کنند.

روانشناس باید مهارت های ارتباطی داشته باشد

یکی از مهم ترین مجموعه مهارت هایی که یک روانشناس باید داشته باشد، مهارت های ارتباطی خوب است. آنها باید بتوانند با مشتریان، سایر متخصصان بهداشت روان و پزشکی، کارکنان و سایر افراد مهم ارتباط برقرار کنند. آن ها باید بتوانند افکار و برنامه های عملی خود را به طور موثر به اشتراک بگذارند.

مرکز روانشناسی خانه شیرین ، علاوه بر استفاده از تکنیک های درمانی بروز جهت درمان مراجعین، با استفاده کارگاه های آموزشی به آموزش روانشناسان با ویژگی های ذکر شده می پردازد و از آنها جهت روانشناس با ویژگی های مطلوب جهت کمک صحیح به مراجعین بهره می برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha