زهره عبادی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، علل آلودگی هوای تهران را تشریح کرد.

ممنوعیت تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال آینده/ در تهران مازوت سوزی نداریم

سلامت نیوز: زهره عبادی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، علل آلودگی هوای تهران را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، زهره عبادی با حضور در میز تهران برنامه «سلام تهران» در خصوص علل آلودگی هوای تهران گفت: 40 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع ساکن و ثابت و حدود 60 درصد از آلودگی هوای پایتخت هم مربوط به منابع متحرک است. کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پایانه‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری منابع ثابت و وسائل نقلیه منابع متحرک آلودگی هوا هستند.

معاون محیط زیست استان تهران با بیان اینکه شاخص آلودگی هوای تهران امروز (شنبه 6 آذر) بین 100 تا 150 و برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد، افزود: متأسفانه از ابتدای آبان ماه به علت کاهش دما و وقوع پدیده وارونگی دمایی با این شرایط مواجهیم.

عبادی با تأکید بر وجود راه‌حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع آلودگی هوا، افزود: دستگاه‌های مسئول برای حل این معضل باید به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل کنند.

معاون محیط زیست انسانی، مهمترین عامل آلودگی هوای تهران را بارگذاری‌های بیش از حدّ صنعتی و خدماتی در استان تهران دانست و اظهار داشت: این بارگذاری‌ها باعث افزایش نرخ مهاجرت و زیاد شدن منابع متحرک آلودگی در تهران شده است.

عبادی با بیان اینکه هم اکنون در تهران 70 شهرک و لکه صنعتی مجاز و غیرمجاز داریم، تصریح کرد: توان خودپالایی محیط زیست تهران کم شده است و در فصل سرد سال با افزایش تردد خودروها، آلودگی هوا افزایش می‌یابد.


سازمان محیط زیست با بارگذاری‌های جدید در تهران موافق نیست.

معاون محیط زیست استان تهران با اشاره به قانون منع ساخت و ساز کارخانه‌ها در حریمی به شعاع 120 کیلومتری تهران، گفت: این قانون از سال 86 وجود دارد اما متأسفانه در بسیاری از مواقع نادیده گرفته شده است.

عبادی با رد شایعه تعطیلی تهران در یکی دو روز آینده به علت آلودگی هوا، اظهار داشت: خوشبختانه شاخص آلودگی هوا در حدی نیست که نیاز به تعطیلی اضطراری داشته باشیم، اما اقدامات کنترلی برای جلوگیری از افزایش شاخص آلودگی هوا به اجرا درخواهد آمد.

معاون محیط زیست انسانی، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده را برای حل معضل آلودگی هوا ضروری دانست و تأکید کرد: شهرداری تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس دارد که بخشهای زیادی از آنها فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. همچنین از 80 هزار تاکسی تهران بیش از 40 هزار تاکسی فرسوده است.

عبادی با اشاره به آیین‌نامه 8 قانون هوای پاک، گفت: از ابتدای سال آینده تردد تمام تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر تهران ممنوع است. تردد تمام خودروهای کاربراتوری در محدود طرح کاهش آلودگی هم ممنوع خواهد شد.

معاون محیط زیست استان تهران با تأکید بر لزوم فراهم شدن مقدمات انجام این تکلیف قانونی توسط شهرداری تهران و پلیس راهور، افزود: امیدواریم تمام دستگاه‌های متولی تکالیف قانونی‌شان را انجام دهند تا وضعیت رو به بهبودی برود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص طرح استفاده از هواکش‌های مصنوعی برای بهبود کیفی هوای پایتخت هم گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در حال مطالعه روی این طرح است و باید منتظر نتیجه این مطالعات ماند.

معاون محیط زیست انسانی با بیان اینکه در مسائل محیط زیستی فرهنگ‌سازی بسیار مهم است، افزود: باید تک‌تک مردم در قبال محیط زیست خود را مسئول بدانند باید در حفظ محیط زیست به دولت کمک کنند.

عبادی به مشکل پسماندسوزی در تهران به ویژه در جنوب غرب تهران هم اشاره و تصریح کرد: در آبان ماه سال جاری 300 مورد پسماند سوزی در گشت‌های شبانه محیط زیست شناسایی و اطفاء شد. در حالی که در داخل شهرها نظارت و جلوگیری از زباله‌سوزی وظیفه شهرداری‌ها، در روستاها برعهده دهیاری‌ها و در فاصله بین شهرها و روستاها این کار برعهده بخشداری‌هاست. از همه این دستگاه‌ها انتظار داریم پای کار بیایند و به وظیفه خود در قبال حفظ محیط زیست عمل کنند.

معاون محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا مازوت سوزی در تهران همچنان انجام می‌شود یا خیر؟، گفت: در تهران به هیچ عنوان مازوت سوزی نداریم و حتی مخازن تنها نیروگاهی که امکان مازوت سوزی دارد از 2-3 سال قبل پلمب شده است. به گفته عبادی در بخش صنایع به خصوص در جنوب تهران هم این مسئله به طور روزانه کنترل می‌شود و صنایعی که مخازن مازوت داشتند، از حدود 2 سال قبل مخازن‌شان پلمب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha